کمپانی دیزنی تبلیغات نت‌فلیکس را پخش نمی‌کند - تکفارس 
کمپانی دیزنی تبلیغات نت‌فلیکس را پخش نمی‌کند - تکفارس 
کمپانی دیزنی تبلیغات نت‌فلیکس را پخش نمی‌کند - تکفارس 

کمپانی دیزنی تبلیغات نت‌فلیکس را پخش نمی‌کند

مهدی داوری
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 22:30
کمپانی دیزنی تبلیغات نت‌فلیکس را پخش نمی‌کند - تکفارس 

کمپانی دیزنی تبلیغات کمپانی نتفلیکس را در تمام شبکه‌های تلویزیونی خود ممنوع اعلام کرد. شبکه‌های ABC، Freeform و FX که متعلق به کمپانی مشهور دیزنی هستند از جمله شبکه‌هایی‌ هستند که مشمول ممنوعیت در پخش تبلیغات نتفلیکس می‌باشند.

دیزنی دیگر تبلیغات نت‌فلیکس، غول دنیای اینترنت، را در شبکه‌های سرگرمی خود نخواهد پذیرفت و دیگر خبری از پخش آگهی‌های مربوط به نت‌فیلیکس در شبکه‌های دیزنی نخواهیم بود. کمپانی دیزنی تصمیم گرفته است سیاست تبلیغاتی خود را با فشار عمده‌ای که نت‌فلیکس بر فضای مجای وارد کرده، از این پس تغییر دهد.

تا همین چند سال پیش، کمپانی‌هایی چون دیزنی نخبه‌ترین افراد بازاریاب‌ جهان را برای گرفتن و جذب تبلیغات از شبکه نت‌فلیکس به خدمت می‌گرفتند و رقابتی شدید بین شبکه‌های تلویزیونی که از طریق کابل پخش می‌شدند برای گرفتن تبلیغات از این چنین رسانه‌هایی شگل گرفته بود. رسانه‌هایی که در دنیای جدید مجازی فعالیت می‌کردند. اما حالا هم چیز تغییر کرده و عوض شده است و با بزرگ‌تر شدن هر روزه و شاید هر ثانیه‌ای شبکه‌های اینترنتی چون نت‌فلیکس و آمازون که این روزها بیشتر با پیشوند غول از آن‌ها یاد می‌شود، شرکت‌ها و شبکه‌های دیگر در تعاملات کاری خود با این سرویس‌ها تجدید نظر می‌کنند.

این اتفاقات به خصوص با ورود این غول‌ها به حوزه تولید محتوا و خلق فیلم‌های سینمایی و سریال‌های بسیار موفق در سراسر جهان رخ داده است. محتواهایی که مشترکان امثال نت‌فلیکس را به رقم ۱۰۰ میلیون در سال ۲۰۱۹ در ۱۹۰ کشور دنیا رسانده و صاحب درآمدهای چند میلیارد دلاری کرده باعث شده تا ترس کمپانی‌های سنتی از این‌ شبکه‌های اینترنتی بیشتر از پیش شده است.

سرویس نت‌فلیکس، یک شرکت جهانی رسانه سیال و تولیدکننده مجموعه‌های تلویزیونی است که تا اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی توانست به آمار بیش از ۷۵ میلیون مشترک دست پیدا کند. این شرکت فعالیت‌اش را از سال ۱۹۹۸ با ارسال پستی دی‌وی‌دی آغاز کرد و در سال ۲۰۰۷ سرویس رسانه سیال را ارائه کرد. در سال ۲۰۱۰ حوزه فعالیت‌اش را به کانادا گسترش داد و هم‌اکنون با ۱۰۰ میلیون مشترک در ۱۹۰ کشور دنیا خدماتش را ارائه می‌دهد. نت‌فلیکس اولین سریال خود،یعنی سریال خانه پوشالی (House Of Cards) را در سال ۲۰۱۳ تولید و پخش کرد و هم‌ اکنون صدها ساعت برنامه متنوع و جذاب تولید و پخش می‌کند.

شرکت‌های فیلم‌سازی، چنان چه پروژه و طرحی قابل قبول داشته باشند، با کمپانی نتفلیکس مذاکره کرده و طرح‌های خود را در این شبکه مطرح کنند. در صورتی که فیلم و برنامه مورد نظر و طرح فیلم جذاب باشد، کمپانی نت‌فلیکس قطعا روی آن طرح سرمایه‌گذاری می‌کند.

درآمد جهانی تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۳۵ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۹ به ۲۳۹ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار برسد. از سال ۲۰۱۷ تبلیغات اینترنتی تبلیغات تلویزیونی را پشت سر گذاشت و از همان زمان زنگ خطر برای شبکه‌های تلویزیونی و شرکت‌های فیلمسازی به صدا درآمد.

مهم‌ترین رویکردی که نت‌فلیکس در پیش گرفت، تغییر دادن اصول تقسیم‌بندی بود یعنی به جای تقسیم‌بندی جغرافیایی و قاره‌ای و کشوری، به تقسیم‌بندی انواع سلیقه‌‌ها روی آورد و عبارت «اجتماع سلیقه» را ایجاد کرد به این معنا که گروه‌های مخاطبان خود را، نه براساس تفاوت‌های سنی، جنسیتی و جغرافیایی، بلکه براساس تفاوت‌های سلیقه‌ای آن‌ها به اجتماعات گوناگون تقسیم کرد و پس از آن، بر مبنای گروه‌های سلیقه‌ای مخاطبان که ایجاد کرده بود و میزان اقبال آن‌ها از تولیدات، فیلم‌ها و سریال‌های مطابق با سلیقه هر گروه را ایجاد و تولید محتوا می‌کرد. از اینجا به بعد نگرانی شرکت‌ها و شبکه‌های تلویزیونی بیشتر و بیشتر شد تا آنجا که کمپانی دیزنی جدی‌ترین موضع خود را در قبال نت‌فلیکس اتخاذ کرد.

سخنگوی دیزنی در بیانیه‌ رسمی خود گفت: تجارت مستقیم با مصرف‌کننده تکامل یافته و بسیاری از متقاضیان بیشتر به دنبال تبلیغ در تلویزیون‌های سنتی و در شبکه‌های سراسری ما هستند. در حالی که تصمیم اولیه کاملاً مبتنی بر تبلیغات بود، استراتژی خود را برای بازتاب روابط فراگیر تجاری که با بسیاری از این شرکت‌ها داریم، مجددا ارزیابی کردیم زیرا کار و ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده یک عنصر اساسی است.

با این حال دیزنی تمام درآمد تبلیغاتی از نت‌فلیکس را رها نمی‌کند. این شرکت همچنان به پذیرش تبلیغات از شبکه ESPN ادامه خواهد داد. نت‌فلیکس هیچ برنامه ورزشی زنده‌ای ندارد بنابراین ممکن است به عنوان رقیب مستقیم آن کانال دیده نشود.

شبکه‌های دیزنی مانند ABC و Freeform تحت تأثیر این تغییر قرار خواهند گرفت، در حالی که کانال‌هایی مانند FX حتی قبل از این تبلیغات از نتفلیکس را نمی‌پذیرفتند. اولین بار روزنامه مشهور وال‌استریت ژورنال در گزارشی رسمی این تصمیم دیزنی را گزارش و از آن خبر داد.

کمپانی دیزنی قرار است بخش جدید خود با نام Disney +(دیزنی پلاس) را به زودی و در ماه نوامبر (آبان ماه) راه‌اندازی کند. این اقدام تلاشی در حوزه فضای مجازی برای رقابت مستقیم با سرویس‌هایی نظیر نت‌فلیکس خواهد بود.

دیزنی همچنین کنترل هولو(Hulu) را که پخش آگهی و تبلیغات نیز دارد را در اختیار می‌گیرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌ها و کمپانی‌های سرگرمی به این دلیل که فضای رسانه‌ای به سرعت در حال تغییر است رقبا را دوباره ارزیابی می‌کنند و برنامه ریزی‌های تازه‌ای برای رقابت در بازار پیش رو انجام می‌دهند.

سال‌های سال است که شبکه‌های تلویزیونی تبلیغات و آگهی رقبای همتای خود را نمی‌پذیرند و محدودیت‌هایی برای تبلیغات کانل‌های تلویزیونی کابلی اعمال کرده‌اند. به همین ترتیب، اغلب کانال‌های کابلی از پذیرش آگهی و تبلیغات از سوی رقبای مستقیم‌شان امتناع می‌ورزند و آن‌ها را در شبکه‌های خود پخش نمی‌کنند.

با این حال، اکثر شبکه‌های تلویزیونی با وجود تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی برای پذیرش تبلیغات از طرف نت‌فلیکس حتی برای تبلیغ فیلم‌های تلویزیونی مصرف‌کنندگان، مشکلی نداشتند و همچون شبکه اچ بی او (HBO) او را رقیبی واقعی محسوب نمی‌کردند.

حالا اما به هر حال، اکثر شرکت‌ها و شبکه‌ها خدمات و شبکه‌های اینترنتی خود را راه‌اندازی می‌کنند (برخی همراه با تبلیغ و برخی بدون تبلیغ که با توجه به سیاست هر شرکت این نوع نمایش تبلیغ متفاوت است).

شرکت‌های سرگرمی همچنین دارای استودیوهای خود هستند که برنامه‌ها و نمایش‌هایی برای رقابت با شبکه‌ها ایجاد کرده‌اند و همین امر باعث پیچیده‌تر و در هم تنیده شدن روابط بین این‌ شرکت‌ها و سرویس‌های تولید محتوا سرگرمی شده است.

کمپانی نت‌فلیکس به سرعت به یکی از بزرگترین خریداران تبلیغات در صنعت سرگرمی تبدیل شده است و در سال ۲۰۱۸ مبلغ فوق العاده بالای ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را برای این کار هزینه کرده است و طبق گزارش‌های مالی سه ماهه این شرکت، امسال کمپانی نت‌فیلیکس در صدر بالاترین هزینه‌کنندگان برای آگهی و تبلیغات قرار دارد.

سوال اصلی این است که این جنگ بین شرکت‌ها و شبکه‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت و هر کدام برای خارج کردن دیگری از رقابت چه برنامه‌ای دارد؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید