اپل واچ باعث نجات جان مرد دیگری شد - تکفارس 
اپل واچ باعث نجات جان مرد دیگری شد - تکفارس 
اپل واچ باعث نجات جان مرد دیگری شد - تکفارس 

اپل واچ باعث نجات جان مرد دیگری شد

علی اسماعیلی
۳۱ تیر ۱۳۹۸ - 09:00
اپل واچ باعث نجات جان مرد دیگری شد - تکفارس 

سیستم بررسی ضربان قلب در اپل واچ قبلا جان چند نفر را نجات داده است. به طور کلی صاحب ساعت یک هشدار دریافت می‌کند که ضربان قلبش بیش‌تر از حد معمول است و نیاز است تا به فوریت‌های پزشکی مراجعه کند. آنجا دکتر‌ها معمولا می‌توانند بیماری را تشخیص داده و نسخه‌ای برای درمان تجویز کنند. اما داستان جدیدی که در Telegraph منتشر شده حاکی از آن است که ضربان قلب کمتر از حد معمول نیز می‌تواند خطرناک باشد.

این اتفاقی است که برای پاول هاتن (Paul Hutton) چهل و هشت ساله که نویسنده حوزه تکنولوژی در انگلستان است افتاده. درحالی که محدوده عادی برای ضربان یک قلب درحال استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش بر دقیقه است، اپل واچ پاول به او هشدار می‌داد که ضربان قلبش در حالت استراحت به ۴۰ تپش در دقیقه رسیده است. دوسال پیش اپل قابلیت بررسی ضربان‌های پایین قلب را به ساعت هوشمند خود اضافه کرد و این ویژگی از قرار معلوم زندگی این نویسنده را نجات داده است.

در ابتدا دکتر‌ها کافئین را از رژیم غذایی او حذف کردند. از آنجایی که کافئین ماده‌ای محرک است، حذف این ماده برای کسی با ضربان قلب پایین عجیب به نظر می‌رسد. اما از قرار معلوم در بعضی مواقع اثری باعث می‌شود که تاثیر کافئین برعکس عمل کند و موجب پایین آمدن ضربان قلب شود. وقتی حذف کافئین از رژیم غذایی او ضربان قلب پایین را متوقف نکرد و اپل واچ او نیز دست از هشدار دادن برنداشت، هاتن به یک متخصص مراجعه کرد که بیماری او را نوعی آریتمی با منشا بطنی تشخیص داد. در این بیماری یک ضربان غیر عادی همیشه بعد از هر ضربان معمولی می‌آید و مانع از پمپاژ کارآمد خون می‌شود.

همانطور که داستان پاول نشان می‌دهد، ساعت‌های هوشمند پتانسیل بزرگی برای تشخیص نشانه‌های ضربان قلب غیرعادی قبل از بروز علائم برجسته دارند. البته تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم چگونه از داده‌های تولید شده در این دستگاه‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. تکنولوژی‌های بدعت آمیز از قبیل دستگاه‌های پوشیدنی می‌توانند در امر شناسایی بیماران در معرض خطر، ابزارهایی فوق‌العاده گرانبها باشند.
-اشلی لی (Ashleigh Li)، پرستار ارشد قلب، بنیاد قلب بریتانیا

ویژگی نوار قلب توسط تعداد بیشتری از سازندگان ساعت‌های هوشمند اقتباس می‌شود.

جراحان عملی را انجام دادند که بخش‌های کوچکی از بطن قلب را می‌سوزاند تا بافت ماهیچه‌ای که مشکل را ایجاد کرده بود، نابود کنند. هاتن از آن موقع درحال بهبودی از عملش بوده است. در طول عمل او مجبور شده بود تحت تاثیر مسکن بیدار بماند. قلب او توانست هیجان ناشی از تماشای فینال جام جهانی کریکت را تحمل کند. او میگوید: «من مرتبا ضربانم را از طریق اپل واچم چک میکنم و همه چیز خوب به نظر می‌آید.»

به جز سیستم بررسی ضربان قلب، اپل واچ همچنین یک سیستم بررسی الکتروکاردیوگرام برای چک کردن ریتم‌های نامنظم قلبی مثل فیبریلاسیون دهلیزی را شامل می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به لخته شدن خون، سکته و ایست قلبی و مشکلات دیگر شود. شرکت‌های دیگر مثل سامسونگ این ویژگی را به ساعت‌های هوشمندشان اضافه می‌کنند. برای مثال Galaxy Watch Active 2 ویژگی الکتروکاردیوگرام دارد. البته نمیتوان آن را تا زمانی که تاییدیه اداره غذا و داروی آمریکا را بگیرد، فعال کرد و یک گزارش تازه بیان می‌کند که این ویژگی برای این ساعت تا اواسط سال ۲۰۲۰ در دسترس نخواهد بود. این نکته‌ی مهمی است از آنجایی که بقیه ساعت‌ساز‌ها نیز شروع به اضافه کردن این ویژگی هستند. مثلا ماه گذشته گفته شد Amazfit Verge2 یک سیستم بررسی ضربان قلب و سنسور الکتروکاردیوگرام دارد. اما از آنجایی که شرکت Huami در چین مستقر است، بدون تاییده اداره غذا و داروی آمریکا می‌تواند فعالیت کند و ما نمی‌توانیم اطلاعات زیادی از میزان دقیق بودن آن داشته باشیم.

همانطور که اپل واچ بارها ثابت کرده است، پوشیدن یک ساعت هوشمند روی مچتان می‌تواند تفاوت مرگ و زندگی باشد. این محصول پوشیدنی پرفروش اکنون در فعالیت روبه‌جلوی شرکت در زمینه سلامتی پیشرو است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید