بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس 
بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس 
بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس 

بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision

بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس 

این طور که به نظر می‌رسد ۲۰۱۹ سالی مناسب برای کسانی خواهند بود که قصد خرید یک گوشی هوشمند مقرون به صرفه را دارند. بعد از ارائه گوشی هوشمند انقلابی  Pixel 3a توسط گوگل، حالا موتورولا نیز گوشی هوشمندی با قیمت مناسب را ارائه کرده است که به نوعی تغییر دهنده انتظارات به حساب می‌آید: موتورولا وان ویژن.

وان ویژن گوشی هوشمندی است که در نگاه اول با ظاهر باریک و بلند کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد اما به شما اطمینان می‌دهیم که این دستگاه‌ خیلی سریع نظر علاقمندان به گوشی‌های هوشمند را نسبت به خود جلب می‌کند. گوشی هوشمند جدید موتورولا رابط کاربری سبک و بهتر، دوربینی که در محیط‌های تاریک به خوبی عمل می‌کند، و همچنین یک تجربه بهتر برای کسانی که به نتفلیکس اعتیاد دارند را ارائه می‌دهد.

اما مسلما ویژگی‌های خوب موتورولا وان ویژن در همین موارد خلاصه نمی‌شود و همچنین این دستگاه عاری از نقص نیز نیست؛ با درنظر گرفتن این مسئله از شما دعوت می‌نماییم که در ادامه این مطلب با تکفارس همراه باشید تا با بررسی تخصصی موتورولا وان ویژن همه ویژگی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف این دستگاه را معرفی کنیم.

بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس 

محتویات جعبه Motorola One Vision

  • گوشی هوشمند موتورولا وان ویژن
  • شارژر سریع ۱۸ واتی
  • کابل USB-C به USB استاندارد
  • هدفون سیمی ۳٫۵ میلی‌متری
  • قاب سیلیکونی
  • ابزار سیم کارت
  • دفترچه راهنما کابر

طراحی و رنگ‌های Motorola One Vision

چیزی که بیشتر از همه درباره موتورولا وان ویژن جلب توجه می‌کند فرمت جدید طراحی آن است. این گوشی هوشمند به لطف نمایشگر ۲۱:۹ CinemaVision دارای یک بدنه بلند و باریک است که آن را از بیشتر گوشی‌های هوشمند که به نمایشگر‌های عریض‌تر مجهز هستند متمایز می‌کند. اما خب شاید از خود بپرسید که چرا موتورولا از فرمت ۲۱:۹ برای نمایشگر گوشی هوشمند خود استفاده کرده است؟ ۲۱:۹ دقیقا همان فرمتی است که فیلم سازان از آن برای فراگیر کردن جلوه‌های سینمایی استفاده می‌کنند، بنابراین تماشای نتفلیکس در موتورولا وان ویژن کاملا لذت بخش خواهد بود. البته با اینکه در ابتدا این طراحی بلند و باریک کمی برای شما ناآشنا خواهد بود اما راحتی استفاده از آن با یک دست باعث می‌شود که خیلی زود به آن عادت کنید. اما همچنین به عقیده خیلی‌ها این نمایشگر برای مرور صفحات وب و خواندن متن‌ها، یک نمایشگر ایده‌آل نیست زیرا به دلیل عرض کم‌تر متن کم‌تری را در خود جای می‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود که کاربر مجبور شود بیشتر اسکرول کند.

موتورولا وان ویژن با ظاهر جمع و جور خود یک پشت شیشه ای را شامل می‌شود که نسبت به پلاستیک لاکچری‌تر به نظر می‌رسد اما بدنه دستگاه از فلز نبوده و این گوشی هوشمند دارای ساختی شیشه و پلاستیک است. پشت دستگاه همچنین برای قرار گرفتن بهتر در دست در قسمت لبه‌ها کمی مخروطی شکل بوده که این طراحی به نوبه خود تحسین برانگیز است.

وان ویژن در دو نسخه رنگی مختلف ارائه می شود که هردو آن‌ها با یک تیرگی خاص در وسط دستگاه‌ همراه می‌شود. مدلی از وان ویژن که عکس‌های آن را در این بررسی تخصصی می‌بینید نسخه آبی و مشکی آن است و علاوه بر آن این گوشی هوشمند یک طراحی رنگی برنز قهوه‌ای را نیز شامل می‌شود.

نمایشگر Motorola One Vision

بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس 

نمایشگر به کار رفته بر روی موتورلا وان ویژن یک پنل ۶٫۳ اینچی فول اچ دی LCD است که باید دو نکته را در مورد آن به شما گوشزد کنیم: این نمایشگر از نوع AMOLED نیست و رنگ‌ها و به ویژه مشکی عمقی، در این نمایشگر به خوبی تکنولوژی جدیدتر تحت پوشش قرار نمی‌گیرند؛ چیزی که سایر گوشی‌های هوشمند مقرون به صرفه آن را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، به طور کلی رنگ‌ها در این نمایشگر به شکلی سرد ظاهر می‌شوند و رنگ‌ سفید دارای یک رنگ پذیری آبی قابل توجه است. این مسئله باعث می‌شود تا تصاویر و ویدئو‌ها نسبت به یک نمایشگر متناسب‌تر با جذابیت کم‌تری نمایش داده شوند. متاسفانه، هیچ راهی برای تنظیم تعادل رنگ سفید در تنظیمات وجود ندارد که بتواند وضعیت را بهبود ببخشد. این مسئله احتمالا بزرگ‌ترین نقص وان ویژن به حساب می‌آید. نمایشگر یک گوشی هوشمند یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است و موتورولا می‌توانست در این بخش عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

نمایشگر وان ویژن همچنین از دوربین جلو پانچ شده این دستگاه که به شدت قابل توجه است میزبانی می‌کند. استفاده از این طراحی پانچ شده امروزه به کاری متداول در بین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است اما به طور مثال در مقایسه با گوشی هوشمندی مثل گلکسی S10، دوربین جلو وان ویژن خیلی بزرگ است! موتورولا می‌گوید که امکان کوچک‌تر بودن دوربین سلفی دستگاه وجود داشت اما در این صورت دوام گوشی هوشمند تحت ریسک قرار می‌گرفت و به عقیده کمپانی تولید کننده، یک فضای بزرگ‌تر در مواردی مثل به زمین افتادن گوشی خیلی بهتر از دوربین جلویی آن محافظت می‌کند. البته با اینکه این دلیل قانع کننده به نظر می‌رسد اما بازهم بهتر بود که یک دوربین جلویی بزرگ بر روی نمایشگر وان ویژن قرار نمی‌گرفت.

حسگر اثر انگشت Motorola One Vision

بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس 

وان ویژن به فناوری تجملی تشخیص چهره سه بعدی یا حسگر اثر انگشت درون نمایشگری مجهز نیست. در عوض، این گوشی هوشمند یک حسگر اثر انگشت قدیمی خازنی دارد که به صورتی کاملا هوشمندانه و خلاقانی در پشت دستگاه درون لوگو Moto جایگذاری شده است. این حسگر اثر انگشت با کمی تورفتگی در مرکز پشت دستگاه قرار گرفته است که به راحتی می‌توان با تکیه بر حس لامسه آن را پیدا کرد. در تست‌های انجام شده نیز عملکرد حسگر اثر انگشت خوب ارزیابی شده و هیچ مشکلی گزارش نشده است.

رابط کاربری Motorola One Vision

رابط کاربری موتورلا وان ویژن بر پایه اندروید وان است که یک نسخه تمیز و بدون Bloatware از اندروید به شمار می‌رود. وان ویژن هم اکنون توسط اندروید ۹ پای اجرا می‌شود و موتورولا ارائه دو به‌روزرسانی عمده را برای این دستگاه وعده داده است؛ این بدان معناست که دارندگان وان ویژن در سال جاری به‌روزرسانی اندروید Q و در سال آینده به‌روزرسانی اندروید ۱۱ R را دریافت خواهند کرد.

از نظر ویژگی‌های اضافی نیز وان ویژن چیزهایی برای ارائه دارد اما تعداد این ویژگی‌ها آنقدرها هم زیاد نیست. رویکرد موتورولا به اندروید اینگونه است: اگر چیزی خوب است؛ آن را تغییر ندهید. چیزی که شما از گوشی‌های این کمپانی دریافت می‌کنید موتو اکشن‌ها هستند؛ چند ابزار مفید که دستگاه‌های موتورولا طی چند سال اخیر آن‌ها را شامل می‌شوند. از جمله موتو اکشن‌هایی که در وان ویژن به کار رفته‌اند عبارتند از: تکان دادن گوشی برای استفاده از دوربین، دو بار تکان دادن برای روشن شدن فلش و لمس نمایشگر با سه انگشت به منظور گرفتن اسکرین شات.

عملکرد و حافظه Motorola One Vision

موتورولا وان ویژن قدرت پردازش خود را از چیپ ۸ هسته ساخت سامسونگ Exynos 9609 گرفته و ۴ گیگابایت حافظه رم را شامل می‌شود. قدرت پردازنده وان ویژن مشابه سری Snapdragon 660 است و این بدان معناست که عملکرد این دستگاه به هیچ عنوان نمی‌تواند به گوشی‌های پرچم‌دار نزدیک باشد. اما این مسئله همچنین بیانگر کند بودن دستگاه نیست و درواقع وان ویژن خیلی هم سریع است. اپلیکیشن‌ها خیلی سریع در این گوشی هوشمند لود می‌شوند، هیچ زمانی برای معطل شدن وجود ندارد و به طور کلی تجربه کاربری بسیار سبکی توسط آن ارائه می‌شود. با این‌حال، باز هم یادآوری می‌کنیم که وان ویژن یک گوشی پرچم دار نیست و گیمر‌ها نمی‌توانند انتظار عملکردی مشابه یک گوشی هوشمند پرچم‌دار را از آن داشته باشند.

اما چیزی که در مورد وان ویژن ما را شگفت زده می‌کند حافظه ذخیره سازی سخاوتمندانه ۱۲۸ گیگابایتی آن است که دو برابر مقدار مرسوم در سایر گوشی‌های هوشمند در این رده قیمتی به حساب می‌آید و علاوه بر این، لازم به ذکر است که Pixel 3a با قیمت گرانتر نیز نصف این حافظه ذخیره سازی را ارائه می‌کند. موتورولا همچنین یک اسلات سیم‌کارت ترکیبی را نیز بر روی وان ویژن قرار داده است و این بدان معناست که شما می‌توانید از آن یه عنوان یک دستگاه‌ دو سیم‌کارته استفاده کنید یا با قرار دادن فقط یک سیم‌کارت در آن،  یک کارت حافظه microSD را نیز در آن جای دهید.

دوربین Motorola One Vision

بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس 

 

وان ویژن در پشت خود از یک لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی بعلاه یک سنسور ثانویه ۵ مگاپیکسلی عمقی میزبانی می‌کند و اگر به این گوشی هوشمند را به جلو برگردانیم یک دوربین سلفی ۲۵ مگاپیکسلی را مشاهده خواهیم کرد. موتورولا از تمام منابع موجود استفاده می‌کند تا به منظور دستیابی به کیفیت بهتر تصویر، چهار پیکسل را در یک پیکسل ادغام کند؛ چیزی که آن را Quad Pixel می‌نامد. بنابراین، تصاویر خلق شده توسط دوربین پشتی و سلفی وان ویژن به ترتیب ۱۲ و ۶ مگاپیکسل کیفیت خواهند داشت.

البته همانطور که می‌دانید اعداد به تنهایی بیانگر کیفیت دوربین یک گوشی هوشمند نیستند. چیزی که مهم است این است که ویدئوها و تصاویر در عمل چگونه به نظر می‌رسند و می‌توان اینطور گفت که دوربین موتورولا وان ویژن خوب است، فقط خوب! نه خارق‌ا‌‌‌‌‌‌لعاده؛ به ویژه اینکه آن را با دستگاهی مانند  Pixel 3a مقایسه کنیم.

در روشنایی روز، تصاویر نور خوبی داشته و رنگ‌ها واقعی به نظر می‌رسند، نه زیاد گرم و نه زیاد سرد. دوربین دستگاه نیز در گرفتن تصاویر سریع عملکرده و به شکل قابل اعتمادی خوب کار می‌کند. اما چیزی که درباره دوربین وان ویژن مورد استقبال قرار نمی‌گیرد چگونگی ثبت چیزهای روشن‌تر است. به عنوان مثال اگر در تصویر شما آسمان قرار گرفته باشد، تمام نواحی روشن‌تر اساسا همیشه سوخته هستند و محدوده داینامیکی کافی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد.

 

حالت پرتره دوربین دستگاه نیز به خوبی کار می‌کند و شما می توانید یا استفاده از دوربین جلو آن نیز تصاویر پرتره با پس زمینه تار شده به ثبت برسانید.

گزینه سینماگراف نیز یکی از ابزار‌های جالبی است که موتورولا بر روی رابط کاربری دوربین وان ویژن قرار داده است. سینماگراف حالتی است که در آن تصویر و ویدئو با یک دیگر ادغام می‌شوند که ارائه این ویژگی توسط موتورولا می‌تواند شما را به خلاقیت بیشتر وا دارد.

در هنگام عکسبرداری در شب اما وان ویژن دو گزینه را پیش رو شما قرار می‌دهد. در حالت اول فقط کافی است به دوربین دستگاه رفته و عکس بگیرید که در این حالت تصاویر تاریک، تار و به طول کلی خیلی خوب نخواهند بود. اما گزینه دوم پیش رو شما استفاده از مد Night Vision  که تفاوتی بزرگ را به شما نشان خواهد داد. اول از همه، مد  Night Vision بسیار سریع است. در این حالت می‌توانید در کم‌تر از یک ثانیه یک تصویر را ثبت کنید و نیازی نیست که همانند گوشی‌های هوشمند هوآوی مدت زیادی را صبر کنید و تازه نکته قابل توجه اینجاست نتایج به دست آمده نیز بسیار قابل تحسین خواهند بود. البته با اینکه نمی‌توان گفت تصاویر حالت شب وان ویژن از تصاویر خلق شده Google Pixel 3a در شب بهتر هستند اما واقعا چیزی هم از آن‌ها کم ندارند. رنگ‌ها، محدوده داینامیکی و همه این چیز‌ها در مد Night Vision عالی هستند و تنها زمانی که تصاویر وان ویژن را در یک نمایشگر بزرگ‌تر مشاهده کنید شاهد مشکلاتی مانند اورشارپنینگ و جزئیات کم خواهید بود.

از نظر ویدئو، دوربین وان ویژن قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت ۴K و ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. بیشتر گوشی‌های هوشمند در این رده قیمتی ضبط ویدئو ۴K را ارائه نمی‌کنند پس ما از این قابلیت قدردانی می‌کنیم اما در حقیقت کیفیت ویدئوهای ضبط شده دستگاه آن‌چنان هم عالی نیست، ویدئو کمی لرزش دارد، رنگ‌ها از حالت واقعی خود خارج می‌شوند و فوکوس دوربین کمی به درستی کار نمی‌کند.

بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس کیفیت صدا Motorola One Vision

موتورولا وان ویژن یک ویژگی قابل تحسین دیگر دارد: بلندگو! بلندگو این دستگاه به شکل شگفت آوری خوب است! صدا پخش شده از آن قوی، با کیفیت و به اندازه کافی عمیق است. البته جالب است بدانید همه این موارد درحالی امکان پذیر شده است که وان ویژن تنها به یک بلندگو که در پایین آن قرار دارد مجهز شده است.

علاوه بر بلندگو خوب، موتورولا یک پورت هدفون ۳٫۵ میلی‌متری نیز بر روی وان ویژن قرار داده است و شما می‌توانید هدفونی که در جعبه گوشی به صورت رایگان قرار داده  شده است را به آن متصل کرده و آن لذت ببرید.

کیفیت تماس Motorola One Vision

مشکل بخصوصی در تماس‌های برقرار شده با استفاده از وان ویژن مشاهده نشده و صدای مکالمه در هر دو طرف کاملا بلند و با کیفیت ارزیابی شده است.

عمر باتری Motorola One Vision

وان ویژن به یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری مجهز است. تست‌های صورت گرفته نشان می‌دهند که این باتری می‌تواند انرژی مورد نیاز گوشی برای کار به مدت زمان تقریبی ۹ ساعت ۱۳ دقیقه را با نمایشگر روشن فراهم آورد.

نتایج بدست آمده از تست باتری وان ویژن به مراتب در مقایسه با سایر گوشی‌های ۲۱:۹ نظیر Xperia 10 و ۱۰ Plus بهتر است و آن را با یکی دیگر از گوشی‌های محبوب موتورولا یعنی Moto G7 Plus در یک رده قرار می‌دهد اما با این وجود وان ویژن از نظر عمر باتری پشت سر سامسونگ Galaxy A50 جدید و سری A30 قرار می‌گیرد.

در مورد استفاده روزانه نیز می‌توانید بدون شارژ مجدد یک روز کامل از وان ویژن خود استفاده کنید اما قطعا باتری به کار رفته بر روی این دستگاه توانایی دوام خیلی بیشتر از این را نخواهد داشت. در هر صورت شارژ مجدد این دستگاه زیاد هم با دردسر همراه نیست چراکه به لطف شارژر ۱۸ واتی سریع موتورولا شما قادر خواهید بود وان ویژن خود را در کم‌تر از دو ساعت از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید؛ البته اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که وان ویژن علیرغم داشتن پشت شیشه‌ای از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند.

قیمت و رقبا Motorola One Vision

موتورولا می‌گوید که قیمت حدود ۳۰۰ دلاری وان ویژن با توجه به ویژگی‌ها و امکانات این دستگاه کاملا مناسب انتخاب شده است. به عقیده ما هم حق با این کمپانی است و این دستگاه ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

اما وان ویژن در بازار رقابتی امروز تنها دستگاهی نیست که با قیمت مناسب امکانات قابل توجهی را ارائه می‌کند و از جمله رقبای این دستگاه می‌توان به گوشی‌های هوشمند زیر اشاره کرد:

  • Google Pixel 3a (صد دلار گرانتر، اما نمایشگر و دوربین خیلی بهتر)
  • Galaxy A50 (پنجاه دلار گرانتر، اما نمایشگر جذاب‌تر)
  • Pocophone F1 (قیمت تقریبا مشابه، اما قدرت پردازش بیشتر)
  • Moto G7 Plus (ارزانتر، نمایشگری با ظاهر بهتر)

بررسی تخصصی گوشی Motorola One Vision - تکفارس 

 

جمع بندی

اما با در نظر گرفتن تمامی جوانب، آیا موتورولا وان ویژن گوشی هوشمند مقرون به صرفه‌ای است که بتواند یک خرید خوب در سال ۲۰۱۹ به حساب بیاید؟

اول از همه، اجازه دهید به یک نقص اشاره کنیم: موتورولا وان ویژن در بحث نمایشگر ما را نا امید کرده است. البته دلیل این مسئله استفاده از تکنولوژی LCD نیست بلکه حقیقت ماجرا این است که رنگ‌ها در این دستگاه خیلی سرد نمایش داده می‌شوند. یک گزینه ساده برای تنظیم تناسب رنگ سفید می‌توانست در اینجا بسیار مفید باشد اما به هر دلیل، این گزینه وجود ندارد. البته موتورولا این گزینه را از طریق یک به ‌روز رسانی ارائه خواهد کرد ولی در حال حاضر گزینه مورد نظر وجود نداشته و نمایشگر موتورولا وان ویژن قطعا یک نمایشگر ایده‌آل به حساب نیامده و بزرگ‌ترین نقص دستگاه به شمار می‌رود. دوربین پانچ شده سلفی دستگاه نیز نسبت به سایر دستگاه‌های رقیب بزرگ‌تر است که البته نباید از این نکته نیز قافل شویم که قیمت این دستگاه‌های رقیب از وان ویژن بیشتر است.

با در نظر گرفتن تمامی جوانب اما موتورولا وان ویژن هنوز با قیمت ۳۰۰ دلاری خود دارای ارزش خرید بالایی است. این دستگاه سریع بوده، فضای ذخیره سازی بسیاری دارد، فرمت بلند باریک آن برای استفاده در یک دست بسیار مناسب است و تصاویر ثبت شده در مد Night Vision به صورت شگفت آوری عالی هستند. بنابراین اگر این‌ها اولویت‌های شما هستند موتورولا وان ویژن انتخاب خوبی برای شما است.

نقاط قوت Motorola One Vision

  • فرمت بلند و باریک بسیار مناسب برای تماشای ویدئو و فیلم
  • عملکرد سریع
  • حافظه ذخیره‌ سازی ۱۲۸ گیگابایتی
  • رابط کاری سبک و تمیز اندروید وان
  • عملکرد خوب دوربین در مد Night Vision
  • جک هدفون

نقاط ضعف Motorola One Vision

  • کیفیت ناامید کننده نمایشگر
  • کیفیت معمولی دوربین
  • نمایشگر بلند نامناسب برای مطالعه و مرور صفحات وب

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید