نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 
نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 
نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 

نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X

مصطفی اسماعیلیان
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - 20:00
نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 

سال گذشته شرکت هوآوی با رونمایی از گوشی هوشمند Honor 7X، ترکیبی از خلاقیت و تکنولوژی روز را تنها با قیمت ۲۰۰ دلار به بازار عرضه کرد و حالا Honor 8X، به عنوان یک جانشین، به صنعت گوشی‌های هوشمند پا گذاشته است تا پیشرفتی بزرگ را در تولید محصولی مقرون به صرفه به نمایش بگذارد. در حالی که قیمت دیگر پرچم‌‎داران هم‌رده به چیزی حدود ۱۰۰۰ دلار می‌رسد، گوشی هوشمند Honor 8X تنها با قیمت ۲۵۰ دلار به بازار عرضه شده است. در این مقاله به نقد و بررسی عملکرد این گوشی هوشمند می‌پردازیم. با تکفارس همراه باشید.

محتویات جعبه:

  • یک دستگاه Honor 8X
  • شارژر دیواری
  • کابل microUSB

طراحی

نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 

گوشی هوشمند Honor 8X از بدنه‌ای شیشه‌ای-فلزی بهره برده است که در مقایسه با طراحی کاملا آلمینیومی Honor 7X تغییری بزرگ برای این نسل محسوب می‌شود. زمانی که به تفاوت قیمت این گوشی هوشمند با دیگر پرچم‌داران توجه کنیم، استفاده از این بدنه شیشه‌ای در Honor 8X به خوبی قابل توجیه است. طراحی بدنه این گوشی هوشمند به طور خیره‌کننده‌ای شیک است و باعث شده تا بازتاب نور زیبایی را از سطح خود منعکس کند. بدنه قرمز این زیبایی را دوچندان می‌کند به طوری که نمی‌توان این اندازه از ظرافت را در چنین گوشی کم‌قیمتی انتظار داشت.

خوش‌دست بودن، با وجود سطحی صاف و شیشه‌ای، یکی دیگر از نکات قوت گوشی هوشمند Honor 8X است که باعث شده تا بدنه آن به هیچ‌وجه حس لغزنده‌ای نداشته باشد. البته درحالی که ممکن است اندازه آن برای بعضی از کاربران خوش‌آیند نباشد، اما برای استفاده نیازی به دو دست نیست.

گوشی هوشمند Honor 8X محصولی کم‌قیمت است اما امکانات زیادی مانند جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا، حسگر اثرانگشت عقب، دوربین دوگانه، NFC و ابزار تشخیص چهره را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تنها نکته منفی در مورد طراحی این گوشی هوشمند، عدم وجود ورودی USB Type-C و جایگزینی آن با درگاه microUSB است.

صفحه‌نمایش

نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 

سال پیش بود که گوشی هوشمند Honor 7X با صفحه‌نمایش ۵٫۹ اینچی جهشی بزرگ را در اندازه این خانواده از محصولات هوآوی رقم زد و حالا گوشی هوشمند Honor 8X این جهش را تکمیل کرده و اندازه صفحه نمایش را به ۶٫۵ اینچ، وضوح ۱۰۸۰ x 2340 و نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹ افزایش داده است. طبیعتا این صفحه نمایش جدید به خوبی جزییات تصاویر را به نمایش می‌گذارد اما از نقاط ضعفی مثل زاویه دید کم، رنگ‌های بیش از حد اشباع‌شده و همچنین رنگ‌بندی بسیار سرد تصاویر رنج می‌برد.

با این وجود، میزان نور ۴۸۶ کاندلا در متر مربع صفحه نمایش باعث شده تا تصاویری واضح را در نور مستقیم خورشید به کاربر ارائه دهد. این میزان نوردهی صفحه نمایش به خوبی با طراحی بدون حاشیه Honor 8X تناسب پیدا کرده است. همچنین بریدگی هم به عنوان ناچ در بالای صفحه نمایش دیده می‌شود. البته این بریدگی به بزرگی ناچ گوشی هوشمند iPhone XS نیست اما با این حال در مقایسه با طراحی بدون حاشیه صفحه‌نمایش، کمی نامتناسب به نظر می‌رسد.

رابط کاربری و عملکرد دستگاه

رابط کاربری EMUI 8.2 هوآوی که در گوشی هوشمند Honor 8X استفاده شده است، هنوز ته مزه‌ای از سیستم‌عامل iOS را با خود به همراه دارد. این رابط نرم‌افزاری که مجهز به نسخه ۸٫۱ اندروید با عنوان Oreo است، نسبت به نسخه پیشین در بیش‌تر بخش‌های خود بدون تغییر باقی مانده است. حتی با وجود تلاش‌های هوآوی در ساده‌سازی صفحه اصلی اندروید و حذف لیست کشویی برنامه‌ها، باز هم نفخ‌افزار (Bloatware) هایی در گوشی هوشمند Honor 8X مشاده می‌شوند که در بعضی موارد می‌توانند ترسناک به نظر برسند.

نکته مهم دیگر در مورد این گوشی هوشمند مربوط به زمانی است که به اندروید Pie (نسخه ۹) بروزرسانی می‌شود و امکانات اضافی و جدیدی مثل ناوبری مبتنی بر حرکت و نرم‌افزارهای آماری را به کاربر ارائه می‌دهد. جدا از این مسئله، رابط کاربری EMUI 8.2 با ابزارهای جامعی که در اختیار دارد، تمام نیازهای کاربران را تأمین می‌کند.

پردازنده و کارایی

گوشی هوشمند Honor 8X به جدیدترین پردازنده هشت هسته‌ای هوآوی با نامKirin 710  مجهز است که در کنار رم ۴ گیگابایتی، به خوبی از پس پردازش عملیات‌های نرم‌افزاری دستگاه بر می‌آید. البته این پردازنده به سرعت عملکرد محصولات iPhone یا Pixel نمی‌رسد اما برای شرکتی مثل هوآوی پیشرفتی بسیار عالی است. از این رو بخاطر افت‌فریم‌ نمی‌توان در بازی‌های سنگین روی آن حساب کرد. گوشی هوشمند Honor 8X به حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت مجهز شده که در مقایسه با قیمت دستگاه بسیار خیره‌کننده و دور از انتظار است. با این حال در صورت کمبود حافظه همچنان می‌توانید از حافظه microSD استفاده کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 

دوربین

گوشی هوشمند Honor 8X برخلاف مدل پیشین خود، دو دوربین را در پشت بدنه خود جای داده است. دوربین اول با کیفیت ۲۰ مگاپیکسل و اندازه f/1.8 طراحی شده است و دوربین دوم نیز با کیفیت ۲ مگاپیکسل قابلیت پرتره را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از سوی دیگر، دوربین جلو نیز به ۱۶ مگاپیکسل ارتقا یافته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 

تولید ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مدت‌هاست که توسط شرکت هوآوی دنبال می‌شود. از این رو جای تعجب ندارد که هوش استفاده شده در دوربین گوشی هوشمند Honor 8X نیز با دقت بالایی می‌تواند اهداف خود را شناسایی و دنبال کند. اما با اینکه ابزارهای زیادی برای این بخش در نظر گرفته شده است اما انتظار داشتیم تا میان آن‌ها قابلیت auto-HDR نیز قرار گیرد.

کیفیت عکس‌برداری

همانطور که قبل از تست دوربین پیش‌بینی می‌شد، گوشی هوشمند Honor 8X عملکرد خوبی را در روز‌های آفتابی که نور کافی در مناظر وجود دارد، به نمایش می‌گذارد.، اما تصاویری که به خروجی می‌برد ممکن است از نظر همه کاربران لذت‌بخش نباشد. رنگ‌های تصاویر به شدت اشباع‌شده‌اند، پس درحالی که ممکن است تصاویر کمی غیرواقعی به نظر برسند، بسیار هوشمند نیز هستند. از این رو بعضی کاربران ممکن است ترجیه بدهند که حالت هوش مصنوعی دوربین همچنان غیرفعال باقی بماند.

عملکرد عکس‌برداری با وجود سخت‌افزار ارتقا یافته، همچنان در محیط‌های بسته‌ای که نور زیادی وجود ندارد کاهش می‌یابد. مهم‌ترین مشکل مربوط به تارشدگی تصاویر در زمانی است که دوربین لرزش داشته باشد. حتی اگر دوربین را ثابت قرار دهید، باز هم سرعت پایین شاتر در کنار میزان بالای ISO باعث می‌شود تا تصاویر تیره‌تری ضبط شوند.

حالت پرتره در هنگام ثابت بودن منظره مورد نظر به خوبی عمل می‌کنند، اما در حالت کلی طراحی دوربین به نحوی است که تصاویری شفاف‌تر را به خروجی ببرد. دوربین جلو نیز درست مانند دوربین اصلی دستگاه، جزییات دقیقی را در شرایط نوری مناسب ارائه می‌دهد اما عملکردی ضعیف در نور کم دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 

کیفیت فیلم‌برداری

گوشی هوشمند Honor 8X با فیلم‌برداری در کیفیت ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم‌برثانیه، عملکرد راضی‌کننده‌ای را از خود نشان داده است، از این رو حتی در شرایط نوری مناسب نیز نکته قوت به خصوصی در فیلم‌برداری این دستگاه دیده نمی‌شود. این موضوع زمانی نمود پیدا می‌کند که متوجه عدم وجود لرزش‌گیر در این گوشی هوشمند شوید. عدم وجود پایدار‌سازی دوربین باعث ضبط تحرکات بالا در فیلم‌برداری می‌شود، از این رو راه رفتن هنگام ضبط فیلم، چیزی مثل دویدن به نظر خواهد رسید. البته ثبات تصاویر در حالت ۳۰ فریم‌برثانیه کمی بهتر است اما باز هم نمی‌توان به آن امیدوار بود.

عمر باتری

از آنجایی که اندازه پردازنده‌ها نسبت به مدل پیشین افزایش یافته، گوشی هوشمند Honor 8X مجهز به باتری با ظرفیت ۳۷۵۰ میلی‌آمپر شده است. از این جهت به ظور معمول می‌توان به یک بار شارژ در طول شبانه‌روز قناعت کرد.

اما از طرفی هم باتری بزرگ، زمان بیش‌تری هم برای شارژ شده لازم دارد، طبق این اصل، گوشی هوشمند Honor 8X تقریبا در ۳ ساعت و ۳۶ دقیقه به سطح شارژ ۱۰۰ درصد خواهد رسید. البته برای شارژ از یک کابل microUSB استفاده می‌کند و خبری از کابل جدید USB Type-C نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 

کیفیت تماس

تماس‌های تلفنی در گوشی هوشمند Honor 8X به خوبی مدیریت شده‌اند و نویزی از طرف دستگاه مشاده نمی‌شود، مگر اینکه در مکان شلوغی قرار گرفته باشید. این مسئله به دلیل کیفیت نه چندان قوی بلندگوی داخلی است، که باعث تغییر صداها نسبت به حالت معمول می‌شوند. از طرف دیگر، کیفیت تماس در محیط‌های ساکت مشکلی نخواهد داشت. استفاده از بلندگوهای خارجی نیز پیشنهاد نمی‌شود زیرا از بلدی صدای مناسبی برخوردار نیستند. این مسئله می‌تواند در مکان‌های شلوغ بیش‌از پیش خود را نشان دهد.

جمع‌بندی

نقد و بررسی تخصصی گوشی هوشمند Honor 8X - تکفارس 

گوشی هوشمند Honor 8X در اوایل زمان عرضه خود، قیمتی برابر با ۲۵۰ دلار دارد. از این رو، گزینه‌ای مناسب برای صرفه‌جویی در هزینه و خرید یک گوشی هوشمند کم‌قیمت است. اما این گوشی هوشمند قطعا امکاناتی به مراتب بیش‌تر از این قیمت را در اختیارتان قرار خواهد داد. مهم‌تر از همه، با خرید این گوشی هوشمند، حسگر اثرانگشت، جک ۳٫۵ میلی‌متری و صفحه‌نمایش بزرگی را دریافت خواهید کرد.

بله، مطمئنا کاستی‌هایی نیز وجود دارد، به عنوان مثال، تراشه گرافیکی و بلندگوی ضعیف و البته ضبط تصاویری کم‌کیفیت در نور پایین ممکن است برای بعضی کاربران ناخوش‌آیند باشند اما به خاطر داشته باشید که گوشی هوشمند Honor 8X با بودجه کم، امکاناتی را در اختیارتان قرار خواهد داد که پرچم‌داران دیگر شرکت‌ها با چندین برابر قیمت آن را در محصولاتشان قرار می‌دهند. از نظر ما، گوشی هوشمند Honor 8X برای استفاده معمول بسیار مناسب است تا با بودجه کم امکانات خوبی را داشته باشید.

نقاط مثبت

  • طراحی خیره‌کننده
  • عمر زیاد باتری
  • صفحه‌نمایش بدون حاشیه
  • مقرون به صرفه

نقاط ضعف

  • عدم کیفیت خوب تصاویر در نور کم
  • هوش مصنوعی دوربین باعث تولید تصاویری غیرواقعی می‌شود
  • بلندگوی ضعیف
  • استفاده از microUSB به جای درگاه USB-C

 

نظر شما کاربران تکفارس در مورد گوشی هوشمند Honor 8X چیست؟ آیا تجربه کار با این دستگاه را داشته‌اید؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید