پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی های اندروید چند سال است؟- تکفارس
پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی های اندروید چند سال است؟- تکفارس

سامسونگ، شیائومی و نوکیا تا چند سال از گوشی‌ پشتیبانی می‌کنند؟

مهدی ملکی
۱ مرداد ۱۴۰۱ - 10:38
به‌روزرسانی نرم‌افزاری گوشی های اندروید

اگر صاحب یک گوشی هوشمند اندروید هستید، حتماً مانند همه مردم می‌خواهید تا جای ممکن از آن استفاده کنید. سایر تصمیمات کاربران هم معمولاً در همین راستا است؛ مثلاً آن‌ها یک قاب و گلس محافظ برای گوشی خود تهیه می‌کنند.

به همین خاطر مدت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری و ارائه آپدیت‌ها بدون استثنا برای همه مهم است. متاسفانه شرکتی که گوشی شما را تولید می‌کند، نقش زیادی در عرضه این به‌روزرسانی‌ها و زمان‌بندی و بازه زمانی آن‌ها دارد، در نتیجه تفاوت‌های زیادی را در این حوزه شاهد هستیم.

ما در این مقاله تمام اطلاعات لازم درباره به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری گوشی‌های شرکت‌های مختلف از جمله سامسونگ، شیائومی (همچنین زیرمجموعه‌های آن مثل پوکو و ردمی)، نوکیا و هوآوی را بازگو خواهیم کرد. با این حال، پیش از آن اجازه دهید انواع آپدیت‌ها را به شما معرفی کنیم.

تفاوت به‌روزرسانی نرم‌افزاری و وصله امنیتی

اگر با سیاست‌های پشیبانی به‌روزرسانی شرکت‌های متفاوت آشنایی داشته باشید، می‌دانید که گوگل تا ۳ سال به صورت نرم‌افزاری و تا ۵ سال به صورت وصله‌های امنیتی از محصولاتش پشتیبانی می‌کند.

این یعنی گوشی‌های ۲۰۲۱ این شرکت از جمله سری پیکسل ۶ حتی اندروید ۱۵ را در سال ۲۰۲۴ میلادی دریافت خواهند کرد. به علاوه همین گوشی‌ها از اواخر ۲۰۲۴ تا انتهای ۲۰۲۶ نیز وصله‌های امنیتی را دریافت خواهند کرد که عملکرد دستگاه‌های ساخته شده توسط این شرکت را حتی بدون دریافت اندروید جدید تضمین می‌کنند.

البته انتظار نمی‌رود که این روند برای تمام گوشی‌های سری پیکسل صادق باشد. انتظار می‌رود که طی سال آینده تمام گوشی‌های گوگل از همین سیاست پیروی کنند ولی در حال حاضر پیکسل ۵a تا ۳ سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و تا ۴ سال به‌روزرسانی وصله‌های امنیتی دریافت خواهد کرد.

منظور از به‌روزرسانی نرم‌افزاری، عرضه یک نسخه جدید رابط کاربری آن شرکت مبتنی بر نسخه آخر اندروید است. این رابط‌های کاربری معمولاً با ویژگی‌ها و بهبودهای بسیاری همراه هستند و بعضاً برای نصب جدیدترین نرم‌افزارها و بازی‌ها، به آن‌ها نیاز خواهید داشت. اما از طرفی، بحث درباره وصله امنیتی تفاوت دارد.

اگر شما اخیراً یک گوشی اندروید خریده باشید این احتمال وجود دارد که بلافاصله بعد از پیکربندی و اتصال دستگاه به اینترنت، یک یا دو به‌روزرسانی امنیتی، وصله امنیتی یا همان پچ (Security Patch) در اختیار شما قرار گرفته باشد.

احتمالاً متوجه شده‌اید که این به‌روزرسانی‌های خاص، ویژگی و قابلیت تازه‌ای به دستگاه شما اضافه نمی‌کنند. در عوض در توضیحات این به‌روزرسانی‌های کم‌حجم که معمولاً چند صد مگابایت هستند، حرف از تضمین امنیت دستگاه شما زده می‌شود. این به‌روزرسانی‌ها از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری حجیم‌تری مانند اندروید ۱۲ کاملاً مستقل هستند و هدف آن‌ها نیز کاملاً متفاوت است.

با وجود آن که این وصله‌های امنیتی کاملاً بی‌مصرف، زمان‌گیر و بی‌فایده به نظر می‌رسند اما مهم و حائز اهمیت هستند و نباید وجود آن‌ها را بی‌ارزش در نظر بگیرید.

همان‌طور که می‌دانید قرار دادن دستگاه در مقابل نشت بالقوه اطلاعات و حمله‌های خصمانه برای هیچ‌کس ایده‌آل نیست و احتمالاً شما هم دوست ندارید که امنیت خود را به خطر بیندازید. ما در این مقاله به هر دو موضوع نگاه می‌اندازیم.

سامسونگ

گلکسی S22 FE اندروید
  • اکثر گوشی‌های هوشمند سامسونگ تا چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و پنج سال وصله امنیتی دریافت خواهند کرد.

سامسونگ از چند سال پیش تاکنون پیوسته لقب پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند اندروید در سطح جهان را به خود اختصاص داده است. این شرکت تنها برای مدت کوتاهی یک بار توسط هوآوی و بار دیگر توسط شیائومی در خطر از دست دادن جایگاه خود قرار گرفت. همان‌طور که از پادشاه گوشی‌های اندروید به شمار می‌رود، این شرکت در زمینه عرضه به‌روزرسانی‌ها نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

تعهد سامسونگ به عرضه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری حتی از گوگل، توسعه دهنده اصلی اندروید هم برجسته‌تر است. این شرکت تا چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و تا پنج سال وصله‌های امنیتی را برای محصولاتش عرضه می‌کند. این به معنای آن است که شما با خرید یک گلکسی S22 که با اندروید ۱۲ عرضه شده، اندروید ۱۳، اندروید ۱۴، اندروید ۱۵ و حتی اندروید ۱۶ را هم خواهید دید.

البته سامسونگ این تعهد را تنها به پرچم‌داران خود محدود نکرده است. گلکسی S21 FE و میان‌رده‌های محبوب این شرکت مانند دستگاه‌های سری A و M همچون گلکسی A53 نیز پشتیبانی نرم‌افزاری مشابهی را دریافت خواهند کرد.

گوشی‌های قدیمی‌ و ارزان‌تر تا سه سال پشتیبانی نرم‌افزاری و امنیتی را دریافت می‌کنند که کمتر از دستگاه‌های میان‌رده و بالارده سامسونگ است ولی هنوز هم جای تحسین دارد، چرا که این مقدار حتی از پرچم‌داران برخی تولید کنندگان اندرویدی، بیشتر تلقی می‌شود.

شیائومی

شیائومی 12T پرو اندروید
  • شیائومی وصله‌های امنیتی را تا دو سال برای گوشی‌های عادی خود عرضه می‌کند. با این حال محصولات پرچم‌دار این شرکت معمولاً تا سه سال به صورت نرم‌افزاری و تا چهار سال به صورت امنیتی پشتیبانی می‌شوند.

شیائومی برخلاف بیشتر تولید کنندگان محصولات اندرویدی، دقیقاً تایید نکرده که تا چه زمانی از محصولات خود پشتیبانی می‌کند. نقل‌قول سخنگوی این شرکت درباره عرضه به‌روزرسانی‌ها نشان می‌دهد که برخی از وصله‌های امنیتی توسط گوگل، و برخی دیگر توسط خود این سازنده چینی برای گوشی‌هایش عرضه می‌شود.

برای مثال این شرکت برای پشتیبانی از پرچم‌دارانش مثل می ۱۱ و شیائومی ۱۲، تا سه سال اقدام به عرضه به‌روزرسانی نرم‌افزاری و تا چهار سال وصله امنیتی می‌کند. گوشی‌های خارج از این دو سری تا این اندازه خوش شانس نیستند. گوشی‌های غیرپرچم‌دار این شرکت حداکثر با دو سال پشتیبانی نرم‌افزاری به دست مشتریان می‌رسند.

پوکو

پوکو X4 پرو 5G اندروید
  • پوکو رسماً هیچ تعهد عمومی نسبت به عرضه به‌روزرسانی‌ها و وصله‌های امنیتی ندارد. بیشتر گوشی‌های این شرکت مجموعاً دو سال میزبان به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هستند.

این برند زیرمجموعه شیائومی در پاسخ به این سوال که «تا چند سال از گوشی‌ها پشتیبانی می‌کنید»، به یکسان بودن سیاست‌های این شرکت با قوانین گوگل اشاره می‌کند، در حالی که گوگل اصلاً قوانینی در این زمینه برای تولید کنندگان ندارد!

مشخصاً پوکو از جواب دادن طفره می‌رود. پیشنهاد گوگل حداقل دو سال پشتیبانی نرم‌افزاری است اما این غول دنیای تکنولوژی هیچ‌کس را حتی وادار به پیروی از این بازه زمانی محدود هم نمی‌کند. پس به سادگی می‌توانید متوجه شوید که اصلاً پوکو هیچ‌گونه تعهدی نسبت به محصولات خود ندارد. این شرکت همیشه به همین شکل درباره سوالات مربوط به پشتیبانی نرم‌افزاری جواب می‌دهد.

با این حال شاید روند جاری تغییر کند. پوکو در زمان نگارش این مقاله در تلاش است تا با همکاری گوگل تا سه سال از پوکو F4 GT به صورت نرم‌افزاری و تا چهار سال از آن به صورت امنیتی پشتیبانی کند. البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست و حتی اگر این اتفاق رخ دهد، شاید پوکو در گوشی‌های بعدی خود، این تعهد را از خاطر ببرد.

نتیجه این است: اگر قصد دارید یک گوشی پوکو خریداری کنید،‌ از همین حالا باید بدانید که شما کمترین به‌روزرسانی و نسخه‌های جدید اندروید را طی سال‌های پیش‌رو در مقایسه با همتایان دیگر دریافت خواهید کرد.

ردمی

ردمی 11 5G
  • ردمی نیز همانند پوکو هیچ تعهد خاص در زمینه به‌روزرسانی‌ها و پچ‌ها ندارد. اکثر گوشی‌های این شرکت تنها تا یک سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت می‌کنند.

ردمی عموماً به عنوان زیرمجموعه‌ای از شیائومی شناخته می‌شود که گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی بسیاری تولید می‌کند. این شرکت در صفحه وب رسمی شیائومی تایید کرده که به طور منظم به شکل ماهانه یا سه‌ماهه، اقدام به عرضه وصله‌های امنیتی خواهد کرد. لیست گوشی‌هایی که از این شرایط بهره می‌برند، بیشتر شامل محصولات سری‌های ردمی ۷، ۸ و ۹ است. متاسفانه خبری از تعهد به عرضه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نیست.

همانند حرفی که برای گوشی‌های پوکو زدیم، محصولات ردمی هم با وجود کیفیت ساخت بالا، قرار نیست در خصوص به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای خریداران خود اطمینان خاطر ایجاد کنند؛ پس با در نظر گرفتن این موضوع دست به خرید بزنید.

نوکیا

نوکیا G300 اندروید
  • نوکیا یا دقیق‌تر، شرکت مادر آن HMD گلوبال تا دو سال به صورت نرم‌افزاری و تا دو الی سه سال به صورت امنیتی از گوشی‌های خود پشتیبانی می‌کند.

HMD گلوبال گوشی‌های خود را با برند نوکیا عرضه می‌کند. گوشی‌های نوکیا معمولاً با نسخه‌ای از اندروید عرضه می‌شوند که به نسخه خام این سیستم عامل بسیار نزدیک است. در ابتدا این رویه به HMD گلوبال برای عرضه سریع به‌روزرسانی‌ها کمک شایانی کرد، زیرا با عرضه یک به‌روزرسانی جدید از سمت گوگل، نیازی به تغییر چندانی توسط نوکیا ندارد.

با این حال HMD گلوبال طی چند سال گذشته نتوانسته همان روند ثابت و سریع گذشته‌اش را حفظ کند. به هر نحو، با اعلام رسمی این شرکت اکنون می‌دانیم که گوشی‌های پایین‌رده مانند G20 تا سه سال به صورت امنیتی به‌روزرسانی خواهند شد. این بازه زمانی برای برخی دیگر از دستگاه‌‌ها به دو سال هم کاهش پیدا می‌کند.

اگرچه این شرکت به عرضه حداقل دو به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای گوشی‌هایش تعهد دارد اما سابقه چندانی خوبی در برآورده کردن آن نداشته است. اکثر گوشی‌های قدیمی‌تر این شرکت بعد از مدت‌ها تاخیر طولانی مدت نهایت موفق به دریافت اندروید ۱۱ شدند. برخی از همین محصولات نیز هرگز اندروید ۱۲ را دریافت نکردند.

هوآوی

هوآوی P50 پرو اندروید
  • هوآوی در گوشی‌های اخیر خود به هیچ تعهد نرم‌افزاری و امنیتی برای عرضه به‌روزرسانی‌ها پایبند نیست.

این شرکت به دنبال تحریم توسط ایالات متحده آمریکا، اکنون گوشی‌های خود را با دو سیستم عامل مختلف روانه بازار می‌کند: هارمونی او اس که روی گوشی‌های مخصوص عرضه در بازار بومی هوآوی یعنی چین سوار می‌شود و اندروید (با رابط کاربری EMUI) که روی دستگاه‌هایی به کار می‌رود که به صورت جهانی عرضه می‌شوند. در این‌جا منظور ما گوشی‌های مجهز به اندروید این شرکت است.

فارغ از سیستم عامل، هوآوی قادر به استفاده از خدمات گوگل روی گوشی‌هایش نیست و ظاهراً نمی‌تواند از نسخه‌های اخیر اندروید هم استفاده کند. برای مثال هوآوی P50 پرو، پرچم‌دار این شرکت حین عرضه با اندروید ۱۱ به دست مخاطبان رسید در حالی که همان زمان هم اندروید ۱۲ برای چندین ما در دسترس مخاطبان بود.

بنابراین هوآوی به هیچ عنوان نمی‌تواند در این زمینه تعهدی به کاربران داشته باشد. اگر قصد دارید گوشی‌های اندروید این شرکت را تهیه کنید، باید متوجه باشید که شما تقریباً با هیچ تعهد مطمئنی از سمت این تولید کننده چینی برای عرضه به‌روزرسانی‌ها و وصله‌های امنیتی مواجه نخواهید بود.

آنر

آنر مجیک 4 پرو اندروید
  • آنر به عرضه دو سال به‌روزرسانی امنیتی و وصله‌های امنیتی برای گوشی‌های کنونی خود تعهد دارد.

آنر قبلاً یکی از زیرمجموعه‌های هوآوی بود. مدت کوتاهی بعد از تحریم این شرکت، آنر نیز تحت تاثیر قرار گرفته و نهایتاً هوآوی آن را برای خروج از این قضایا، به یک شرکت مستقل واگذار کرد. از آن زمان، این برند چندین و چند گوشی جدید را عرضه کرده است.

آنر اکنون برای تمام گوشی‌های خود حتی «آنر مجیک ۴ پرو» که یک محصول پرچم‌دار و گران‌قیمت به شمار می‌رود، نهایتاً تا دو به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و وصله‌های امنیتی را عرضه خواهد کرد. به خوبی مشخص است که این شرکت به سختی سعی دارد راه خود را بعد از جدایی از هوآوی پیدا کند.

پس ممکن است در گوشی‌های آینده این شرکت نشانی از افزایش این تعهدها ببینیم. با این حال هر محصولی از این شرکت را که اکنون تهیه کنید، تا دو سال آینده پشتیبانی خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید