همکاری مایکروسافت و گوگل جهت عرضه گوگل کروم برای ویندوزهای مبتنی بر پردازنده‌های ARM - تکفارس 
همکاری مایکروسافت و گوگل جهت عرضه گوگل کروم برای ویندوزهای مبتنی بر پردازنده‌های ARM - تکفارس 
همکاری مایکروسافت و گوگل جهت عرضه گوگل کروم برای ویندوزهای مبتنی بر پردازنده‌های ARM - تکفارس 

همکاری مایکروسافت و گوگل جهت عرضه گوگل کروم برای ویندوزهای مبتنی بر پردازنده‌های ARM

سید محمد معلمی
۲ آذر ۱۳۹۷ - 19:30
همکاری مایکروسافت و گوگل جهت عرضه گوگل کروم برای ویندوزهای مبتنی بر پردازنده‌های ARM - تکفارس 

اگر تا کنون از گوگل کروم در یکی از ویندوزهای دارای پردازنده‌های ARM استفاده کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که این مرورگر کارایی چندانی ندارد. به طور کلی در دستگاه لنوو Miix 630 مرورگر اشاره شده ثبات نداشت ولی در لپ‌تاپ گلکسی بوک ۲، اوضاع بسیار بهتر بود هر چند هنوز جای پیشرفت دارد.

دلیل خوب کار نکردن گوگل کروم در برخی از دستگاه‌ها این است که همه اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی تنها روی لپ‌تاپ‌هایی اجرا می‌شود که از پردازنده‌های ARM بهره می‌برند. البته مایکروسافت اخیراً نرم‌افزار ARM64 SDK را عرضه کرده است بنابراین اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را به راحتی می‌توان تغییر داد و به اجرا درآورد اما در این بین، نام یک نرم‌افزار خیلی به چشم می‌آید و آن گوگل کروم می‌باشد زیرا هنوز این مرورگر فقط ۳۲ بیتی است؛ البته مطمئناً این وضعیت تغییر پیدا خواهد کرد.

به گزارش تکفارس و به نقل از سایت خبری تحلیلی ۹to5google.com، کارمندان مایکروسافت کارهایی با کرومیوم (مرورگر منبع باز که گوگل کروم مبتنی بر آن است) انجام داده‌اند. برخی اقدامات انجام شده پشتیبانی کرومیوم از ویندوزهای ۶۴ بیتی ARM و یا اضافه شدن ویندوزهای ARM64 ABI و پشتیبانی از V8 می‌باشند.

مطمئناً چنین کارهایی به آن معنا نیست که به این زودی‌ها گوگل کروم را در استور ویندوز ۱۰ مایکروسافت ببینیم بلکه بر عکس این قضیه رخ خواهد داد. در واقع قوانین مایکروسافت می‌گویند، هر مرورگری که در استور وجود دارد، باید از موتور نمایش دهنده EdgeHTML استفاده نماید؛ کاری که بعید است که گوگل انجام دهد.

با به کارگیری نسخه جدید ARM64 SDK، شما می‌توانید اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی پردازنده‌های ARM را همان‌طوری که نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی را نصب می‌کردید، روی لپ‌تاپ خود قرار دهید فقط تنها کاری که باید بکنید، دانلود پکیج نصبی از یک سایت و اجرا کردن آن می‌باشد.

با توجه به اینکه مایکروسافت به پیشرفت گوگل کروم در سیستم‌های دارای پردازنده‌های ARM کمک می‌کند، ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. انجام چنین کاری یعنی کنار گذاشتن این مرورگر محبوب، برای ویندوز کار بسیار سختی است؛ به علاوه، دانلود یک اپلیکیشن از سایت‌های مختلف نیز امنیت کافی ندارد زیرا وب‌سایت‌های زیادی در اینترنت هستند که نسخه‌های جعلی گوگل کروم را عرضه می‌کنند. ضمن اینکه حذف گوگل کروم از استور، نشان می‌دهد استفاده از مرورگر اج برای مایکروسافت اهمیت بیشتری دارد تا اینکه بخواهد مرورگر کمپانی گوگل را برای دانلود در دسترس قرار دهد.

به هر حال، ما انتظار داریم به زودی شاهد اجرای گوگل کروم در لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های ARM در سال آتی میلادی باشیم. ضمن اینکه به خاطر برگزاری همایش Snapdragon Tech Summit شرکت کووالکوم، حتماً در آینده اخبار بیشتری در این زمینه خواهیم شنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید