نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 
نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 
نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول

مصطفی اسماعیلیان
۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 18:00
نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره جدیدترین پرچم‌دار گوشی‌های هوشمند با عنوان وان‌پلاس ۶ تی (OnePlus 6T) معرفی شد. این گوشی با ظاهری مشابه نسخه‌های قبل اما پردازنده‌ای قدرتمندتر، صفحه‌‌نمایشی بزرگ‌تر و آمولد، حاشیه‌ای کم‌تر و ظاهری برش‌خورده که حسگر اثر انگشت را به صورت درون صفحه در خود جای داده است عرضه خواهد شد. باتری این محصول جدید وان‌پلاس به نسبت مدل مرجع خود یعنی وان‌پلاس ۶ ارتقاء زیادی داشته است. در این بین جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری در گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی حذف شده است که این موضوع برای بسیاری از طرفداران قدیمی وان‌پلاس خوشایند از آب در نیامد. با تک‌فارس همراه باشید تا در مورد این پرچم‌دار قدرتمند وان‌پلاس اطلاعات بیشتری کسب کنید.

قبل از شروع بررسی بهتر است مروری بر مشخصات فنی گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی داشته باشیم:

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 
شرکت وان‌پلاس یک نمونه بسیار موفق بازاریابی ویروس‌وار در صنعت گوشی‌های هوشمند است. این شرکت چینی اعتبار خود را بر پایه‌ی قیمت کم محصولات، صداقت، وفاداری به مشتریان و همچنین ایجاد انجمنی قوی میان کاربران و تیم سازندگان بنا کرده است. از این رو زمانی که این شرکت بعد از تمام انرژی که در چند دهه اخیر صرف تمرکز بر روی نظرات کاربران و اولویت‌دادن به انتظارات آن‌ها در ساخت و طراحی گوشی‌های هوشمند خود کرده است، به یک باره جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا را از محصول خود حذف می‌کند؛ موردی که کاربران اصرار زیادی بر ارائه آن داشتند و عدم توجه به خواسته آنها باعث واکنش‌های منفی زیادی شد.

البته از طرف دیگر، کاربران زیادی وان‌پلاس را به ‌خاطر ساخت چنین محصول استادانه‌ و قدرتمندی وان‌پلاس ۶ تی تحسین می‌کنند.

به هر حال وقتی که زمان تولید و عرضه‌ی یک محصول شاخص برسد، همیشه شرکت ارشد BBK Electronics است که اولویت‌ها را مشخص کرده و نسبت به وضعیت بازار، نظر خود را به وان‌پلاس تحمیل می‌کند. در این رابطه تمام شرکت‌های زیرمجموعه‌ی BBK مانند OnePlus، Vivo، Oppo و حتی شرکت جوان Realme نیز از محدودیت‌های مشابهی در صنایع مربوط به خود رنج می‌برند و از آنجایی که شرکت وان‌پلاس دیگر به عنوان تصمیم‌گیرنده اصلی در بازار فعالیت ندارد، نمی‌توان انتظار بیش‌تری از آن داشت. به هر حال طراحی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی طبق نیازهای بازار خواهد بود و نباید انتظار یک نوآوری خاص را داشت.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

خوشبختانه این گوشی هوشمند چیزی فراتر از یک سخت‌افزار قدرتمند است. این محصول وان‌پلاس به منظور تصاحب بازار طراحی شده است و چه در بخش نرم‌افزار و چه در پشتیبانی‌ یا خدمات مشتریان، این شرکت همیشه از سیستم مشتری‌مداری اختصاصی خود استفاده می‌کند. همین موضوع است که همیشه کاربران را خوشنود نگه داشته و البته محصول وان‌پلاس ۶ تی نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس دلایل زیادی برای دوست داشتن این چرپم‌دار هوشمند وجود دارد.

خب بهتر است بیش از این معطل نکنیم و نگاهی به جعبه وان‌پلاس ۶ تی و محتویات درون آن بیاندازیم.

محتویات درون جعبه

اولین تجربه‌ی گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی با دیدن نوع بسته‌بندی و لوازم جانبی آن آغاز می‌شود که به‌طور واضح نمایانگر ارزش زیاد مشتریان نزد وان‌پلاس دارد. موضوعی که تنها چند شرکت تولیدکننده صنایع گوشی‌های هوشمند توانسته‌اند به آن برسند. همه چیز از شعار معروف “هرگز ساکن نمی‌مانیم” روی جعبه و طراحی خاص لوگو قرمز رنگ شروع شده که به مواد اولیه و باکیفیت محتویات درون جعبه اشاره می‌کند. درمورد محصولات وان‌پلاس همیشه وجود طیف گسترده‌ای از لوازم جانبی که در بازار وجود دارند امری مثبت تلقی شده است و امکان شخصی‌سازی و تغییر رنگ‌بندی محصول را به کاربران می‌دهد، مسئله‌ای که وان‌پلاس بسیار روی آن حساب باز می‌کند.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

توجه به جزییات و ریزه‌کاری‌های بسته‌بندی همیشه به کمک این شرکت آمده است و باعث شده تا انجمن پایداری میان کاربران و تیم سازندگان را شکل دهد.

بسته‌بندی وان‌پلاس ۶ تی از کیفیت بالایی برخوردار است و بدون زرق و برق اضافی در بساط خود، طراحی چشم‌گیری را ارائه می‌دهد. این جعبه به روکشی منعطف در بیرون و بستر پلاستیکی وان‌پلاس ۶ تی در داخل مجهز شده است. به همین دلیل از خسارات مرسومی که در حمل و نقل محصولات پیش می‌آید جلوگیری می‌شود.

لمس بخش‌های مختلف جعبه حس خوبی را به کاربر ارائه می‌دهد و در این بین امضای قرمز رنگ شرکت وان‌پلاس در تمامی دستورالعمل‌ها و کتابچه‌ی راهنما دیده می‌شود. به وضوح معلوم است که وان‌پلاس توجه ویژه‌ای به بسته‌بندی محصولات خود دارد اما به هر حال ما انتظار داریم تا پولی که برای خرید وان‌پلاس ۶ تی خرج می‌کنیم، بیش‌تر صرف تجهیزات جانبی آن شود تا زیبایی جعبه!.
در میان تجهیزات جانبی وان‌پلاس ۶ تی هیچ هدفونی دیده نمی‌شود اما در عوض یک درگاه یواس‌بی Type-C به جای جک ۳٫۵ میلی‌متری درون جعبه وجود دارد. در میان دیگر لوازم جانبی، می‌توان به محافظ صفحه نمایش اشاره کرد، البته این محافظ از نوع گلس نیست اما از کیفیت بالایی برخوردار است.

برای شارژ کردن وان‌پلاس ۶ تی نیز، یک شارژر ۲۰ ولتی با قابلیت DASH در کنار یک کابل USB از نوع Type-A به Type-C درون جعبه قرار گرفته است. قدرت ۲۰ ولتی شارژر بسیار مناسب و به‌صرفه است اما خب، این مقدار در مقایسه با ۵۰ ولت Oppo Find X Lamborghini Edition عددی محسوب نمی‌شود. در این مورد طرفداران وان‌پلاس انتظار قابلیت شارژ سریع را از OnePlus داشتند که این شرکت به خوبی از عهده‌ی آن بر آمده است و در کنار شارژ سریع تمام سعی خود را کرده تا هزینه‌ها را کاهش دهد. پس اگر به دنبال شارژر ۵۰ ولتی در وان‌پلاس هستید، شاید سال بعد نصیبتان شود.

خب حالا بیایید به سراغ بخش‌های اصلی این بررسی برویم.

طراحی و کیفیت ساخت

همانطور که گفته شد، محدودیت‌های مختلفی از سوی BBK Electronics بر شرکت‌های زیرمجموعه Oppo ،Realme ،Vivo و OnePlus اعمال شده است. به همین دلیل طراحی گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی را نمی‌توان یک نوآوری جدید در صنعت اسمارت‌فون‌ها دانست. شباهت این محصول با تمام دستگاه‌های خط تولید BBK کاملا مشهود است که باعث شده گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی طراحی بسیار مشابهی با Oppo R17 و یا R17 Pro داشته باشد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

به‌طور کلی، این محصول از قالب فلزی آشنایی بهره برده که این روزها بسیار در بازار گوشی‌های هوشمند شایع شده است. وان‌پلاس ۶ تی به اندازه‌ی ۲ میلی‌متر بزرگ‌تر از مدل‌ قبلی خود است و ۵ درصد ضخیم‌تر و البته کمی سنگین‌تر ساخته شده است که به لطف باتری و صفحه‌‌نمایش بزرگ‌تر آن می‌باشد. متأسفانه ویژگی حفاظت در برابر نفوذ هنوز در لیست قابلیت‌های وان‌پلاس وجود ندارد اما به هر حال لایه‌ی محافظ شیشه‌ای Gorilla Glass 6 در  آن استفاده شده است.

اطلاعات رسمی منتشر شده اشاره‌ای به نوع محافظ پنل پشت ندارند اما به نظر می‌رسد از کیفیت مرغوبی برخوردار باشد به‌ طوری که در تمام مراحل بررسی وان‌پلاس ۶ تی هیچ‌گونه مشکلی از بابت استحکام آن پیش نیامد. به‌علاوه که وان‌پلاس سابقه درخشانی در طراحی بدنه محصولات خود دارد پس میزان استحکام قاب پشتی مسئله مشکل‌سازی نخواهد بود.
در مورد رنگ بدنه نیز باید اعتراف کنیم که در زمان نوشتن این مقاله رنگ سفید در میان نسخه‌های مختلف وان‌پلاس ۶ تی دیده نمی‌شود.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی هم‌اکنون در دو رنگ مشکی براق و مشکی مات در دسترس است. این تنوع کم ممکن است خسته‌کننده به نظر برسد اما برخلاف تصور، هر دو رنگ در ظاهر بسیار با هم تفاوت دارند. البته طبق پیشینه وان‌پلاس، مدل‌های دیگری نیز در رنگ‌بندی‌‌های متنوع‌ منتشر خواهند شد که بعضی از آن‌ها به عنوان نسخه محدود و خاص در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت.

ظاهر هر دو مدل مشکی وان‌پلاس ۶ تی بسیار شیک و زیبا طراحی شده و لمس بدنه‌ی آن‌ها حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. مدل مشکی براق طبیعتا اثر‌ انگشت و کثیفی بیش‌تری را به خود جذب خواهد کرد. با وجود زیبایی مشکی رنگی که در پشت بدنه این گوشی هوشمند وجود دارد، کمی ناراحت‌کننده است که سیستم شارژ بی‌سیم برای آن طراحی نشده باشد، این بدنه مشکی به وضوح می‌توانست با یک شارژر بی‌سیم بیش‌ از پیش زیبا و شیک به‌ نظر برسد.

مورد دیگری که در پشت بدنه‌ی وان‌پلاس ۶ تی دیده نمی‌شود، حسگر اثر انگشت است. نبود جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، محافظ نفوذ و شارژر بی‌سیم می‌توانند بزرگ‌ترین ضعف‌های این گوشی هوشمند باشند اما از طرفی وان‌پلاس آن‌ها را با ساخت حسگر اثر‌ انگشت درون صفحه نمایش جبران کرد تا یک دستاورد بزرگ برای این شرکت به حساب آید.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

از آن‌جایی که شاید این اولین تجربه‌ی شما با حسگر درون صفحه باشد، ممکن است استفاده از آن کمی عجیب به‌نظر برسد. حسگر اثر انگشت معمولا در فاصله چند اینچی درون نمایشگر قرار می‌گیرد و اسکن اثر انگشت نیازمند نور و شفافیت کافی (که در پنل‌های اولد به خوبی فراهم می‌شود) و همچنین سطح گسترده و متعادل برای جلوگیری از حرکت دست کاربر است. از این رو برای کارآیی بهتر، باید انگشت خود را درست در بالای حسگر و بر روی انیمیشن دایره‌ای صفحه نمایش قرار دهید. با کمی فشار، اثر انگشت شما بر روی نمایشگر پخش خواهد شد و در یک یا دو ثانیه فرآیند باز شدن قفل انجام خواهد گرفت.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

البته اثر انگشت درون صفحه به هیچ عنوان به سرعت و دقت مدل مرسوم حسگرهای برون‌ صفحه نخواهد رسید اما باید گفت که تکنولوژی استفاده شده در وان‌پلاس ۶ تی به میزان قابل توجهی نسبت به مدل اولیه حسگرها بهبود یافته و در صفحه نمایش به خوبی جای گرفته است، به همین دلیل سطح دقت رضایت‌بخشی دارد. این تکنولوژی تنها نیاز به کمی افزایش سرعت دارد تا بتواند به یک ابزار ایده‌آل تبدیل گردد. غیر از این می‌توان لقب سریع‌ترین حسگر درون صفحه را به گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی داد.

حتی اگر به استفاده از حسگر اثر انگشت علاقه‌ای ندارید، می‌توانید به‌جای آن از ابزار تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده کنید که به اندازه‌ی اثر انگشت از دقت کافی برخوردار است.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

این گوشی هوشمند جدا از بخش پایینی بدنه، حاشیه‌ی کمی در قسمت بالا دارد. در میانه قسمت بالایی یک ناچ قطره‌ای شکل به سمت درون صفحه را شاهد هستیم که یکی دیگر از استانداردهای شرکت BBK در سال ۲۰۱۸ است. البته این بریدگی بسیار کوچک‌تر از مدل وان‌پلاس ۶ است اما به هرحال به چشم می‌آید. اگر به هر دلیل از این حاشیه وسط صفحه خوشتان نیامد، می‌توانید از قسمت تنظیمات با استفاده از صفحه نمایش آن را بپوشانید.

در حقیقت این بریدگی دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی وان‌پلاس ۶ تی را در کنار دیگر حسگرهای مرسوم مانند حسگر سه منظوره محیط، فاصله و RGB در خود جای داده است. به‌علاوه بلندگوی مکالمه نیز در همان قسمت قرار گرفته اما هیچ چراغ LED برای اعلانات وجود ندارد.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

دکمه‌های کنترلی وان‌پلاس ۶ تی در قسمت راست دستگاه قرار گرفته‌اند و از طراحی مرسوم بهره‌ برده‌اند. تنها تفاوت اساسی آن با دیگر برندهای گوشی‌ هوشمند، وجود یک دکمه اضافی است که در قسمت بالای گوشی قرار گرفته و اعمال مختلفی را در قسمت نرم‌افزار وان‌پلاس ۶ تی کنترل می‌کند. در این مورد ممکن است سفتی و دشواری کنترل این دکمه برای بعضی از کاربران ناراحت‌کننده باشد. به هر حال استفاده از آن ضروری نیست و می‌توانید همان جا به حال خود تنهایش بگذارید.
در پایین دکمه‌های ناوبری نیز دکمه خاموش و روشن‌کردن صفحه نمایش قرار دارد و به اندازه‌ای بزرگ است تا بتوان به راحتی آن را فشار داد.

در قسمت چپ نیز دکمه‌ی افزایش و کاهش صدا تعبیه شده است که نه تنها در اندازه‌ی خوبی طراحی شده بلکه فشار‌دادن آن به زحمت زیادی نیاز نخواهد داشت.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 
در قسمت بالایی گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی هیچ دکمه‌ای وجود ندارد و تنها سوراخ کوچکی برای میکروفون دوم دستگاه است که به چشم می‌آید. اما در پایین ابزارهای بیش‌تری وجود دارند. دو ردیف از حفره‌های مجزا در چپ و راست زیبایی خاصی به این پرچم‌دار داده است که تنها یک ردیف از آن‌ها مجهز به اسپیکر و دیگری میکروفون اصلی دستگاه را در خود جای داده است. همانطور که در بالا گفته شد، این گوشی هوشمند از جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری صدا پشتیبانی نمی‌کند پس بهتر است در قسمت پایینی گوشی به دنبال آن نگردید.

اسپیکر تعبیه شده نیز تنها اسپیکر موجود در وان‌پلاس ۶ تی است و این گوشی هوشمند از بلندگو دوم برای پخش صدا بهره نبرده است. در میانه‌ دو ردیف حفره، یک درگاه یواس‌بی Type-C وجود دارد که به نسخه‌ی USB 2.0 مجهز است. این درگاه هیچ‌گونه قابلیت‌های اضافی نظیر انتقال سریع اطلاعات و یا خروجی ویدیو را پشتیبانی نمی‌کند اما کابل OTG هنوز هم برای آن قابل استفاده است.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

صفحه نمایش

جدا از نبود محافظ نفوذ و اسپیکر استریو، صفحه نمایش نسبت به مدل قبلی خود دارای پیشرفت خوبی بوده است. صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی آمولد این گوشی هوشمند با اینکه از کیفیت مناسبی برخوردار است اما می‌توانست بهتر نیز طراحی شود.

می‌توان گفت که صفحه‌ی ۶٫۴۱ اینچی با حاشیه‌ بالایی این پرچم‌دار یک پیشرفت در مقایسه با مدل‌های قبلی محسوب می‌شود. اما نسبت بدنه به تصویر ۱۹٫۵:۹ ممکن است کار را خراب کند. این نسبت تصویر در نمایش محتوای عمودی مانند لیست‌ها و یا صفحات وب بسیار خوب عمل می‌کند اما برای محتوای چندرسانه‌ای و فیلم‌ها این موضوع کمی متفاوت است.

وضوح تصویر در گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی مانند مدل‌های پیشین فول‌اچ‌دی ۲۳۴۰*۱۰۸۰ و در قالب ultra-wide است که باعث کاهش هزینه‌ ساخت و مصرف کمتر باتری شده است و البته تصاویر در تراکم پیکسلی ۴۰۲ ppi به خوبی نمایش داده می‌شوند.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

پنل استفاده شده در صفحه نمایش نیز بسیار باکیفیت است، حتی اگر طبق ادعای شرکت وان‌پلاس “روشن‌ترین صفحه نمایش دنیا” نباشد، اما شدت نور مرئی ۴۵۳ nits بسیار مناسب صفحه‌‌ نمایش اولد است. همچنین به لطف رنگ‌بندی مشکی بدنه، کنتراست زیبایی به صفحه نمایش اضافه شده است. این صفحه نمایش در زیر نور مستقیم آفتاب همواره به درخشش خود ادامه می‌دهد و مشکلی را در نمایش تصاویر ایجاد نمی‌کند، همین امر باعث شده تا هیچ‌گونه حالت تقویتی برای صفحه نمایش وان‌پلاس ۶ تی در نظر گرفته نشود.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

در بخش نرم‌افزاری وان‌پلاس ۶ تی نیز تنظیمات رنگ‌بندی زیادی وجود دارد تا امکان تغییر کیفیت صفحه نمایش با استفاده از ترفند‌های مبتنی بر نرم‌افزار فراهم شود.

در حالت پیش‌فرض تمام رنگ‌ها کمی بیش‌ از حد اشباع شده‌اند اما بخش نرم‌افزاری امکان کنترل و تنظیم رنگ را برای کاربران فراهم کرده است. پس اگر می‌خواهید صفحه‌ای روشن‌تر را تجربه کنید بهتر است از قسمت رنگ سفارشی (custom color) میزان رنگ‌بندی warm را افزایش دهید. حتی برای تجربه‌ای زیباتر می‌توانید حالت سازگاری (Adaptive mode) را فعال کنید که به خوبی محیط را تشخیص داده و نسبت به نور، رنگ‌بندی صفحه نمایش را تنظیم می‌کند. همچنین دو گزینه‌ی DCI-P3 و sRGB نیز عملکرد خوبی را از خود نشان داده‌اند.

در کنار گزینه‌های متنوعی که وان‌پلاس ۶ تی برای کنترل صفحه نمایش ارائه می‌دهد، حالت “شب” نیز در دسترس است که فیلتر رنگی آبی روشن را فعال خواهد کرد. همچنین حالت “مطالعه” نیز مونوکروم یا تک‌رنگ را بر روی صفحه نمایش اعمال خواهد کرد تا از خستگی چشم کاربر هنگام مطالعه طولانی مدت بکاهد.

 

گجت‌ها و امکانات نرم‌افزاری زیادی در صفحه نمایش وان‌پلاس ۶ تی وجود دارند. به عنوان مثال می‌توانید شخصی‌سازی‌هایی را برای لمس صفحه نمایش تعریف و یا تم‌های ساعت متنوعی را برای آن فعال نمایید. البته بخاطر کاهش مصرف باتری هیچ گزینه‌ای برای روشن‌نگه‌داشتن دائمی صفحه نمایش در این گوشی هوشمند وجود ندارد.

 

باتری

این قطعه سخت‌افزاری وان‌پلاس ۶ تی در مقایسه با مدل پیشین خود حدود ۴۰۰ میلی‌آمپر ارتقا یافته و با ظرفیت ۳۷۰۰ میلی‌آمپر عرضه شده است. این ظرفیت فوق‌العاده باتری نسبت به اندازه بزرگ صفحه نمایش طبیعی است و به خوبی از پس تأمین انرژی این پرچم‌دار قدرتمند بر می‌آید.

به همین دلیل باتری قدرتمند وان‌پلاس ۶ تی در آزمایش توانست تا ۹۰ ساعت نیاز وان‌پلاس به انرژی را تأمین کند. این مقدار زمان در حالت مکالمه به ۲۹ ساعت، ۱۲ ساعت در جستجوی وب و ۱۵ ساعت در تماشای ویدیو می‌رسد که در مقایسه با دیگر پرچم‌داران هم‌رده، رکوردی عالی محسوب می‌شود.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

با این حال به وضوح معلوم است که شرکت وان‌پلاس اهمیت زیادی را برای بهینه‌سازی مصرف باتری در بخش نرم‌افزاری این گوشی هوشمند تدارک دیده است، به‌ طوری که بهبود زیادی در مقایسه با مدل پیشین آن به چشم می‌آید. در مدل وان‌پلاس ۶ باتری زیادی در بخش شبکه‌ ارتباطی مصرف می‌شد که به‌ نظر می‌رسد تماما در وان‌پلاس ۶ تی برطرف شده باشد.

حال که می‌دانیم هیچ تکنولوژی جدیدی در سیستم شارژ سریع وان‌پلاس ۶ تی در نظر گرفته نشده است، هنوز شارژر قدیمی ۲۰W DASH از سرعت، علمکرد و امنیت کافی برخوردار است تا باتری حجیم وان‌پلاس ۶ تی را به‌طور کامل شارژ کند. این گوشی هوشمند قادر است تا با استفاده از شارژر دیواری که در جعبه خود دارد، در ۳۰ دقیقه باتری را از ۰ تا ۵۵ درصد شارژ کند به‌ طوری که شارژ کامل آن تنها حدود یک ساعت به طول خواهد انجامید.

از زمانی که وان‌پلاس به سمت کابل‌های Type-C روی آورد، قابلیت Dash بر روی مبدل Type-A به Type-C حساب باز کرده است. این بدین معنی است که هنوز باید کابل‌های سفارشی خود را استفاده کنید اما تجهیزات جانبی DASH نیز همچنان با این گوشی هوشمند سازگار خواهند بود.

 

بلندگو

گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی تنها از یک بلندگو در پایین بدنه بهره برده است اما با این حال صدایی بلند و واضح را به کاربر ارائه می‌دهد.

در پایین می‌توانید عملکرد این بلندگو را در مقایسه با دیگر پرچم‌داران مشاهده کنید:

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 
با توجه به نمرات بالا، عملکرد این گوشی هوشمند در پخش موسیقی و صداهای بلند کمی ضعیف‌تر از وان‌پلاس ۶ است اما در مقابل صدای زنگ را بیش‌ از مدل پیشین خود پوشش داده و صدای زنده‌تری را تحویل می‌دهد.
این عملکرد نشان از تنظیمات متفاوت اسپیکر در پرچم‌دار سابق کمپانی چینی و وان‌پلاس ۶ تی دارد به‌ طوری که پخش صداهای مرتبه بالا در این گوشی دچار تغییرات بزرگی شده است.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

کیفیت صدا

جدای از مسئله جک ۳٫۵ میلی‌متری که نبود آن برای شرکت وان‌پلاس مشکلاتی را پدید آورد، گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ عملکردی صعودی را هنگام پخش صدا از تقویت‌کننده‌های خارجی و  هدفون از خود به یادگار گذاشت اما جانشین آن عملکردی ضعیف‌تر‌ را از خود نشان داده است.

البته این پس‌رفت در وان‌پلاس ۶ تی زیاد باعث دردسر نیست و دقت خوبی را در صدای خروجی هدفون‌ها و سیستم‌های صوتی به نمایش می‌گذارد. به‌طور کلی مقداری شکنندگی فرکانس وجود دارد اما تشخیص آن‌ها بدون تجهیزات اختصاصی غیرممکن خواهد بود.

در پایین عملکرد خروجی صدای وان‌پلاس ۶ تی را در میان انواع گوشی‌های هوشمند مشاهده می‌کنید:

 

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

 

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

 

سیستم‌ عامل و نرم‌افزار

شرکت وان‌پلاس سابقه درخشانی در ساخت رابط‌ کاربری زیبا و لذت‌بخش اندروید دارد و می‌توان گفت رام سیستم‌ عامل Oxygen که در وان‌پلاس ۶ تی مورد استفاده قرار گرفته، تازه‌ترین و بهترین نسخه این شرکت است.

رام این گوشی هوشمند بسیار وفادار به سیستم‌عامل اندروید اصلی ساخته شده و این درحالی است که علاوه بر آن، امکانات مفید و اضافه‌ای را به کاربر ارائه می‌دهد. یک بخش مهم دیگر از رابط کاربری OxygenOS، بروزرسانی‌های ساختاریافته و برنامه‌ریزی‌شده‌ آن است، موردی که وان‌پلاس به خوبی از پس آن بر آمده و به همین دلیل است که وان‌پلاس ۶ تی با نسخه ۹ اندروید تحت عنوان Pie عرضه خواهد شد.

به‌علاوه گوشی‌های هوشمند قدیمی نیز قرار است در بروزرسانی‌های آینده بخشی از مزه‌ این نسخه از اندروید را تجربه کنند. این یعنی هر بخش نرم‌افزاری جدید و انحصاری که در وان‌پلاس ۶ تی عرضه شود، ممکن است در آینده‌ای نزدیک به عنوان بروزرسانی در دیگر محصولات این شرکت قابل دسترسی باشند.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 
در سیستم‌عامل جدید تغییراتی را در بخش صفحه نمایش شاهد هستیم. بعد از مسائل بحث‌برانگیزی که حول باتری ,hk `ghs 6 پیش‌ آمد، سازندگان تصمیم به حذف حالت Always-On صفحه نمایش در وان‌پلاس ۶ تی گرفته‌اند. اما هنوز بخش محیطی صفحه نمایش (Ambient display) در دسترس است تا کاربران نمایش اعلانات و دیگر بخش‌های آن مانند تم‌های ساعت را کنترل کنند. این تنظیمات در کنار شخصی‌سازی‌های مفیدی برای حسگر اثر انگشت قرار گرفته‌اند.

از آنجایی که صحبت از حسگر اثر انگشت شد، بهتر است نگاهی هم به امنیت آن بیاندازیم. تنظیمات مختلفی برای این بخش در نظر گرفته شده است. سیستم جدید حسگر اثر انگشت تقریبا شبیه به تمامی استانداردهای حسگرها عمل می‌کند با این تفاوت که کمی زیباتر طراحی شده است. ثبت اثر انگشت در این سیستم تنها یک دقیقه زمان می‌برد و بعد از آن می‌توانید از افزایش امنیت گوشی هوشمند خود لذت ببرید.

در واقع صرف یک دقیقه برای ثبت اثر انگشت نسبت به خدمات خوب که به شما ارائه می‌دهد، زمان زیادی نیست. به‌علاوه مشاهده پیشرفت خوبی که در عرض چند ماه بر سرعت‌ عمل و دقت این تکنولوژی شد، جای تقدیر دارد. در بخش شخصی‌سازی حسگر نیز سه انیمیشن متفاوت برای نشان‌دادن مکان حسگر طراحی شده و می‌توانید بسته به علاقه خود یکی از آن‌ها را اعمال کنید.

هینطور اگر هر وقت از حسگر اثر انگشت خسته شدید و یا اصلا علاقه‌ای به آن نداشتید، می‌توانید از قابلیت تشخیص چهره برای باز‌کردن قفل وان‌پلاس ۶ تی استفاده کنید. البته هر دو تکنولوژی از دقت و سرعت عمل کافی برخوردار هستند.

اما این تمام امکانات امنیتی ۶ تی نیستند. اگر از انجام حرکات مختلف با دست لذت می‌برید، می‌توانید از آن‌ها برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده کنید. زمانی که صفحه نمایش دستگاه خاموش است، این امکان فراهم شده تا با کشیدن حروف مختلف بر روی آن، به بخش‌ها و ابزارهای مختلف منتقل شوید. به عنوان مثال با کشیدن علامت > یا < می‌توانید بین موسیقی قبل و بعد جابه‌جا شوید و یا کشیدن علامت || با دو انگشت دست باعث توقف آهنگ خواهد شد. امکان استفاده از هر علامت و حرف استانداردی وجود دارد تا با شخصی‌سازی آن‌ها، دسترسی بهتری به بخش‌های مختلف وان‌پلاس ۶ تی داشته باشید.

سیستم رهگیری حرکات، قابلیت جدیدی در محصولات وان‌پلاس نیست. این شرکت سیستمی انحصاری و الهام‌گرفته از آیفون ایکس دارد که اولین بار در وان‌پلاس ۶ معرفی کرد و در قالب یک بروزرسانی برای وان‌پلاس ۵ تی نیز فعال و حالا هم در وان‌پلاس ۶ تی افزوده شده است.

بدین صورت کاربران قادر خواهند بود به راحتی با کشیدن انگشت خود به سمت بالا و پایین میان صفحات مختلف جابه‌جا شوند. این قابلیت تقریبا مانند کشیدن حروف برای بازگشایی قفل دستگاه عمل می‌کند با این تفاوت که این بار می‌توانید در تمام قسمت‌ های رابط کاربری از آنها استفاده کنید.

حال که صحبت از ابزارهای کنترلی صفحه نمایش شد، بهتر است درمورد قابلیت alert slider نیز صحبت کنیم. این ویژگی که همیشه به عنوان یک تکنولوژی انحصاری و مفید محصولات وان‌پلاس شناخته می‌شود، امکان جابه‌جایی میان حالت‌های مختلف تماس از جمله حالت صدا، لرزش و حالت سکوت را فراهم می‌آورد. فعال‌کردن این قابلیت‌ها تنها چند دقیقه وقت خواهد گرفت اما امکانات خوبی را به شما ارائه خواهد داد که واقعا ارزش صبر‌کردن را دارد.

رابط کاربری و نرم‌افزاری وان‌پلاس ۵ تی به‌ طور زیبایی طراحی و از جهات مختلف شبیه به سیستم‌عامل اندروید اصلی ساخته شده است. این رابط کاربری که به قابلیت‌های مفیدی مجهز گردیده است، ابزاری را به عنوان طاقچه (Shelf) در سمت چپ صفحه نمایش فراهم آورده که با عملکرد مشابه گوگل اسیستنت، اطلاعات مختلفی مانند آب‌و‌هوا، نرم‌افزارهای پرکاربرد و مخاطبان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین امکان افزودن گجت‌ها و تغییر تصویر سر تیتر نیز وجود دارد.

از آن‌جایی که هیچ تم از پیش‌ساخته‌شده‌ای در رابط کاربری OxygenOS وجود ندارد، تنظیمات مختلفی برای شخصی‌سازی در نظر گرفته شده است که به صورت پراکنده در بخش‌های مختلف منو وجود دارند. البته می‌توانید به جای سر و کله‌ زدن با بخش‌های مختلف تنظیمات، بین حالت تاریک و روشن رابط کاربری، یکی را انتخاب کنید.

وان‌پلاس تنظیمات مختلفی را برای انتخاب فونت کلمات و یا تغییر آیکن‌های منو در اشکال و رنگ‌های متنوع در دسترس کاربران قرار داده است. همچنین امکان تغییر Accent color نیز وجود دارد، قابلیتی که تغییری اساسی در رنگ‌بندی و ظاهر تمام بخش‌های رابط کاربری را شامل می‌شود. پس هر موقع از یک رنگ خسته شدید، به راحتی و با چند کلیک ساده می‌توانید آن را به رنگ دیگری تغییر دهید. امکان تغییر notification shade نیز از دیگر قابلیت‌های شخصی‌سازی وان‌پلاس ۶ تی است.

به‌ نظر می‌رسد شرکت وان‌پلاس تصمیم به استفاده از پیمایش افقی اندروید ۹ در رابط کاربری جدید OxygenOS دارد تا دسترسی مستقیم به پنجره‌های مختلف آن فراهم شود. همچنین قابلیتی به عنوان multi-window به کاربران امکان تقسیم صفحه به دو بخش را می‌دهد تا دقت بیش‌تری را در انجام همزمان چند کار را داشته باشند.
در بررسی امکانات OxygenOS، قابلیت‌های جذاب دیگری را یافتیم. وان‌پلاس به ابزار مدیریت باتری اندروید مجهز است و استفاده از آن در کنار دیگر ابزارهای بهینه‌ساز باتری این شرکت ضرری ندارد.

همچنین در امکانات افزوده‌شده به اندروید ۹، انتظار داریم ابزارهای سلامت و بهداشت گوگل را نیز مشاهده کنیم. این ابزارها در زمان نوشتن این مقاله در دسترس نیستند اما می‌توان حدس زد که شرکت وان‌پلاس در آینده‌ای نزدیک آن‌ها را روانه وان‌پلاس ۶ تی خواهد کرد.
در OxygenOS، بخشی نیز به عنوان خدمات رفاهی وجود دارد و به‌ طور کلی مجموعه‌ای از ابزارهای اختصاصی را در خود جای داده است. حالت Gaming به عنوان عضوی از این مجموعه، کارایی دستگاه را هنگام بازی افزایش نمی‌دهد اما با ارائه کنترل بهتری بر اعلانات، تماس‌ها و روشنایی صفحه، بر لذت تجربه بازی می‌افزاید. حالت شبکه در این بخش نیز با اختصاص پهنای باند به بازی، سرعت و پینگ اینترنت را مدیریت می‌کند.

قابلیت OnePlus Switch نیز یک ابزار مدیریتی برای انتقال اطلاعات از گوشی هوشمند قدیمی به وان‌پلاس ۶ تی است. این ابزار که برای طرفداران وان‌پلاس نامی آشناست، کارایی بهتری را در جدیدترین نسخه‌ ارائه داده است و قادر است به خوبی اطلاعاتی همچون مخاطبان دفترچه تلفن، پیام‌ها و عکس‌های ذخیره شده را به گوشی هوشمند جدید منتقل سازد.

آخرین مورد اما نه کم اهمیت‌ترین، قابلیت Smart Boost است. این ابزار با استفاده از حافظه رم دستگاه، سرعت بارگذاری برنامه‌ها به‌خصوص بازی‌های سنگین را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. این قابلیت هنوز در نسخه بتا قرار دارد و به صورت پیش‌فرض فعال می‌شود به همین خاطر نمی‌توان تأثیرگذاری آن را در شرایط مختلف مورد آزمایش قرار داد اما به هر حال روشن‌ بودن آن ضرری نمی‌رساند، مخصوصا در گوشی با ۸ گیگ رم یعنی وان‌پلاس ۶ تی.

نقد و بررسی گوشی هوشمند OnePlus 6T | قسمت اول - تکفارس 

بررسی تخصصی گوشی هوشمند وان‌پلاس ۶ تی هنوز به پایان نرسیده است. تا به اینجا بخش‌های مختلف بدنه‌، صفحه نمایش، نرم‌افزار و سیستم‌عامل را مورد بررسی قرار دادیم. در قسمت دوم مقاله به بررسی سخت‌افزار و علمکرد آن در شرایط مختلف، دوربین جلو و عقب دستگاه و همچنین مقایسه آن با مدل پیشین خود می‌پردازیم. پس پیشنهاد می‌کنیم قسمت دوم این مقاله را از دست ندهید.
همچنین خوشحال می‌شویم تا شما کاربران تک‌فارس نظر خود را در مورد این بخش از بررسی با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید