کارت گرافیک‌های شگفت‌انگیز ۷ نانومتری Vega عرضه شدند، اما نه برای گیمرها - تکفارس 
کارت گرافیک‌های شگفت‌انگیز ۷ نانومتری Vega عرضه شدند، اما نه برای گیمرها - تکفارس 
کارت گرافیک‌های شگفت‌انگیز ۷ نانومتری Vega عرضه شدند، اما نه برای گیمرها - تکفارس 

کارت گرافیک‌های شگفت‌انگیز ۷ نانومتری Vega عرضه شدند، اما نه برای گیمرها

پوریا اسدی
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - 13:30
کارت گرافیک‌های شگفت‌انگیز ۷ نانومتری Vega عرضه شدند، اما نه برای گیمرها - تکفارس 

AMD اولین کارت‌گرافیکهای Vega خود را در سال ۲۰۱۷ عرضه کرد، اما به رغم ویژگی‌های چشمگیر، این کارت گرافیک‌ها برای گیمرها طراحی نشده‌اند. این کارت گرافیک‌های جدید  اولین سری با فناوری ۷ نانومتری بوده که AMD آن را تولید کرده است، پیش از آن کارت‌های گرافیک ۷ نانومتری Navi برای مصرف کنندگان عادی در اوایل سال ۲۰۱۹ برای اولین بار عرضه خواهد شد. اگر AMD بتواند با برنامه‌‎ی خود پیش رود و حداقل یکی از کارت‌های Vega جدید را در سال جدید عرضه کند، این  اولین تراشه‌های گرافیکی ۷ نانومتری خارج از تلفن همراه خواهد بود که در صنعت رایانه به کار گرفته می‌شود.

تراشه‌های گرافیکی، مانند پردازنده‌ها، به طور منظم کوچک‎تر می‌شوند- به کارگیری ترانزیستورهای بیشتر به یک بسته‌ی کوچک‌تر. این منجر به بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی می‌شود و چیزی است که هر دو سال اتفاق می‌افتد. پردازنده‌های نسل اول رایزن AMD بر روی فناوری ۱۴ نانومتری ساخته شده‌اند، در حالی که نسل دوم بر روی سخت افزار ۱۲ نانومتری ساخته شده است. کارت‌های گرافیکی Vega اصلی بر روی فرآیند FinFet 14nm عمل ‌می‌کنند، در حالی که کارت‌های گرافیک جدید RTX Nvidia بر اساس فرآیند ۱۲ نانومتری هستند. کارت‌های جدید Vega به صورت چشمگیری به ۷ نانومتر کاهش یافته است.

کارت‌های گرافیکی جدید بر خلاف کارت‌های دیگر با در نظر گرفتن اهداف سازمانی طراحی شده‌‍اند. گفته می‌شود که آنها برای سناریوهای محاسباتی عمیق و با کارایی بالا بهینه شده‌اند و باید در زمینه‌های علمی، خودرویی و هوش مصنوعی استفاده شوند.

دو کارت، Radeon Instinct M150 و M160 وجود دارد. هر دو با معماری Vega 20 ساخته شده‌اند (با Radeon Pro Vega 20 اشتباه گرفته نشوند) که بر اساس پردازشگر FinFet 7nm TSMC کار می‌کنند و دارای ۱۶GB و ۳۲GB حافظه پهنای باند نسل دوم (HBM2) هستند. کارت‌های جدید ۱۰٪ و ۲۰٪ پیشرفت در عملکرد را در برخی از معیارهای نسبت به نسل قبلی خود -Instinct M125- نشان می‌دهد. M160 پهنای باند حافظه دو برابر و عملکرد ۱۰ برابری را در اوج کارایی ارائه می‌دهد.

با این وجود، این GPU‌ها به خوبی با استفاده از Fabrics Infinity AMD برای سازگاری با هم طراحی شده‌اند. AMD ادعا می‌کند که تا هشت عدد از این GPU‌های جدید را می‌توان در یک سرور  به هم متصل نمود.

هیچ کدام از این‌ها برای گیمرها اهمیتی ندارد، زیرا این کارت‌ها برای اجرای آخرین بازی‌ها طراحی نشده است ولی به هر حال هیجان‌انگیز هستند. با این حال، اگر AMD بتواند این کارت‌ها را همان طور که در نظر گرفته، عرضه کند – بر طبق گزارش Engadget تا پایان سال ۲۰۱۸ برای M160 و اوایل سال ۲۰۱۹ برای M150 – پس از آن مطمئن خواهد بود که تولید کارت گرافیک ۷ نانومتری به اندازه کافی قوی است که کارت‌ گرافیک‌های به یادماندنی را برای مصرف کننده عرضه خواهد کرد.

شما از چه برندی و چه مدلی استفاده می‌کنید؟ لطفا تجربیات خود را با تکفارس درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید