ربات‌ها تا سال ۲۰۲۵، ۷۵ میلیون شغل را تسخیر خواهند کرد - تکفارس 
ربات‌ها تا سال ۲۰۲۵، ۷۵ میلیون شغل را تسخیر خواهند کرد - تکفارس 
ربات‌ها تا سال ۲۰۲۵، ۷۵ میلیون شغل را تسخیر خواهند کرد - تکفارس 

ربات‌ها تا سال ۲۰۲۵، ۷۵ میلیون شغل را تسخیر خواهند کرد

پوریا اسدی
۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - 14:30
ربات‌ها تا سال ۲۰۲۵، ۷۵ میلیون شغل را تسخیر خواهند کرد - تکفارس 

گرفتن شغل‌ها توسط ربات ممکن است کمی‌ زودتر از آنچه شما فکر می‌کنید به وقوع بپیوندد. حداقل این نتیجه‌گیری است که از گزارش اخیر (و به طرز شگفت انگیزی مثبت) توسط انجمن جهانی اقتصاد بدست آمده است. در یک مقاله منتشر شده در این هفته، موسسه‌ی‌ غیرانتفاعی سوئیسی – که برای جلسه سالانه آن در داووس شناخته می‌شود – پیش‌بینی می‌کند که نیمی‌ از تمام وظایف کار تا سال ۲۰۲۵ توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود. اگر این ارقام دقیق باشد به از دست رفتن و یا جابجایی ۷۵ میلیون شغل منجر خواهد شد. این به معنی جمعیت انگلستان  به علاوه ایالت نیوجرسی است.

در مقایسه، حدود ۷۱ درصد از وظایف کار امروز توسط انسان انجام می‌شود، و ۲۹ درصد باقیمانده به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. نیازی به گفتن نیست، این یک تغییر بزرگ است. این تغییر بسیار سریع بوده، به ویژه در مقایسه با مطالعاتی مانند مقاله‌ای در سال ۲۰۱۳ با عنوان ” استخدام در آینده” که  استدلال می‌کند که ۴۷ درصد از مشاغل پایه در ایالات متحده را می‌توان با ماشین‌آلات در طول ۲۰ سال آینده انجام داد. در حالی که آرایش مشاغل ایالات متحده در مقایسه با مشاغل جهانی اختلاف وجود دارد، چارچوب زمانی بین ۲۰ سال و کمتر از یک دهه در نوسان است – و نشان می‌دهد که فناوری رباتیک و هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال پیش‌روی هستند.

نترسید و یا به سبک جان کانر برای ازبین بردن ترمیناتورهای کار برنامه ریزی نکنید. در حالی که ممکن است طبیعت انسانی در جهت بدترین سناریو حرکت کند، گزارش اقتصادی جهانی در واقع یک بعد مثبت را نشان می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که حتی اگر روبات‌ها تعداد زیادی کار را انجام دهند، تقریبا با تعداد شغل ایجاد شده توسط آنها برابری می‌‎‌کند. در مجموع، این گزارش نشان می‌دهد که ۱۳۳ میلیون شغل انسانی در همین مدت زمان ایجاد خواهد شد.

اگر چه پیش‌بینی دقیق این مشاغل دشوار است (مثلا در سال ۲۰۰۲، چه کسی تصور می‌کرد که ولاگر حرفه‌ای یوتیوب بودن رویای افراد خواهد بود؟ )، این گزارش چند نکته را ارائه می‌دهد. به طور خاص، نشان می‌دهد که مشاغلی که شامل برنامه ریزی یا طراحی، هوش اجتماعی، یا تفکر انتقادی ، بیشتر در مقابل تهاجم ماشینی مقاوم هستند.

 همیشه فرآیند “تخریب خلاق” بخش مهمی‌ از تداوم سرمایه‌داری را شکل می‌دهد،. فقط در حال حاضر، ربات‌ها نقش حیاتی‌تری را در آن بازی می‌کنند.

آیا شما نیز نگران تسخیر شغل‌ها توسط ربات‌ها هستید؟ یا دیدگاهی امیدوارانه‌ای به آن دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید