پروژه ی ایکاروس ردیابی ۱۰۰,۰۰۰ حیوان از فضا را امکانپذیر می‌کند - تکفارس 
پروژه ی ایکاروس ردیابی ۱۰۰,۰۰۰ حیوان از فضا را امکانپذیر می‌کند - تکفارس 
پروژه ی ایکاروس ردیابی ۱۰۰,۰۰۰ حیوان از فضا را امکانپذیر می‌کند - تکفارس 

پروژه ی ایکاروس ردیابی ۱۰۰,۰۰۰ حیوان از فضا را امکانپذیر می‌کند

پوریا اسدی
۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - 13:00
پروژه ی ایکاروس ردیابی ۱۰۰,۰۰۰ حیوان از فضا را امکانپذیر می‌کند - تکفارس 

تصور کنید شما قادر به ردیابی حرکات حیوانات در سراسر سیاره با استفاده از هزاران  فرستنده‌ی کوچک هوشمند باشید و اطلاعات بدست آمده قبل از اینکه به دانشمندان فرستاده شود، در ایستگاه فضایی بین المللی جمع آوری، تقسیم و طبقه‌بندی شود. برای محققانی که مجبور به گرفتن حیوانات به صورت تکی و برچسب گذاری آنها و دوباره گرفتن این حیوانات برای بازیابی داده‌ها بودند، تقریبا غیرممکن به نظر ‌می‌رسد – اما امکان این کار وجود دارد.

بخشی از پروژه‌ی طولانی مدت همکاری بین المللی تحقیقات حیوانی با استفاده از فضا (ICARUS)، در طی ۱۶ سال به دنبال عرضه‌ی تعدادی از سنسورها بوده که  امکان نظارت بر تنوع زیستی به صورت بلادرنگ را در یک مقیاس جهانی به طور کامل فراهم کند . این سنسورها شامل یک ماژول GPS، شتاب‌سنج، مغناطیس‌سنج، و تراشه‌های دما، فشار و رطوبت هستند. آنها همچنین دارای پنل‌های خورشیدی و باتری‌های داخلی بوده و ‌میتوانند تقریبا به هر موجودی که در نقطه‌ی مورد نظر وجود دارد، متصل شوند. و به این دلیل که مینیاتوری سازی ادامه دارد، تا سال ۲۰۲۵ این تیم امیدوار است که سنسورها به اندازه کافی کوچک باشند تا بتوانند بدون مشکل به ملخ‌های بیابانی متصل شوند.

والتر جتز، استاد محیط‌زیست و زیست‌شناسی تکاملی در ییل و عضو تیم اصلی، به Digital Trends گفت:

این سیستم تغییر قابل توجهی در دسترسی جهانی، هزینه و وزن تگ‌های GPS ارائه ‌میدهد که به ما اجازه ‌میدهد تا حرکات و مهاجرت‌های حیوانات را مستند کنیم. تاکنون، ردیابی GPS در سطح جهانی محدود به برچسب‌هایی بود که سنگین‌تر هستندکه تنها به ۱۰ درصد از پرندگان و پستانداران محدود می‌شود. هنگا‌می که سیستم به طور کامل اجرا شود، ما قادر خواهیم بود تا تنوع زیستی بیشتری را مطالعه کرده و بسیار موثرتر هزینه کنیم.

محققان در  مکس پلانک و مرکز مکس پلانک ییل، که این پروژه را رهبری کرده‌اند، برای سنسورها چندین پروژه دارند. با این حال، این تکنولوژی برای محققان انفرادی که امیدوار هستند که  از این پیشرفت شگفت‌انگیز بهره‌مند شوند، در دسترس خواهد بود.

جتز ادامه داد:

بعضی از مهمترین بینش‌ها، مانند تغییرات جهانی که بر روی توزیع‌های حیوانی تاثیر ‌می‌گذارد، ممکن است پس از سال‌ها کار ایجاد شود.  اما ما انتظار اکتشافات جدید را داریم – فکر ‌می‌کنیم مسیرهای مهاجرت یا مسیرهای مهاجرت پیش بینی نشده – خیلی سریع اتفاق ‌می‌افتد، شاید در اولین یا دومین سال اجرایی شدن این پروژه.

سیستم ردیابی حیوانی پیشرفته در ماه جاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شد. پیش سفارش سنسورها اکنون امکان پذیر بوده و برای تحویل اولیه در اوایل سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده است. تا سال آینده، این برنامه  هزار فرستنده را در طبیعت به کار می‌گیرد و این تعداد در نهایت به ۱۰۰ هزار ‌میرسد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید