ایجاد پلتفرم پروازی بی سیم با کمک زنبور عسل - تکفارس 
ایجاد پلتفرم پروازی بی سیم با کمک زنبور عسل - تکفارس 
ایجاد پلتفرم پروازی بی سیم با کمک زنبور عسل - تکفارس 

ایجاد پلتفرم پروازی بی سیم با کمک زنبور عسل

پوریا اسدی
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - 11:00
ایجاد پلتفرم پروازی بی سیم با کمک زنبور عسل - تکفارس 

محققان دانشگاه واشنگتن راه جدیدی را برای ایجاد پلتفرم بی‌سیم ارائه داده‌اند: استفاده از زنبور‌ عسل. این تیم در حال کار بر روی سنسورهای محیطی بودند، اما طی این پروژه در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مکانیکی، باتری‌های به سرعت تخلیه می‌شدند. در عوض، آنها تصمیم گرفتند از یک راه حل مبتنی بر زیست شناسی استفاده کنند: به کارگیری حشرات زنده برای ایجاد پلت‌فرم اینترنت اشیاء سیار (IoT).

مشکل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین معمولی این است که طول زمان پرواز بر اساس اندازه‌ی باتری بوده که می‌تواند حمل کند. برای هواپیماهای بدون سرنشین کوچک، اندازه‌ی باتری باعث مشکلاتی در تراکم انرژی باتری‌های فعلی می‌شود و در اندازه‌های مورد نیاز برای این پروژه، اکثر هواپیماهای بدون سرنشین فقط ۲۰ دقیقه دوام می‌آورد. به جای تکیه بر هواپیماهای بدون سرنشین مکانیکی، تیم تصمیم گرفت تا پتانسیل حشرات را برای حمل سنسورهای مورد استفاده در پروژه‌هایی مانند کشاورزی هوشمند مورد بررسی قرار دهد که در آن سنسورها برای جمع آوری داده‌های نظارت بر تولید محصول، توپوگرافی زمین، سطح رطوبت در جو و خاک استفاده می‌شود.

زنبور یک انتخاب عالی برای انتقال سنسورها است زیرا می‌تواند بارهای تقریبا هم وزن خود را حمل کند و همچنین برای ساعت‌ها پرواز کند. همانطور که زنبور عسل انرژی را برای پرواز فراهم می‌کند، تنها یک باتری قابل شارژ کوچک برای سنسور مورد نیاز است که می‌تواند تا هفت ساعت به کار خود ادامه بدهد. علاوه بر این، بسته بندی سنسور ارزان قیمت است و وزن آن تنها ۱۰۲ میلی گرم بوده که کمتر از وزن یک عدد زنبور عسل با ۱۱۳ میلی‎‌گرم است. این بسته شامل سنسورها، ارتباطات بی سیم و ردیاب مکان است.

نه تنها این سیستم اجازه می‌دهد که حسگرها در یک منطقه وسیع قرار بگیرند، بلکه این روش اطلاعات بیشتری در مورد زندگی زنبورها را به دانشمندان خواهند داد. محققان می‌توانند جایی که زنبورها پرواز می‌کنند را زیر نظر گرفته و ببینند که چه ویژگی‌هایی در منطقه  آنها را به خود جذب کرده است.

Shyamnath Gollakota، دانشیار دانشکده علوم کامپیوتر و مهندسی پل جی. آلن در دانشگاه واشنگتن، به خبرنگار NBC گفت:

با هواپیماهای بدون سرنشین، شما فقط به طور تصادفی پرواز می‌کنید. این در حالی است که یک زنبور عسل به چیزهای خاصی مانند گیاهان جذب می‌شود تا گرده افشانی کند. در طی این روش شما همچنین می‌توانید در زمینه‌ی محیط زیست و  نحوه رفتار زنبورها اطلاعات بیشتری را بدست آورید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید