استفاده از باکتری‌های دریایی توسط ارتش ایالات متحده برای شناسایی زیردریایی - تکفارس 
استفاده از باکتری‌های دریایی توسط ارتش ایالات متحده برای شناسایی زیردریایی - تکفارس 
استفاده از باکتری‌های دریایی توسط ارتش ایالات متحده برای شناسایی زیردریایی - تکفارس 

استفاده از باکتری‌های دریایی توسط ارتش ایالات متحده برای شناسایی زیردریایی

پوریا اسدی
۱ دی ۱۳۹۷ - 11:00
آب

از گلوله‌های ردیاب گرفته تا رابط‌های کاربری بین مغز و کامپیوتر و ربات جاسوس به شکل حشره، بسیاری از فناوری‌های نظامی‌ فعلی چیزهایی از درون فیلم‌های علمی‌ تخیلی به نظر می‌رسد. در حال حاضر ارتش ایالات متحده به نظر می‌رسد که به دنبال اضافه کردن یک تکنولوژی دیگر به این سری محصولات است: میکروارگانیسم‌های موجود در آب که می‌تواند برای تشخیص زیردریایی‌های دشمن، ربات‌های کنترل از راه دور زیر آب و یا غواصان مورد استفاده قرار گیرد. اگر این موجودات را به عناون یک سنسور مجاورت زنده در نظر بگیرید، زیاد به بیراهه نرفته‌اید .

این پروژه که توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده پشتیبانی می‌شود، با هدف استفاده از اصلاح ژنتیکی برای تغییر ساختار باکتری‌های دریایی به منظور واکنش دادن به مواد خاص ایجاد شده است. این مواد می‌تواند شامل فلزات خاص، DNA انسانی، خروجی‌های سوخت و غیره باشد. این واکنش‌ها می‌تواند باعث شود که باکتری‌ها از خود الکترون ساطع کنند، تغییری که می‌تواند توسط ربات‌های کنترل از راه دور دریایی ایالات متحده کنترل و دریافت شود. این پروژه همچنان یک طرح تحقیقاتی است، نه چیزی که آماده به کار و راه اندازی باشد، اما گزارش شده که ممکن است فقط یکسال با نمایش مدل اثبات مفهوم آن فاصله داشته باشیم.

Dimitra Stratis-Cullum رهبر تیم تحقیقاتی آزمایشگاه ارتش ایالات متحده، به Defense One گفت:

ما می‌خواهیم زیست شناسی مصنوعی را از آزمایشگاه به محیط طبیعی انتقال دهیم. این یک محرک بزرگ برای ماست و به همین دلیل به توسعه بزرگی از وسایل برای انجام این کار نیاز است.

اینکه دقیقا باکتری‌های دریایی چه شکلی برای محصول نهایی خواهند داشت هنوز روشن نیست. Stratis-Cullum نشان می‌دهد که می‌تواند به عنوان یک سنسور «جاسازی شده در یونیفرم» عمل کند که ممکن است باعث ایجاد تغییر رنگ در حضور مواد خاصی شود. در حال حاضر، بر اساس گزارش‌ها تیم تحقیقاتی در تلاش است تا راه‌هایی را برای همه کاره بودن این  ارگانیسم‌ها ایجاد کند.

این پروژه فقط بخشی از یک طرح ابتکاری ۴۵ میلیون دلاری است که در سراسر ارتش، نیروی دریایی و بخش‌های نیروی هوایی ایالات متحده به کار گرفته شده است. تحقیقات کاربردی برای پیشرفت برنامه‌های علم و فناوری در زمینه زیست شناسی مصنوعی برای محیط نظامی” (که عنوان کوتاه و مناسب به وضوح بخشی از سرمایه گذاری نبوده است)، با هدف ایجاد برخی از ابزارهای ژنتیکی نسل بعدی بوجود آمده که از طریق آن ارتش ایالات متحده می‌تواند از مزیت‌های آن در آینده نزدیک بهره ببرد.

آیا شما موافق اصلاح و تغییرات ژنتیکی موجودات بالاخص میکرو ارگانیسم‌ها هستید؟ چه آینده‌ای را برای چنین پروژه‌هایی پیشبینی می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید