پهپاد SoftBank راهی جدید برای عرضه‌ی اینترنت ۵G - تکفارس 
پهپاد SoftBank راهی جدید برای عرضه‌ی اینترنت ۵G - تکفارس 
پهپاد SoftBank راهی جدید برای عرضه‌ی اینترنت ۵G - تکفارس 

پهپاد SoftBank راهی جدید برای عرضه‌ی اینترنت ۵G

پوریا اسدی
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - 11:00
پهپاد SoftBank راهی جدید برای عرضه‌ی اینترنت ۵G - تکفارس 

در این روزها که از هواپیمای بدون سرنشین برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌شود، کدام حوزه می‌تواند مقبول‌ترین هدف بعدی برای این وسیله باشد؟ مسلما اینترنت پرسرعت ۵G. هواپیمای بدون سرنشین Hawk 30 ، محصول همکاری مشترک بین Softbank و شرکت هواپیمایی آمریکایی AeroVironment است. این سرمایه گذاری مشترک با هدف ارائه‌‌ی اینترنت ۵G و اتصال اینترنت چیزها از طریق آسمان صورت گرفته است.

بر طبق گزارش IEEE Spectrum قرارداد امضا شده بین ناسا و این شرکت‌ها در ماه نوامبر نشان می‌دهد که ‌هاوک ۳۰ می‌تواند از ابتدای این هفته از مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ در کالیفرنیا به پرواز درآید. این قرارداد شامل یک سری پروازهای آزمایشی تا حدود ۱٫۸۶ مایل طی سه ماه آینده می‌شود.

Hawk 30 با طراحی فوق‌العاده، یکی از هواپیماهای بدون سرنشینی بوده که AeroVironment طی چندین دهه گذشته برای ناسا ساخته است. طبق ادعاهای اداره هواپیمایی فدرال و کمیسیون اوراق بهادار، ده موتور الکتریکی هواپیمای بدون سرنشین را به ارتفاع عملیاتی ۱۲٫۵ مایلی می‌برد.
AeroVironment برای اولین بار در ۲۰ سال پیش شروع به ساخت هواپیماهایی با توانایی پرواز در ارتفاعات بالا و دوربرد برای ناسا نمود. از سال ۱۹۹۷، برنامه Environmental Research Aircraft و Sensor Technology ناسا سه هواپیمای بدون سرنشین خورشیدی و سوختی AeroVironment را تأمین مالی نموده است. این مشارکت به ساخت مدل Prototype Helios (تصویر خبر) منتهی شد و هواپیمای سبک وزنی بود که در سال ۲۰۰۱ به ارتفاع ۱۸٫۵ مایل رسید که رکوردی برای یک هواپیمای بدون سرنشین به حساب می‌آید. دو سال بعد، هواپیمای بدون سرنشین در اواسط پرواز خراب شد و در اقیانوس آرام سقوط کرد.

در سال ۲۰۱۰، طی یک پروژه‌ی مربوط به پنتاگون برای حمل بار سیستم‌های نظارتی و ارتباطاتی، AeroVironment هواپیمای بدون سرنشین HALE را توسعه داد. این هواپیما نیز در سال ۲۰۱۱ سقوط کرد.

اخیرا شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک با وعده ارائه‌ی اینترنت به مناطق دور افتاده در سراسر جهان، پروژه‌هایی در زمینه‌ی هواپیماهای خورشیدی با پرواز در ارتفاع بالا را راه اندازی کرده‌اند. با این حال، هر دو شرکت در نهایت برنامه‌های هواپیماهای بدون سرنشین خود را قطع کردند. آلفابت، شرکت مادر گوگل، کار خود را با Loon ادامه داده که پروژه‎‌ای برای ارائه اینترنت از طریق پرواز بالن در ارتفاع بالا‌ است.

AeroVironment از خسارات گذشته‌اش ناخشنود شده و با ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک با Softbank به نام HAPSMobile  (کوتاه شده‌‌ی عبارت “ارتفاع بالا، شبه ماهواره”)  در ژانویه ۲۰۱۸، به دنبال جبران گذشته است. جزئیات کمی در مورد این پروژه در دسترس است.

در همین حال، شرکت‌هایی مانند بوئینگ و ایرباس در تلاش برای توسعه هواپیماهای بدون سرنشین HALE خود به نام Odysseus و Zephyr هستند.

به نظر از هواپیماهای بدون سرنشین در چه زمینه‌های دیگری می‌توان استفاده نمود؟ لطفا نظرات خود را با تکفارس درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید