ایرباس با این دستگاه زباله‌های فضایی را جمع‌آوری می‌کند - تکفارس 
ایرباس با این دستگاه زباله‌های فضایی را جمع‌آوری می‌کند - تکفارس 
ایرباس با این دستگاه زباله‌های فضایی را جمع‌آوری می‌کند - تکفارس 

ایرباس با این دستگاه زباله‌های فضایی را جمع‌آوری می‌کند

محمد صداقت
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - 08:12
ایرباس برای جلوگیری از سرگردانی ماهواره‌ها، دستگاهی به فضا پرتاب می‌کند

ایرباس قصد دارد برای جلوگیری از سرگردانی ماهواره‌ها، دستگاه مخصوصی به فضا پرتاب کند. این دستگاه که Detumbler نام دارد، به عنوان راهی برای مقابله با مشکل زباله‌های فضایی در مدار زمین طراحی شده است.

مدار زمین دارای اختلالات زیادی است. فضاپیماها پس از مدتی در مدار زمین از کار می‌افتند و بی هدف در فضای تاریک سرگردان می‌شوند. این روزها ایرباس یک دستگاه جدید به منظور مقابله با مشکل روزافزون زباله‌های فضایی طراحی کرده است. این دستگاه از سرگردانی ماهواره‌های از کار افتاده در فضا جلوگیری می‌کند.  

دستگاه Detumbler قرار است با موشک فالکون ۹ از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا به فضا پرتاب شود. این دستگاه یکی از ۹۰ محموله موردنظر است که به عنوان بخشی از ماموریت ترابری  ۹ اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد شد.

به گفته ایرباس، Detumbler یک دستگاه مهار مغناطیسی است. این دستگاه با اتصال به ماهواره از کار افتاده، از سرگردانی آن جلوگیری می‌کند. Detumbler حدود ۱۰۰ گرم وزن دارد، دارای یک چرخ مرکزی و آهن‌رباهایی است که با میدان مغناطیسی زمین در تعامل هستند. این مساله سبب می شود که دستگاه از حرکت ناخواسته ماهواره از کار افتاده جلوگیری کند. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که وقتی ماهواره به طور عادی در مدار خود در حال پرواز است، مانند قطب نما رفتار کند و با میدان مغناطیسی زمین هم‌راستا شود. با این حال، اگر شروع به چرخش کند، حرکت چرخ مرکزی آن باعث ایجاد جریان‌های گردابی (حلقه‌های جریان الکتریکی در داخل رساننده‌هایی که توسط یک میدان مغناطیسی تغییر می‌یابند) و در نهایت کاهش اصطکاک می‌شود.

دستگاه ارسالی ایرباس به فضا
دستگاه ارسالی ایرباس به فضا

این دستگاه توسط ایرباس از سال ۲۰۲۱ با حمایت از سازمان فضایی فرانسه (CNES) تحت فعالیت Tech4SpaceCare در حال توسعه است. هدف اصلی این دستگاه کنترل زباله‌های فضایی است. ماهواره‌های از کار افتاده به دلیل دینامیک پرواز مداری معمولا به روش‌های غیرقابل پیش‌بینی سقوط می‌کنند. این مسئله سبب می‌شود که ماهواره از کار افتاده در خطر برخورد با یک ماهواره دیگر قرار بگیرد و ورود‌های بدون کنترل از طریق جو زمین ایجاد کند.

با این حال، Detumbler با گرفتن ماهواره‌های از کار افتاده و نگه‌داشتن آن‌ها در مسیر قابل پیش‌بینی‌ در مدار زمین، به کنترل و پاک‌سازی زباله‌های فضایی کمک می‌کند. دستگاه جدید ایرباس در اوایل سال ۲۰۲۴ روی نانو ماهواره Exo-0 از EnduroSat تست خواهد شد.

در حال حاضر بیش از ۲۷ هزار قطعه زباله مداری توسط شبکه نظارت فضایی جهانی وزارت دفاع ردیابی می‌شوند. تعداد زیادی از قطعات کوچک‌تر نیز بدون شناسایی در اطراف شناور هستند. انتظار می‌رود این تعداد با ادامه رشد صنعت فضایی افزایش یابد و احتمال برخورد آن‌ها به زمین افزایش یابد. این روزها خطر زباله‌های فضایی به قدری افزایش یافته است که افراد زیادی را در سراسر دنیا نگران نموده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید