تلسکوپ هابل یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین در فاصله ۲۲ سال نوری کشف کرد - تکفارس 
تلسکوپ هابل یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین در فاصله ۲۲ سال نوری کشف کرد - تکفارس 
تلسکوپ هابل یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین در فاصله ۲۲ سال نوری کشف کرد - تکفارس 

تلسکوپ هابل یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین در فاصله ۲۲ سال نوری کشف کرد

محمد صداقت
۱ آذر ۱۴۰۲ - 19:17
هابل یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین را در فاصله 22 سال نوری، مشاهده کرد

ستاره شناسان تاکنون بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی را در داخل یا خارج از منظومه شمسی کشف کرده‌اند. اکثر این سیاره‌ها از زمین بزرگ‌تر هستند. علت این مسئله تشخیص ساده‌تر سیارات بزرگ در فواصل زیاد است. بنابراین هنگامی‌که یک سیاره به اندازه زمین کشف می‌شود، همه را هیجان‌زده می‌کند. تلسکوپ فضایی هابل اخیراً یک سیاره فراخورشیدی در نزدیکی زمین کشف کرد که دارای ابعاد ۱.۰۷ برابری زمین است.

سیاره LTT 1445Ac برای اولین بار توسط ماهواره ناسا به نام TESS کشف شد. بااین‌وجود تعیین اندازه دقیق آن به دلیل صفحه مدار گردش سیاره به دور ستاره‌اش دشوار بود. امیلی پاس (محقق ارشد مرکز اخترفیزیک Harvard-Smithsonian) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به نظر می‌رسید که این سیاره دارای هندسه عجیب‌وغریبی باشد و این مسئله سبب می‌شد که نتوانیم اندازه را به‌صورت دقیق ثبت کنیم. بااین‌وجود به کمک قابلیت‌های هابل توانستیم قطر آن را نیز ثبت کنیم.»

ویژگی‌های سیاره فراخورشیدی LTT 1445Ac

مشاهدات جدید نشان می‌دهد که قطر این سیاره ۱.۰۷ برابر زمین است و دارای سطح سنگی و گرانش مشابه زمین می‌باشد. بااین‌حال سیاره‌ی کشف‌شده به دلیل دمای ۲۶۰ درجه سانتی‌گرادی، قابل سکونت نیست. این سیاره در یک منظومه ستاره‌ای سه‌گانه در فاصله ۲۲ سال نوری از زمین قرار دارد. این مسئله سبب می‌شود که این سیاره به یکی از نزدیک‌ترین ستاره‌های فراخورشیدی تبدیل شود.

ستاره شناسان تا کنون بیش از 5000 سیاره فراخورشیدی را در داخل یا خارج از منظومه شمسی کشف کرده‌اند. اکثر این سیاره‌ها از زمین بزرگ‌تر هستند.
ستاره شناسان تا کنون بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی را در داخل یا خارج از منظومه شمسی کشف کرده‌اند اکثر این سیاره‌ها از زمین بزرگ‌تر هستند

پاس گفت: «سیارات در حال عبور هیجان‌انگیز هستند زیرا ما می‌توانیم جو آن‌ها را به کمک هابل و تلسکوپ فضایی جیمز وب مشاهده کنیم. تعیین ابعاد این سیاره اهمیت زیادی دارد زیرا نشان می‌دهد که این سیاره به زمین نزدیک است. ما مشتاقانه منتظر هستیم تا بتوانیم سیارات اطراف ستاره‌های دیگر را بیشتر بشناسیم.»

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب، توانایی آن در مطالعه جو سیارات فراخورشیدی است. این مسئله گام مهمی در شناخت این سیارات و جستجوی سیارات مشابه زمین است. اما این تحقیق نشان می‌دهد که تلسکوپ فضایی هابل با قدمت بیش از ۳۰ سال، همچنان برای مطالعه سیارات فراخورشیدی اهمیت دارد.

لورا کریدبرگ عضو موسسه نجوم ماکس پلانک گفته است: «هابل همچنان نقش کلیدی  در مطالعه سیارات فراخورشیدی دارد. سیارات کمی به اندازه زمین وجود دارند که می‌توانیم جو آن‌ها را بشناسیم. سیاره LTT 1445Ac در فاصله ۲۲ سال نوری از ما قرار دارد. همین مسئله این سیاره را به یکی از بهترین اجرام آسمانی برای بررسی و مشاهده جو تبدیل می‌کند.»

منبع: digitaltrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید