کشف دو سیاره جدید با امکان وجود حیات - تکفارس 
کشف دو سیاره جدید با امکان وجود حیات - تکفارس 
کشف دو سیاره جدید با امکان وجود حیات - تکفارس 

کشف دو سیاره جدید با امکان وجود حیات

مجید مهرعلی
۶ تیر ۱۳۹۹ - 16:30
کشف دو سیاره جدید با امکان وجود حیات - تکفارس 

تلاش‌های ما با هدف مشخص شدن تنها بودن یا نبودن در گیتی به یک کشف جدید منجر شده است. یک گروه از ستاره‌شناسان که در پویشی به نام رد داتس (Red Dots) به شکار سیاره‌ها می‌پردازند، به‌تازگی دو سیاره سوپر ارث (Super-Earth) جدید و جذاب کشف کرده‌اند که در نزدیکی ستاره Gliese 887 حضور دارند.

سوپر ارث‌ها سیاره‌هایی مانند زمین هستند که جرمی بیشتر از زمین ولی کمتر از سیاره‌های یخی مانند اورانوس و نپتون دارند. این سیاره‌های فراخورشیدی (Expoplanet) یادشده، Gliese 887b‌  و Gliese 887c نامیده شده‌اند.  آنها در مدارهای کوتاهی به دور ستاره داغ میزبان خود می‌چرخند و تنها ۱۱ سال نوری با زمین فاصله دارند.

جدای از فاصله کیهانی نزدیک، این سوپر ارث‌ها به چند دلیل بسیار جذاب هستند. برای شروع باید گفت که این سیاره‌ها در نزدیکی مدار قابل زیست ستاره‌‌شان قرار گرفته‌اند، فاصله‌ای که آب می‌تواند به‌صورت مایع یافت شود. دلیل دیگر، امکان ماهیت سنگی بودن این سیاره‌ها مانند زمین و مریخ است.

دلیل جذاب دیگر این است که Gliese 887 به‌عنوان یک ستاره کوتوله سرخ بسیار آرام به نظر می‌رسد. کوتوله‌های سرخ به پرتو‌های شعله مانند و انفجاری‌شان مشهور هستند که می‌تواند اتمسفر یک سیاره را نابود کند. اما ستاره  Gliese 887 یک کوتوله کاملا فعال نیست.

دانشگاه گاتینگن (Gottingen) آلمان دراین‌باره اخیرا مطلبی را منتشر کرده است که می‌گوید:

این فعال نبودن ستاره مذکور به این معنی است که سیاره‌های تازه کشف‌شده می‌توانند اتمسفر خود را حفظ کنند و یا با داشتن اتمسفری ضخیم‌تر از زمین، پتانسیل میزبانی از حیات را داشته باشند.

بااین‌وجود، اماواگرهایی نیز در این رابطه وجود دارد، اما سیاره‌های نام‌برده پتانسیل بسیاری از خود نشان داده‌اند. نتایج مطالعات انجام‌شده، آنها را به اهداف خوبی برای تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) ناسا تبدیل می‌کند. این تلسکوپ نسل بعدی ناسا می‌تواند بعد از پرتاب نگاه دقیق‌تری به سیاره‌های ستاره Gliese 887 بیندازد و ما را اطمینان بخشد که این سیاره‌ها دارای اتمسفر هستند.

ستاره‌شناس ساندرا جفرز (Sandra Jeffers) از دانشگاه گاتینگن، مسئول ارشد یک مطالعه درباره سیاره‌های فرا خورشیدی است که به‌تازگی در مجله ساینس (Science) به چاپ رسیده است.

ساندرا جفرز می‌گوید:

وضعیت مطلوب این دو سیاره آنها را به بهترین اهداف ممکن برای مطالعات دقیق‌تر تبدیل می‌کند. یکی از زمینه‌های این مطالعات می‌تواند جستجوی حیات در خارج از منظومه خورشیدی باشد.

 تنها خبر ناامیده‌کننده، فاصله ۱۱ سال نوری آنهاست که فاصله دوری برای یک ملاقات به شمار می‌آید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید