تصویری شگفت‌انگیز از پرواز بالگرد روباتیک ناسا در مریخ
تصویری شگفت‌انگیز از پرواز بالگرد روباتیک ناسا در مریخ
تصویری شگفت‌انگیز از پرواز بالگرد روباتیک ناسا در مریخ

تصویری شگفت‌انگیز از پرواز بالگرد روباتیک ناسا در مریخ

محمدرضا نصیرزاده
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - 12:16
مریخ

باتوجه به ویژگی‌های جوی مریخ که در این سیاره چگالی سطحی هوا را به مقدار یک درصد آنچه در زمین است میٰرساند، پرواز هرگونه بالگردی از سطح این سیاره کار بسیار دشواری است. با این حال بالگرد نبوغ ingenuity آزمایشی ناسا برای چنین شرایطی آماده است و می‌تواند با ایجاد نیروی بالابرنده کافی برای پرواز توسط پره‌های خود به پرواز درآید. این ربات پرنده تاکنون با استفاده از بال‌های ۴ فوتی خود تا کنون بیش از ۴۰ پرواز انجام داده است. اگر چه ناسا فقط توانایی ۵ پرواز را برای این ربات پیش بینی کرده‌ بود.

مریخ‌نورد استقامت Perseverance ناسا که اندازه‌ای مشابه یک ماشین معمولی را دارد به‌تازگی پس از مشکل فنی که نبوغ در هنگام پرواز داشته است، فیلمی از ۵۴ امین پرواز این بالگرد را در اوایل ماه اوت گرفته تا از عملکرد سیستم ناوبری این ربات پرنده اطمینان حاصل کند.

مریخ‌نورد استقامت این تصویر واضح را از فاصله ۱۸۰ فوتی ثبت کرده است. این مریخ‌نورد همراه با دستیار قابل‌اعتماد خود نبوغ، صخره‌ها و خاک‌های مریخ را برای یافتن هرگونه نشانه‌ای از حیات و زندگی بررسی می‌کنند و به‌صورت مخصوص به دنبال موادی هستند که الگوی شکل‌گیری آنها به‌صورت خاص و منحصراً به یک عامل بیولوژیکی نیاز است.

ناسا در همین راستا اضافه کرده است که هدف کلی مأموریت استقامت در مریخ کاوش بیشتر در حوزه اخترزیست‌شناسی است که به بررسی و جست‌وجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی می‌پردازد.

تاکنون هنوز مدرک مستدلی مبنی بر وجود حیات در مریخ وجود ندارد؛ اما با این‌وجود حیات بدوی ممکن است در غارهای مریخ یا شاید در اعماق خاک آن وجود داشته باشد. البته فراتر از مریخ دانشمندان این امید را دارند تا بتوانند نشانه‌هایی از حیات در اقیانوس‌های انسلادوس (ششمین ماه بزرگ زحل ) و قمر اروپا (نام یکی از هفتاد و دو قمر سیارهٔ مشتری)، مکان‌هایی که شرایط برای وجود یک حیات باستانی امکان‌پذیرتر است را پیدا کنند.

منبع: mashable

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید