مریخ نورد استقامت ناسا از دهانه Jezero مریخ نمونه برداری کرد - تکفارس 
مریخ نورد استقامت ناسا از دهانه Jezero مریخ نمونه برداری کرد - تکفارس 

مریخ نورد استقامت ناسا از دهانه Jezero مریخ نمونه برداری کرد

افشین نوری
۲۰ تیر ۱۴۰۱ - 10:32
Perseverance

مریخ نورد استقامت ناسا اخیرا ماموریت خود را در ناحیه‌ای به نام دهانه Jezero شروع کرده است و حالا توانسته نهمین نمونه سنگی را از این ناحیه استخراج کند‌. دهانه Jezero یکی از نواحی مهم در سطح مریخ است که دانشمندان فکر می‌کنند می‌توانند نشانه‌هایی از حیات باستانی را در آنجا کشف کنند‌.

ناسا گفته است که نهمین نمونه سنگی از ناحیه مذکور با موفقیت استخراج شده است و‌ احتمال یافتن‌ علایم آب در این نمونه‌ها بسیار بالاست. ظاهرا دهانه Jezero میلیون‌ها سال پیش محل جریان رودخانه بزرگی بوده است که به دلایلی از بین رفته است. حالا دانشمندان با نمونه‌برداری از رسوبات این منطقه به‌دنبال ردپایی از حیات در این سیاره سرخ هستند‌.

مریخ

یکی از محققان ناسا به نام‌ Denise Buckner گفته است که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که دهانه Jezero به احتمال زیاد میزبان حیات در میلیاردها سال پیش بوده است و بنابراین رسوبات موجود در این منطقه حاوی بقایایی از آن خواهد بود. ‌

مریخ نورد استقامت دارای ابزارهای مختلفی برای کاوش سطح مریخ است که شامل دوربین‌های پیشرفته، طیف‌سنج و دریل‌های مخصوص می‌شوند‌. یکی از ابزارهای آن نیز برای نمونه‌برداری طراحی شده است و قادر است نمونه‌های جمع‌آوری شده را در داخل لوله‌هایی قرار دهد‌. این لوله‌ها قرار است بعدا در یک ‌ماموریت جداگانه به زمین بازگردانده شوند. 

مریخ

بد نیست بدانید که علاوه بر ناسا، آژانس فضایی چین هم در حال تحقیق روی سیاره مریخ است و‌ قرار است در سال ۲۰۳۱ یعنی دو سال زودتر از ناسا  نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح این سیاره را به زمین بازگرداند. در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم رقابت این دو غول فضایی به کجا ختم‌ می‌شود.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید