مدارگرد چینی Tianwen-1 تصویر کل سطح مریخ را ثبت کرد - تکفارس 
مدارگرد چینی Tianwen-1 تصویر کل سطح مریخ را ثبت کرد - تکفارس 
مدارگرد چینی Tianwen-1 تصویر کل سطح مریخ را ثبت کرد - تکفارس 

مدارگرد چینی Tianwen-1 تصویر کل سطح مریخ را ثبت کرد

افشین نوری
۱۳ تیر ۱۴۰۱ - 10:49
مریخ

آژانس فضایی چین اعلام کرد که مدارگرد چینی Tianwen-1 که در مدار مریخ به دور آن می‌چرخد، تصاویری از کل سطح این سیاره ثبت کرده است که‌ در نوع خود بسیار جالب است. این مدارگرد در سال گذشته به همراه مریخ‌نورد Zhurong به سمت این سیاره پرتاب شد و اکنون در حال انجام بخشی از ماموریت خود است‌

مدارگرد Tianwen-1 از زمانیکه در مدار مریخ قرار گرفته است ۱۳۴۴ بار به دور این سیاره چرخیده‌ و با استفاده از ابزارهای عملی خود تصاویر مختلفی از سطح آن ثبت کرده است. این ابزارهای علمی شامل دوربین، طیف‌سنج و مغناطیس‌سنج می‌شوند و کاملا پیشرفته هستند. این مدارگرد در طول ۷۰۶ روزی که مشغول فعالیت بوده است تو‌انسته تصاویر ثبت شده از سطح مریخ را با موفقیت به زمین ارسال کند.

مریخ

حالا بخشی از این تصاویر منتشر شده است که با کیفیت بسیار خوبی عوارض روی سطح مریخ را نشان می‌دهند.

بد نیست بدانید که‌ بخشی از ماموریت Tianwen-1 شامل مریخ‌نورد Zhurong نیز می‌شود که تاکنون ۲۰۰۰ متر در سطح این سیاره سرخ حرکت کرده است و با توجه اینکه دما سطح مریخ هم‌اکنون کاهش یافته است این مریخ‌نورد فعلا خاموش شده تا فعالیت خود را از چند ماه دیگر دوباره از سر بگیرد.

آژانس فضایی چین گفته است که هم مدارگرد Tianwen-1 و هم مریخ‌نورد Zhurong اولین مرحله از ماموریت خود را با موفقیت انجام داده‌اند و تاکنون ۱,۰۴۰ گیگابایت داده به زمین ارسال کرده‌اند. این داده‌ها در اختیار ناسا و آژانس فضایی اروپا نیز قرار گرفته‌اند تا سایر محققان نیز به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم مدارگرد Tianwen-1 در مراحل بعدی ماموریت خود چه اطلاعات دیگری از سطح مریخ به زمین ارسال می‌کند. 

منلع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید