دستور کاخ سفید به ناسا برای تعیین استاندارد زمانی برای کره ماه - تکفارس 
دستور کاخ سفید به ناسا برای تعیین استاندارد زمانی برای کره ماه - تکفارس 
دستور کاخ سفید به ناسا برای تعیین استاندارد زمانی برای کره ماه - تکفارس 

دستور کاخ سفید به ناسا برای تعیین استاندارد زمانی برای کره ماه

فرزاد اسرافیلی
۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - 09:24
درخواست کاخ سفید از ناسا برای تعیین استاندارد زمانی برای کره ماه

کاخ سفید به ناسا دستور داده است تا استاندارد زمانی برای کره ماه و سایر اجرام آسمانی ایجاد کند.

طبق گزارشات، کاخ سفید با ارئه درخواستی از سازمان ناسا خواستار ایجاد زمان استاندارد واحد برای کره ماه و سایر اجرام آسمانی شده است. با توجه به رقابت فضایی جدیدی که بین بسیاری از کشورها و حتی شرکت‌های خصوصی شکل گرفته است، این درخواست بخشی از برنامه ایالات متحده برای تعیین هنجارهای بین المللی در فضا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید (OSTP) از ناسا خواست تا با سایر نهادهای دولتی ایالات متحده همکاری کرده و با ارائه طرحی ظرف دو سال آینده ساعت هماهنگ قمری (LTC) ایجاد کنند.

آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۲۳ برنامه‌های مشابهی را برای ساعت قمری به کره ماه اعلام کرده بود. به گزارش آسوشیتدپرس، این ایده در اواخر سال ۲۰۲۲ میان نمایندگان آژانس‌های فضایی مختلف در هلند مطرح شد و شرکت کنندگان در این نشست در مورد نیاز فوری به ساعت مرجع مشترک قمری توافق کردند.

در گذشته ناسا مسئله تنظیم زمان در فضا را برای ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) مطرح کرده بود. بدلیل آنکه ISS منطقه زمانی دقیق خود را ندارد، از ساعت هماهنگ جهانی (UTC) برای آن استفاده می‌شود. در مورد استفاده از ساعت جهانی UTC توافقی بین تمام شرکای برنامه ISS از ایالات متحده، روسیه، ژاپن و اروپا صورت گرفته است.

جدای از مسائل بین المللی، برخی از موارد فنی نیز دخیل است. از آنجایی که گرانش کره ماه ضعیف‌تر از زمین است، ساعت‌ها در ماه سریع‌تر کار می‌کنند و هر روز کره زمین حدود ۵۶ میکروثانیه کوتاه‌تر از ماه است. ازینرو یک روز در کره ماه برابر با حدود ۲۹.۵ روز کره زمین است. بنابراین ناسا و سایر سازمان‌ها در تلاش برای ایجاد ساعت هماهنگ قمری یا زمان استاندارد قمری هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید