جف بزوس طراحی جدید فرودگر ماه را برای ناسا به نمایش گذاشت - تکفارس 
جف بزوس طراحی جدید فرودگر ماه را برای ناسا به نمایش گذاشت - تکفارس 
جف بزوس طراحی جدید فرودگر ماه را برای ناسا به نمایش گذاشت - تکفارس 

جف بزوس طراحی جدید فرودگر ماه را برای ناسا به نمایش گذاشت

محمد صداقت
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 22:02
جف بزوس طراحی جدید فرودگر ماه را برای ناسا به نمایش گذاشت

Blue Origin مدلی از فرودگر ماه با نام ماه آبی رونمایی کرد. به گفته شرکت این مدل تا سه سال آینده قدر به پرواز خواهد بود و می‌تواند برای فرود روی یک وسیله‌ی نقلیه‌ی بزرگ‌تر به انسان کمک کند.

جف بزوس (بنیان‌گذار شرکت Blue Origin) ماکت مدل جدید خود را در کارخانه تولید موتور واقع در هانتسویل، آلاباما به مقامات ناسا نشان داد. این وسیله‌ی نقلیه خیلی بزرگ است و می‌تواند یک موشک New Glenn ساخت شرکت Blue Origin با طول ۷ متر را حمل کند. این فرودگر برای ارسال حداکثر ۳ تن بار به هر نقطه از سطح ماه طراحی‌شده است.

Blue Origin در وب‌سایت خود اعلام کرد: نوع ۱ وسیله‌ی ماه آبی یک فرودگر حمل بار است که می‌تواند روی سطح ماه فرود آید. این شرکت درحال‌توسعه‌ی نوع ۱ به‌عنوان پیش‌زمینه‌ای برای نوع ۲ است. این مدل طبق قرارداد نوشته‌شده با ناسا، فضانوردان را به سطح ماه می‌فرستند.

جان کولوریس (معاون ارشد شرکتBlue Origin ) اعلام کرد: «ما در حال ساختن فرودگرهای نوع ۱ و ۲ خود هستیم تا قابلیت فرود جهانی روی ماه را در روز یا شب فعال کنیم.»

عدم قطعیت برنامه‌ریزی

اولین هدف ناسا فرود روی آرتمیس (قطب جنوبی ماه) است. Blue Origin با عقد قرارداد ۳.۴ میلیارد دلاری سیستم فرود انسانی (HLS) با ناسا، مسئول انتقال فضانوردان بین مدار ماه و سطح ماه و سپس بازگشت به فضا در مأموریت Artemis V خواهد بود.

ناسا با SpaceX برای فرود دو خدمه روی ماه در مأموریت‌های آرتمیس ۳ و ۴ برای اواخر سال ۲۰۲۵ و ۲۰۲۸ قرارداد دارد.

جیم فری (مدیر ارشد ناسا) اعلام کرد: «ما مجموعه‌ای کامل از اجزاء داریم که باید برای آرتمیس ۳ آماده شوند.هر پیمانکاری باید مأموریت‌های خود را در بالاترین سطح ممکن انجام دهد زیرا می‌خواهیم انسان‌ها را به ماه ببریم.»

سیر تکامل ماه آبی

جف بزوس طراحی جدید فرودگر ماه را برای ناسا به نمایش گذاشت
جف بزوس طراحی جدید فرودگر ماه را برای ناسا به نمایش گذاشت

ساختار HLS Blue Origin مشابهSpaceX  است زیرا به سوخت‌گیری در فضا نیز نیاز دارد. ماه آبی از هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند، درحالی‌که اسپیس ایکس متان مایع را می‌سوزاند.

Blue Origin در سال ۲۰۱۹ برای اولین قرارداد HLS ناسا شریک شد. ناسا در سال ۲۰۲۱، SpaceX را به دلیل پیشنهاد Blue Origin انتخاب کرد. اما Blue Origin برای اعتراض به انتخاب ناسا از SpaceX شکایت کرد.

پس از رد شکایت Blue Origin دوباره یک طرح مجدد ارائه داد. پس از اتمام اولین فرود آرتمیس، فرودگر نوع ۲  می‌تواند در مدار ماه برای سوخت‌گیری قبل از مأموریت‌های فرود اضافی، پرسه بزند.

اما Blue Origin و SpaceX باید قبل از اینکه ناسا فضانوردان را در Blue Moon یا Starship قرار دهد، ثابت کنند که می‌توانند با خیال راحت روی ماه فرود بیایند. Blue Origin اعلام کرد که اولین فرودگر نوع ۱ دارای سیستم‌های حیانی مانند موتور BE-7، سیستم‌های اویونیک، سیستم‌های سیال برودتی، سیستم ارتباط downlink و سیستم فرود دقیق با دقت ۱۰۰ متری می‌باشد.

او روز چهارشنبه در آلاباما اعلام کرد: «ناسا باید در فاصله ۱۰۰ متری در یک مکان تعیین‌شده فرود بیاید. ما از ناوبری نسبی زمین LIDAR برای به دست آوردن این قابلیت استفاده می‌کنیم.»

کولوریس اعلام کرد: «ما یک وسیله نقلیه مبتنی بر هیدروژن می‌سازیم. علت این انتخاب انرژی زیاد این سوخت در کنترل واکنش و قدرت موتور می‌باشد. بنابراین ما از سلول‌های سوختی برای سمت شب و از آرایه‌های خورشیدی برای سمت روز استفاده می‌کنیم.»

چشم‌انداز بلندمدت این است که به یخ روی ماه ضربه بزنیم تا پیشران موشک هیدروژن و اکسیژن مایع تولید کنیم. البته به‌صورت خوش‌بینانه هنوز یک یا دو دهه با این هدف فاصله داریم.

منبع: arstechnica

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید