هواپیماهای بوئینگ تا ۲۰۳۰ به‌طور ۱۰۰% از سوخت زیستی استفاده خواهند کرد - تکفارس 
هواپیماهای بوئینگ تا ۲۰۳۰ به‌طور ۱۰۰% از سوخت زیستی استفاده خواهند کرد - تکفارس 

هواپیماهای بوئینگ تا ۲۰۳۰ به‌طور ۱۰۰% از سوخت زیستی استفاده خواهند کرد

مجید مهرعلی
۵ بهمن ۱۳۹۹ - 10:00
هواپیماهای بوئینگ تا ۲۰۳۰ به‌طور ۱۰۰% از سوخت زیستی استفاده خواهند کرد - تکفارس 

بوئینگ به‌تازگی اعلام کرده است که این شرکت تا سال ۲۰۳۰ هواپیماهایی تجاری تولید خواهد کرد که به‌طور صد درصد از سوخت‌های زیستی یا سوخت‌های پایدار استفاده می‌کنند.

برای نیرو بخشیدن به هواپیماها با سوخت زیستی و یا سوختی که از موجودات زنده به‌دست می‌آید، بوئینگ نیاز دارد تا با کمک سازندگان موتورها سیستم‌های هواپیماهای خود را تغییر دهد و افزون بر این از سازمان‌های جهانی قانون‌گذار تأییدیه‌های ایمنی لازم را دریافت کند.

سازمان بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (IATA) قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ میزان کربن تولیدی خود را به نصف این میزان در سال ۲۰۰۵ برساند. بر این اساس بوئینگ سال ۲۰۳۰ را هدف قرار داده است، زیرا طول خدمت هواپیماهای مسافربری معمولاً ۲۰ سال است.

با استناد به ATAG، پروازهای تجاری در حال حاضر ۲% از کربن موجود را منتشر می‌کنند و مسئول ۱۲% از کربن منتشرشده در حمل‌ونقل هستند. چیزی حدود ۸۰% از انتشار کربن در هوانوردی از پروازهایی ناشی می‌شوند که بیش از ۱,۵۰۰ کیلومتر هستند، مصافت‌هایی که برای آنها حالت جایگزینی در حمل‌ونقل وجود ندارد.

بوئینگ پیش از این توانسته است پرواز موفقی را با استفاده ۱۰۰ درصدی از سوخت‌های زیستی به انجام برساند. در ماه می ۲۰۱۸، این شرکت با استفاده از هواپیمای فداکس کورپ ۷۷۷ (FedEx Corp) توانست از سیاتل تا ممفیس پروازی را ترتیب دهد و به اولین هواپیمایی تبدیل شود که این کار را با استفاده ۱۰۰% سوخت زیستی صورت می‌دهد.

سوخت‌های زیستی در حال حاضر با نسبت ۵۰/۵۰ با سوخت‌های جت مرسوم ترکیب می‌شوند، این نسبت بیشینه مقداری است که قوانین حال حاضر آن را مجاز می‌داند. این قوانین باید تغییر کند تا امکان استفاده بیشتر از سوخت زیستی فراهم شود.

فلایت‌گلوبال (FlightGlobal) گزارش می‌دهد که «سوخت‌های زیستی از مواد خام زیستی مانند پسماند‌های کشاورزی و جنگلی، چربی مرغ و روغن‌های پخت‌وپز تولید می‌شوند. با استناد به اداره اطلاعات انرژی (Energy Information Administration) آمریکا، اگر کشت محصولات تولیدکننده سوخت زیستی باعث خالی شدن زمین از دیگر گیاهان شود، فواید سوخت زیستی منتفی می‌گردد. به هر حال، IATA می‌گوید سوخت پایدار همان‌طور که از نامش هم پیداست، نمی‌تواند از طریقی تولید شود که زمین‌های کشاورزی را از هدف خود منحرف، جنگل‌ها را نابود کند و یا در فرآیند آن آب فراوانی مصرف شود، زیرا در این صورت دیگر این سوخت، پایدار نخواهد بود».

حمل‌کننده‌های جهانی در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۸٫۹ میلیون لیتر از سوخت‌های زیستی را سوزانده‌اند که کمتر از یک بیستم ۳۶۴ میلیون لیتری است که در تمام خطوط هوایی مصرف شده است.

شان نیوسام (Sean Newsum) مدیر بخش راهبرد پایدار بوئینگ در رابطه با سیر زمانی این شرکت می‌گوید:

جایی بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰، زمانی که ما استفاده از سوخت‌های زیستی را جشن می‌گیریم و حجم مصرف آن نیز بالا خواهد بود، ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که هواپیمایی‌های ناوگان جهانی مانع پذیرش جهانی سوخت زیستی نشوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید