در آینده شبکه‌های اجتماعی داده‌های شما را خواهند خرید - تکفارس 
در آینده شبکه‌های اجتماعی داده‌های شما را خواهند خرید - تکفارس 
در آینده شبکه‌های اجتماعی داده‌های شما را خواهند خرید - تکفارس 

در آینده شبکه‌های اجتماعی داده‌های شما را خواهند خرید

آیدین هاشمی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 23:20
در آینده شبکه‌های اجتماعی داده‌های شما را خواهند خرید - تکفارس 

در حالی که فیس بوک در حال تلاش برای بالا بردن تعداد کاربرانش در اقصی نقاط جهان است، کاربران آمریکایی این شبکه‌ی اجتماعی در حال خروج از آن هستند. به نظر می‌رسد که کاسه‌ی صبر کاربرانی که از سیاست‌های سردستی و سو استفاده از اعتمادشان خسته شده‌اند، با رسوایی کمبریج آنالیتیکا دیگر لبریز شده باشد. اما اکنون این سوال پیش ‌می‌آید که چه چیزی جای فیس بوک را خواهد گرفت؟

برخی از کاربران در حال کوچ به پلتفرمی هستند، که مدل کسب و کارش کاملا برعکس فیس بوک می‌باشد و به کاربران اجازه می‌دهد به جای این که به شرکت‌ها کمک کنند تا با استفاده از آن‌ها و داده‌هایی که تولید می‌کنند، به کسب درآمد بپردازند، خودشان با استفاده از این شبکه‌ها‌ی ‌اجتماعی پول در بیاورند.

بزرگ‌ترین پلتفرم در این موج جدید Minds نامیده می‌شود. اگرچه این پلتفرم در واقع در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شده است، اما به نظر می‌رسد که محبوبیتش هم اکنون و در نتیجه‌ی جست و جوی کاربران برای پیدا کردن جایگزین مناسب برای فیس بوک، در حال افزایش است.

بیل آتمن (Bill Ottman) موسس Minds در ایمیلی به Futurism گفته است: فیس بوک حتی قبل از کمبریج آنالیتیکا نیز ریزش میلیونی کاربر را تجربه کرده بود، که واقعا یک هشدار جدی به حساب می‌آید. و نشانه‌های زیادی از به ستوه آمدن کاربران و کوچشان به پلتفرم‌های اجتماعی اوپن سورس، کد گذاری شده و غیرمتمرکز وجود دارد.

به گزارش Wired شبکه‌ی اجتماعی Minds نزدیک به یک میلیون کاربر دارد و ماهانه حدود ۱۱۰٫۰۰۰ نفرشان فعال اند.

Minds از لحاظ ظاهری بسیار شبیه فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی است. یک فید دارد که با پست‌های مختلف پر می‌شود و همچنین امکان کامنت گذاشتن، پسندیدن و تشکیل گروه‌های مختلف نیز برای کاربرانش در دسترس است. اما کد نویسی آن کاملا متفاوت است. Minds به شکل یک شبکه‌ی غیرمتمرکز عمل می‌کند که پیشرفتش به جای فروختن داده‌های کاربران به شرکت‌های مشکوک شخص ثالث، به همکاری آن‌ها و پسندیدن، نوشتن نظرات و اشتراک گذاریشان بستگی دارد. این داده‌ها در یک دفتر کلی عمومی شبیه بیتکوین ثبت می‌شوند و داد و ستدها مثل تمام پول‌های مجازی شفاف و آشکار هستند. همچنین شما می‌توانید ببینید که چه کسانی با یکدیگر تعامل داشته‌اند و یا این که پدید آورنده‌ی اصلی یک محتوا کیست.

Minds یک سیستم پرداخت نظیر به نظیر خودگردان ایجاد کرده است. تعامل دیگران با محتوایی که شما تولید کرده‌اید برای شما امتیاز به همراه خواهد داشت و جمع این امتیازات به مقادیری توکن تبدیل می‌شود که مستقیما وارد حساب شما خواهد شد. این موضوع  تضمین کننده‌ی این است که خالقان محتوا به نسبت تلاششان پاداش خواهند گرفت، شیوه‌ای که مشابه نحوه‌ی درآمدزایی کاربران از یوتیوب می‌باشد.

به عنوان مثال اگر شما صفحه‌ی موسیقی‌دان مورد علاقه‌ی خود در مایندز را بپسندید، حساب آن موسیقی‌دان در قبال آن پسندیدن پاداشی در قالب توکن دریافت خواهد کرد.

هم اکنون این توکن‌ها ارزش خاصی ندارند و فقط نشان دهنده‌ی شهرت و محبوبیت هر کاربر هستند. اما در آینده ممکن است که مایندز این توکن‌ها را به نوع دیگری از پول مجازی تبدیل کند که قابل تعویض با پول واقعی باشد.

به رغم افزایش کاربران و شهرتی که برای مایندز ایجاد شده است، هنوز خیلی خوشبینانه است که فکر کنیم مایندز به سرعت جای فیس بوک را خواهد گرفت. این شبکه‌ی اجتماعی هنوز از کمبود زیبایی ظاهری، عدم سادگی استفاده و فاکتورهای جذاب برای عموم مردم که در شبکه‌های اجتماعی دیگر وجود دارند، رنج می‌برد. وقتی ما در آن ثبت نام کردیم تنها چیزهایی که دیدیم، یک پست عجیب درباره‌ی تاریخ حکومت امپراطور رومی نرون و تعدادی آواتار انیمه‌ای بود، که ما را به یاد روزهای اولیه‌ی راه اندازی گوگل پلاس انداخت و البته همه‌ی ما می‌دانیم که این شبکه‌ی اجتماعی بعدا محبوب شد.

اما هسته‌ی اصلی این شبکه قدرتمند است، یک شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز که مستقیما از تعامل و حمایت کاربران رونق می‌گیرد. چیزی که بسیار بهتر از یک شرکت میلیاردی‌ است که داده‌های شما را برای کسب سود به نهادهای دارای سوء نیت می‌دهد.

البته ساز و کار شبکه‌ی اجتماعی مایندز بلندپروازانه و ایده‌آل گرایانه نیز هست. چرا که باقی ماندنش در دور رقابت به تلاش و فعالیت مستمر کاربرانش بستگی دارد و اگر جامعه‌ی کاربرانش رشد مستمر نداشته باشد به آسانی سقوط خواهد کرد. و بدون بهبود دادن نوع استفاده‌اش از پول‌های مجازی، برای رساندن کاربرانش به این باور که محتوایی که تولید می‌کنند واقعا ارزشمند است، کار سختی در پیش رو خواهد داشت.

ممکن است که مایندز یک راه طولانی‌ برای تبدیل شدن به رقیبی جدی برای فیس بوک در پیش رو داشته باشد، اما شتابش در حال افزایش است. آتمن می‌گوید: بسیار مهم است که کاربران بیشتری در مایندز ثبت نام کنند، حتی فقط به منظور تجربه کردن. آن‌ها می‌توانند با کلیک کردن نظرشان را بگویند و در قبالش پاداش دریافت کنند.

و حتی اگر این مایندز نباشد که یک مدل واقعی، موفق و نوآور از شبکه‌های اجتماعی که در آن کاربران به خاطر محتوایشان پول دریافت می‌کنند، را ایجاد کند، ممکن است شرکت دیگری در آینده‌ی نزدیک این کار را انجام دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید