عادت استفاده از شبکه‌های اجتماعی احتمالاً به افسردگی جوانان ارتباطی ندارد - تکفارس 
عادت استفاده از شبکه‌های اجتماعی احتمالاً به افسردگی جوانان ارتباطی ندارد - تکفارس 

عادت استفاده از شبکه‌های اجتماعی احتمالاً به افسردگی جوانان ارتباطی ندارد

مهرداد میرشاهی
۳۰ دی ۱۳۹۸ - 08:28
عادت استفاده از شبکه‌های اجتماعی احتمالاً به افسردگی جوانان ارتباطی ندارد - تکفارس 

این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی به اندازه داشتن تلفن‌ هوشمند، بین اکثر نوجوانان همه‌گیر محسوب می‌شود. به همین جهت، بسیاری از کارشناسان به دنبال این هستند که بدانند، آیا اعتیاد به صفحه نمایش منجر به افزایش سن افسردگی و سایر مشکلات روانی برروی افراد می‌شود یا خیر؟ اخیراً تحقیق پژوهشیِ جدیدی منتشر شده است که شاید نتیجه آن، برای بسیاری دور از انتظار باشد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اخیراً از سوی «روزنامه روان‌شناسی و روان‌پزشکی کودکان» مقاله‌ای منتشر شده که نتیجه ۴۰ تحقیقی‌ست که درباره ارتباط بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و افسردگی و اضطراب در نوجوانان صورت گرفته است. نتیجه این مطالعه این است: این ارتباط در مطالعه‌های علمی به خوبی توصیف نشده است (یا به اثبات نرسیده است).

این مطالعه و پژوهش توسط کندیس اُدجرز (Candice Odgers)، پروفسور دانشگاه ایروین کالیفرنیا رهبری شده و در چکیده آن آمده است که: «این بررسی نشان می‌دهد که بیشتر تحقیقات تا به امروز برروی یک موضوع استوار است و برروی [مقایسه] بزرگسالان در برابر نوجوانان تمرکز داشته و ترکیبی از نظرهای مثبت و منفی و به صورت کلی، متضاد بوده‌اند.

در عین حال، ادجرز نویسنده مقاله علمی دیگری‌ نیز هست که در ماه اوت سال گذشته میلادی در «روزنامه علوم روان‌شناسی بالینی» منتشر شده که می‌گوید، زمانی که نوجوانان برای گوشی خود صرف می‌کنند و آنلاین هستند خیلی هم بد نیست. بر اساس گزارش UCI News، این مطالعه در پی آن بوده که مشخص شود آیا زمان زیادی که نوجوانان برای گوشی‌های خود وقت می‌گذارند ارتباطی با مشکلات روانی آن‌ها دارد یا خیر. در این تحقیق، شواهد کمی بدست آمده که این موضوع جز آثار چندروزه و بسته به موقعیت جغرافیایی، تاثیر خاصی برروی سلامت روانی افراد نداشته است.

ادجرز با اشاره به پژوهش ماه آگست خود می‌گوید:

شاید زمان آن رسیده باشد که والدین از بحث در مورد اینکه تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی برای سلامت روانی نوجوانان خوب یا بد هستند، دست بکشند و به دنبال بهترین روش‌ها برای حمایت از آن‌ها در هر دو زندگی آفلاین و آنلاین فرزندان خود باشند.

نظر شما کاربران تکفارس در خصوص تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی برروی سلامت روانی افراد، به خصوص مضامینی نظیر افسردگی و اضطراب چیست؟ آیا فکر می‌کنید عادت به شبکه‌های اجتماعی منجر به افسردگی خواهد شد یا خیر؟ لطفاً دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.