ملوانان از کنترلر اکس‌باکس برای هدایت یک زیر‌دریایی جنگی استفاده کردند - تکفارس 
ملوانان از کنترلر اکس‌باکس برای هدایت یک زیر‌دریایی جنگی استفاده کردند - تکفارس 
ملوانان از کنترلر اکس‌باکس برای هدایت یک زیر‌دریایی جنگی استفاده کردند - تکفارس 

ملوانان از کنترلر اکس‌باکس برای هدایت یک زیر‌دریایی جنگی استفاده کردند

امیر مریخ
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 20:00
ملوانان از کنترلر اکس‌باکس برای هدایت یک زیر‌دریایی جنگی استفاده کردند - تکفارس 

آیا می‌دانستید کنترلر اکس‌باکس ۳۰ دلاری موجود در اتاق نشیمنتان قابلیت هدایت جدیدترین زیردریایی نظامی ۲٫۷ میلیارد دلاری امریکا را دارا می‌باشد؟ با ادامه‌ی این مقاله همراه باشید.

بیش از یک قرن است که، پریسکوپ تنها وسیله‌ی ارتباطی افراد درون زیر دریایی با دنیای بالای سرشان می‌بود. ملوان‌ها در دوران پیش از به وجود آمدن سیستم‌های سونار پیشرفته از آن‌ها برای تعیین محل قرارگیری زیردریایی‌ خود و حتی اژدرها استفاده می‌کردند. در هر حال، پریسکوپ‌ها نقطه ضعف‌های خاص خود را داشتند. به عنوان نمونه، تنها یک فرد در آن واحد توانایی مشاهده‌ی محیط اطراف را به وسیله‌ی پریسکوپ داشت و ابعاد و اندازه‌ی آن‌ها باعث ایجاد محدودیت در طراحی ساخت زیردریایی‌ها می‌شد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، نیروی دریایی ایلات متحده اقدام به ساخت زیردرایی‌هایی با دکل‌های فوتونی نمود. دکل‌ فوتونی دستگاهی با گیرنده‌هایی است که همانند یک پریسکوپ دیجیتال عمل می‌کنند، با این نقطه‌ی قوت که جای کمتری را اشغال می‌کنند. اپراتور‌ها در اتاق کنترل به طور معمول از کنترلر های اکس‌باکس برای هدایت این دکل‌ها استفاده می‌کنند. اما این اقدام باعث خوشحالی همگانی نشده‌است.

نیروی دریای در یک نشست از جمعی از محصلین این رشته پرسید “چه کاری برای بهتر شدن زندگیتان از دست ما بر‌می‌آید ؟” کایل لئونارد (Kyle Leonard) ،یک ستوان در حال تحصیل، به همراه جان وارنر (John Warner) ،معاون نگهداری از سلاح و عضو زیر دریایی در حال آزمایش، در ماه سپتامبر ابراز داشتند:

یکی از موارد قابل بازنگری هدایت پریسکوپ‌ها است، پریسکوپ‌ها در هنگام جهت دهی بدقلق و آزار دهنده و همچنین بسیار سنگین هستند.

نیروی دریایی برای حل این مشکل شروع به انجام آزمایش‌هایی با جایگزین کردن کنترلر اکس‌باکس به جای پریسکوپ‌ها کرد.

جفری ریچاردسون (Jeffrey M. Richardson) متخصص فناوری ارتباط حمعی و عضو نیروی دریایی ایالات متحده در حال استفاده از کنترلر اکس‌باکس برای در یک مانور نظامی برای هدایت دکل‌های فوتونی

جفری ریچاردسون (Jeffrey M. Richardson) متخصص فناوری ارتباطات جمعی و عضو ارتش ایلات متحده در حال استفاده از یک کنترلر اکس‌باکس برای هدایت دکل‌های فوتونی طی یک مانور نظامی.

بدیهی است که که ملوان‌ها با یک هدایتگر سبک‌تر و همه‌کاره راحت‌تر هستند. رید کوپ (Reed Koepp) ،افسر فرمانده ایالت کلورادو، به آسوشیتد پرس این‌گونه پاسخ می‌دهد:

از آنجایی که اغلب جوانان ملوان شاغل در زیر دریایی‌ها احتمالا تا پیش از استخدام، با کنسول اکس‌باکس بازی کرده‌ اند پس نیاز زیادی به آموزش و تمرین جدی ندارند و استفاده از کنترلر برای آن‌ها عادی و طبیعی است.

علاوه بر این مورد، کنترلر ها مقادیر هنگفتی از مخارج را از دوش نیروی دریایی کاهش می‌دهد. تنها یک دکل فوتونی شخصی سازی شده که قابلیت فرمان برداری از کنترلر را داشته باشد نهایتا ۳۸،۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت و بر اساس قیمت بازار یک کنترلر ساده‌ی اکس‌باکس نیز ۳۰ دلار قیمت دارد.

زیر دریایی USS کلورادو ،در خدمت آشیانه‌ی زیر‌دریایی نیرویی دریایی ایالت کانتیکت، نخستین زیردریایی می‌باشد که از کنترلر اکس‌باکس برای حتی ابتدایی‌ترین خدماتش نیز استفاده می‌کند. و اگر بر اساس پیشبینی مهندسین آن در نهایت این زیر دریایی در آزمایشات موفق ظاهر شود ممکن است آخرین زیردریایی نباشد که شاهد چنین سیستمی در آن خواهیم بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید