ساخت ابر‌کامپیوتر ۱۰۰ میلیارد دلاری استارگیت توسط OpenAI - تکفارس 
ساخت ابر‌کامپیوتر ۱۰۰ میلیارد دلاری استارگیت توسط OpenAI - تکفارس 
ساخت ابر‌کامپیوتر ۱۰۰ میلیارد دلاری استارگیت توسط OpenAI - تکفارس 

ساخت ابر‌کامپیوتر ۱۰۰ میلیارد دلاری استارگیت توسط OpenAI

علیرضا بیات
۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - 12:21
ساخت ابر‌کامپیوتر 100 میلیارد دلاری استارگیت

مایکروسافت و سازنده چت‌بات جی‌پی‌تی یعنی کمپانی OpenAI قصد ساخت ابر‌کامپیوتر ۱۰۰ میلیارد دلاری استارگیت را دارند.

طبق گزارشات، مایکروسافت و OpenAI‌ قصد ساخت یک مجموعه عظیم دیتاسنتر به ارزش حدودی ۱۰۰ میلیارد دلار را دارند که شامل توسعه یک ابرکامپیوتر مبتنی بر هوش مصنوعی به نام استارگیت خواهد بود.

گفته شده است که هزینه‌های مالی پروژه توسط مایکروسافت تامین خواهد شد. پروپوزال پروژه که توسط افشا‌کننده دیده شده است شامل تخمین‌های مالی می‌شود که ممکن است از رقم ۱۱۵ میلیارد دلار نیز فراتر برود که در حدود سه برابر رقمی است که مایکروسافت برای سرور‌ها، ساختمان‌ها و تجهیزات در سال میلادی گذشته هزینه کرده است.

ابرکامپیوتر مطرح شده، بزرگترین پروژه ساخته شده از مجموعه نصب‌هایی خواهد بود که برای شش سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

هوش مصنوعی انقلابی Sora در راه هالیوود

احتمالا مایکروسافت هزینه‌های مالی پروژه را تامین نماید که در حدود ۱۰۰ برابر پرهزینه‌تر از دیتاسنتر‌های حال حاضر خواهد بود و طبق اطلاعات نشر‌یافته افراد مختلفی درگیر مذاکرات برای ارائه پروپوزال‌های خود هستند.

پیش‌بینی می‌شود اولین آپدیت بزرگ OpenAI اوایل سال میلادی آینده اتفاق بیفتند در حالی که مدیران اجرایی مایکروسافت در بهترین حالت زمان عرضه ابرکامپیوتر استارگیت را برای سال ۲۰۲۸ در نظر گرفته‌اند.

اطلاعات مرتبط با این پروژه ۱۰۰ میلیارد دلاری توسط فردی که با مدیرعامل OpenAI آقای سم آلتمن دیدار کرده بود و فرد دیگری که برآوردهای مالی اولیه را مشاهده نموده به بیرون درز کرده است.

فرنک شاو یکی از سخنگوهای مایکروسافت عنوان داشت: ما همیشه در حال برنامه‌ریزی برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای نسل آینده هوش مصنوعی هستیم تا مرز‌های قابلیت‌های آن را جا‌به‌جا کنیم.

به نظر آلتمن و کارمندان مایکروسافت ساخت این ابرکامپیوتر را به پنج فاز تقسیم کرده‌اند که استارگیت فاز پنجم این پروژه خواهد بود. در حال حاضر مایکروسافت قصد ساخت یک ابرکامپیوتر کوچکتر شامل چهار فاز را برای OpenAI‌ دارد که جهت عرضه در سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.

اطلاعات نشر‌یافته عنوان می‌کند که دو کمپانی در اواسط مرحله سوم برنامه پنج فازی هستند که دو فاز نخست شامل هزینه هنگفت تامین تجهیزات لازم مانند چیپست‌های مرتبط با پروژه بوده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید