میزان مصرف برق چت بات ChatGPT باورنکردنی است - تکفارس 
میزان مصرف برق چت بات ChatGPT باورنکردنی است - تکفارس 
میزان مصرف برق چت بات ChatGPT باورنکردنی است - تکفارس 

میزان مصرف برق چت بات ChatGPT باورنکردنی است

فرزاد اسرافیلی
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - 17:12
ChatGPT

بنا به گزارشات مقدار مصرف برق چت بات ChatGPT بیش از ۱۷ هزار برابر مصارف خانگی است.

بنا به اعلام مجله نیویورکر (The New Yorker)، ChatGPT چت بات پر سر و صدای OpenAI، بیش از نیم میلیون کیلووات ساعت مصرف برق دارد تا به حدود ۲۰۰ میلیون درخواست در روز پاسخ دهد.

به گزارش این نشریه یک خانوار آمریکایی به طور متوسط روزانه حدود ۲۹ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. تقسیم مقدار مصرف برق روزانه ChatGPT بر مقدار مصرف متوسط خانوار نشان می‌دهد که مصرف انرژی ChatGPT بیش از ۱۷ هزار برابر مقدار برق مصرفی خانوار است.

این تفاوت مصرف عدد بسیار بزرگی است. در صورتی که هوش مصنوعی مولد بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، مصرف انرژی ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

طبق محاسباتی که الکس دوریس، متخصص علم داده بانک ملی هلند در مقاله‌ای برای مجله انرژی پایدار ژول (Joule) انجام داده است، اگر گوگل فناوری هوش مصنوعی مولد را در موتور جستجوگر خود ادغام کند، سالانه حدود ۲۹ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف خواهد شد. طبق گزارش نیویورکر، این میزان برق بیشتر از مصرف سالانه برق کشورهایی مانند کنیا، گواتمالا و کرواسی است.

دوریس در گفتگو با وبگاه خبری بیزنس اینسایدر (Business Insider) گفت:

هوش مصنوعی بسیار انرژی بر است. مصرف انرژی هر یک از این سرورهای هوش مصنوعی به اندازه مصرف مجموع بیش از ۱۲ خانوار بریتانیایی است. این ارقام خیلی سریع در حال افزایش است.

تخمین زدن میزان مصرف برق صنعت پررونق هوش مصنوعی کار دشواری است. به گفته وبگاه ورج (The Verge)، تفاوت قابل توجهی در نحوه عملکرد مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی وجود دارد و شرکت‌های فناوری بزرگ – که باعث رونق هوش مصنوعی شده‌اند – در مورد مصرف انرژی خود اظهار نظر دقیقی نکرده‌اند.

دوریس در مقاله خود تخمین زده است که تا سال ۲۰۲۷، کل بخش هوش مصنوعی سالانه بین ۸۵ تا ۱۳۴ تراوات ساعت (یک میلیارد بار در کیلووات ساعت) مصرف خواهد کرد.

دوریس به وبگاه ورج اعلام کرد:

مصرف برق این هوش مصنوعی به طور بالقوه نیم درصد مصرف برق جهانی تا سال ۲۰۲۷ خواهد بود. من معتقدم که این عدد بسیار قابل توجهی است.

نکته جالب این است که بنا به گزارشات، مصرف انرژی برخی از شرکت‌هایی که از برق بیشتری برای کسب و کار خود استفاده‌ می‌کنند در مقایسه با ChatGPT کمتر است. به عنوان مثال مصرف سامسونگ نزدیک به ۲۳ تراوات ساعت است، در حالی که غول‌های فناوری مانند گوگل کمی بیش از ۱۲ تراوات ساعت و مایکروسافت کمی بیش از ۱۰ تراوات برای اجرای مراکز داده، شبکه‌ها و استفاده از دستگاه‌ها از برق استفاده می‌کنند. OpenAI در این باره واکنشی نشان نداده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید