عملکرد بسیار ضعیف و ناامید کننده تسلا در سال ۲۰۲۲ رقم خورد - تکفارس 
عملکرد بسیار ضعیف و ناامید کننده تسلا در سال ۲۰۲۲ رقم خورد - تکفارس 
عملکرد بسیار ضعیف و ناامید کننده تسلا در سال ۲۰۲۲ رقم خورد - تکفارس 

عملکرد بسیار ضعیف و ناامید کننده تسلا در سال ۲۰۲۲ رقم خورد

افشین نوری
۱۳ دی ۱۴۰۱ - 06:39
عملکرد بسیار ضعیف و ناامید کننده تسلا در سال ۲۰۲۲ رقم خورد - تکفارس 

تسلا سال ۲۰۲۲ را با افت ۷۰ درصدی ارزش سهام خود به پایان برد و در حالیکه این شرکت جزو پنج شرکت برتر S&P 500 بود حالا به رده ۱۴ سقوط کرده است. 

این شرکت خودروسازی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ تعداد ۴۰۵,۲۷۸ خودرو الکتریکی عرضه کرد که کمتر از پیش‌بینی ۴۱۸,۰۰۰ بود. این شرکت در مجموع در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱,۳۱۳,۸۵۱ خودرو عرضه کرده است و در حالیکه پیش‌بینی می‌رسد رشد این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد باشد این عدد به ۴۰.۳ درصد رسید.‌

اگر بخواهیم عملکرد تسلا را با سایر شرکت‌های خودروساز مقایسه کنیم، برای مثال شرکت چینی BYD تعداد ۱۱۱,۹۳۹ خودرو الکتریکی فقط در ماه دسامبر (آخرین ماه ۲۰۲۲) عرضه کرده بود. تعداد ثبت فروش این شرکت در همین ماه ۲۳۵,۱۹۷ دستگاه بوده است. در سال ۲۰۲۲ نیز این شرکت ۱.۸۶۳ میلیون خودرو عرضه کرده است که رشد ۲۰۸.۶۴ را نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.  

وضعیت تسلا درست از زمانیکه ایلان ماسک از تصمیم خود برای خرید توییتر خبر داد بدتر شد. ماسک مجبور شد برای خرید توییتر ۳۹.۳ میلیارد دلار از سهام تسلا را بفروشد و این اتفاق شوک بزرگی به مجموعه تسلا و سرمایه‌گذاران آن وارد کرد. 

یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش سهام تسلا، کاهش تولیدات این شرکت در چین بود. شیوع محدد کرونا در چین باعث شد تا محدودیت‌های شدید کرونایی دوباره اعمال بشود و این موضوع به‌سدت عملکرد تسلا در چین را تحت تاثیر قرار داد.‌ این اتفاق تسلا را کجبور کرد تا خودروهای خود را با تخقیف چند درصدی بفروشد تا لااقل هزینه‌های خود را جبران کند. این وضعیت تا الان ادامه داشته است و بعید به نظر می‌رسد که شرایط وخیم کرونا در چین به این‌زودی‌ها تمام شود. آمار نشان می‌دهند که قیمت خودروهای تسلا نسبت به تابستان ۲۰۲۲ حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است و این نسان می‌دهد که تقاصا برای خودروهای تسلا کاهش یافته است. 

تسلا هم‌اکنون با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آن‌ها شکایت اداره راه و‌ ترابری کالیفرنیا از این شرکت به‌خاطر فریب دادن مشتریانش درباره سیستم خودران خودروهایش است. در این شکایت گفته شده است که تسلا از از روش‌های تبلیغاتی فریبنده برای ترغیب مشتریان به خرید سیستم خودران خود استفاده کرده است در حالیکه این سیستم مشکلاتی زیادی داشته و مشتریان باید در جریان آن‌ها قرار می‌گرفتند. 

حالا تسلا مجبور شده است که در خودروهای خودران خود علاوه بر هشت دوربین پیشرفته‌ای که استفاده کرده است، از فناوری رادار نیز برای هدایت صحیح رانندگان استفاده کند تا آمار تصادفات خود را کاهش دهد‌. در هر حال به نظر می‌رسد که توجه بیش از حد ماسک ‌به توییتر باعث شده تا تسلا با وضعیت بغرنجی مواجه شود و نه‌تنها ارزش سهام این شرکت به‌شدت کاهش یابد بلکه فروش این شرکت نیز چندان مناسب نباشد. 

ارزش بازار تسلا حالا به ۳۸۵.۹۸ میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی سرمایه‌گذاران وال استریت برای آینده این شرکت چندان امیدوارکننده نیست. در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که عملکرد این شرکت در سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود. 

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید