تلسکوپ جیمز وب تصاویر بسیار دقیقی از تیتان بزرگترین ماه زحل ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب تصاویر بسیار دقیقی از تیتان بزرگترین ماه زحل ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب تصاویر بسیار دقیقی از تیتان بزرگترین ماه زحل ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب تصاویر بسیار دقیقی از تیتان بزرگترین ماه زحل ثبت کرد

افشین نوری
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - 09:14
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

تلسکوپ جیمز وب به‌تازگی تصاویر جدیدی از تیتان بزرگترین ماه سیاره زحل ثبت کرده است که اطلاعات جدیدی را در اختیار دانشمندان قرار داده است. 

این تلسکوپ توانسته با جزئیات بیشتری نحوه حرکت و جابجایی ابرهای اطراف این کره را ثبت کند. تلسکوپ جیمز وب این اطلاعات ارزشمند را با استفاده از دوربین NIRCam خود جمع‌آوری کرده است و داده‌های خود رابا مشاهدات تلسکوپ دیگری به نام Keck که در زمین مستقر است تطبیق داده است.‌

دانشمندان در تلاش هستند تا به استفاده از اطلاعات جدیدی که به دست آورده‌اند مطالعه دقیقی روی جو تیتان انجام دهند تا با وضعیت آب‌وهوای این کره بیشتر آشنا شوند‌. طبق یافته‌های جیمز وب،  ابرهای بسیار بزرگی در نیکره شمالی تیتان وجود دارند که احتمالا به خاطر افزایش حرارت فصلی در سطح این کره شکل گرفته‌اند. مدل‌های کامپیوتری نیز این موضوع را تائید می‌کنند و به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از این ابرها در کنار یک دریاچه متان بزرگ به نام Kraken Mare در سطح تیتان تشکیل شده‌اند. 

لازم به ذکر است که تیتان از نظر ساختار اتمسفری اهمیت بسیار زیادی برای دانشمندان دارد و جو‌ این کره به‌خاطر وجود دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیاد در سطح آن بسیار ضخیم است‌. البته اتمسفر این کره برخلاف زمین مملو از متان است و احتمال اینکه گونه‌ی دیگری از حیات در آنجا وجود داشته باشد بسیار زیاد است. 

ناسا قصد دارد دارد که در سال ۲۰۲۷ یک کاوشگر به نام Dragonfly به سطح تیتان بفرستد و اگر این اتفاق بیفتد قطعا به افزایش دانش ما از این کره و اتمسفر آن کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید