TSMC تراشه های ۳ نانومتری خود را در آمریکا تولید خواهد کرد - تکفارس 
TSMC تراشه های ۳ نانومتری خود را در آمریکا تولید خواهد کرد - تکفارس 
TSMC تراشه های ۳ نانومتری خود را در آمریکا تولید خواهد کرد - تکفارس 

TSMC تراشه های ۳ نانومتری خود را در آمریکا تولید خواهد کرد

مهدی حلوائی
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - 11:17
شرکت صنایع نیمه رسانا تایوان

در طی چند روز اخیر اخبار متعددی در مورد شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC)، که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در محصولات خود از تراشه‌های آن استفاده می‌کنند، منتشر شده و حالا گزارش‌های جدید نیز به احتمال انتقال خط تولید تراشه‌های ۳ نانومتری این شرکت به کشور آمریکا اشاره داشته‌اند.

شرکت AMD از سال ۲۰۲۰ در تراشه‌های خود از فرآیند تولید ۵ نانومتری TSMC استفاده کرده و انویدیا نیز به‌تازگی از فرآیند ۴ نانومتری این شرکت در کارت‌های گرافیک سری ایدا لاولیس (Ada Lovelace) بهره برده است. همچنین تراشه‌ی گوشی‌های آیفون ۱۴ نیز بر پایه‌ی همین فرآیند طراحی شده و در واقع اپل مشتری اصلی TSMC محسوب می‌شود. از این رو حالا TSMC قصد دارد تا تراشه‌ی سری آیفون ۱۵ را نیز بر پایه‌ی فرآیند ۳ نانومتری خود طراحی کند.

شرکت صنایع نیمه رسانا تایوان

در حال حاضر شرکت TSMC فرآیند ۳ نانومتری خود را تنها در خاک تایوان تولید می‌کند و هرچند که این موضوع مشکل خاصی را برای اپل ایجاد نکرده اما ظاهراً هر دو شرکت بر سر انتقال خط تولید این فناوری به ایالات متحده به توافق رسیده‌اند. TSMC در سال ۲۰۲۰ پروژه‌ی تاسیس کارخانه‌ی تراشه‌سازی در آمریکا را آغاز کرد. در ابتدا قرار بود که ساخت این کارخانه تا سال ۲۰۲۱ به اتمام برسد اما حالا پس از گذشت دو سال، گفته می‌شود که این کارخانه در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد.

در همین حال، یکی از کارخانه‌های واقع در تایوان TSMC کار خود برای یافتن راه حلی مناسب جهت تولید فرآیند ۱ نانومتری را نیز آغاز کرده است. از آن‌جایی که تولید مدام تراشه‌های کوچک‌تر کار دشواری است، مهندسین TSMC باید متریال و روش‌های جدیدی را برای کاهش سایز تراشه‌ها به ۱ نانومتر و حتی کمتر پیدا کنند.

در راستای این هدف، TSMC مدتی پیش از همکاری خود با دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه ملی تایوان (NTU) خبر داد. حالا پس از انجام تحقیقات و آزمایش‌های متعدد، مهندسین این شرکت به روش مناسبی برای تولید تراشه‌های ۱ نانومتری دست پیدا کرده‌اند. با این وجود، TSMC اعلام کرده که تا ساخت و استفاده از این نوع تراشه‌ها هنوز چندین سال فاصله داریم.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید