بعد از آیفون حالا آیپد هم مشمول قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا شد - تکفارس 
بعد از آیفون حالا آیپد هم مشمول قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا شد - تکفارس 
بعد از آیفون حالا آیپد هم مشمول قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا شد - تکفارس 

بعد از آیفون حالا آیپد هم مشمول قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا شد

فرزاد اسرافیلی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 15:58
نقض قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا در تازه‌ترین اقدام خود آیپدهای اپل را پس از گوشی‌های هوشمند این شرکت به نقض قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا موسوم به DMA متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آیپد اپل به فهرست محصولات فناوری که باید قوانین DMA اتحادیه اروپا را رعایت کنند، اضافه شده است. کمیسیون اروپا رسما آیپد اپل را در کنار مرورگر وب سافاری، سیستم عامل iOS و اپ استور به عنوان «نرم افزار دروازه‌دار» تحت قوانین DMA شناسایی کرده است. به گفته این سازمان اپل رسماً با نقض قوانین اروپا کاربران را اساساً در اکوسیستم خودش محبوس کرده است  و با این کار آنها را از مراجعه به استفاده از محصولات سایر رقبا منع کرده‌اند. این شرکت شش ماه فرصت دارد تا اقدامات پیشگیرانه را رعایت کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا پس از چند ماه تحقیق، در نهایت آیپدهای اپل را دسته نرم افزار دروازه‌دار قرار داد. Margrethe Vestager، معاون اجرایی مسئول سیاست رقابت در کمیسیون اروپا، در این باره نوشت:

آیپد محصول مهمی است که بسیاری از شرکت‌ها برای دسترسی به مشتریان خود به آن متکی هستند. تصمیم امروز اروپا متضمن رعایت و حفظ انصاف و رقابت پذیری در این پلتفرم خواهد بود.

طبق قوانین DMA، اصطلاح نرم افزار دروازه‌دار به نرم افزار، برنامه‌ها یا خدماتی اطلاق می‌شود که قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا را نقض کرده‌اند. آن‌ها حق ندارند خدمات یا محصولات خود را نسبت به رقبا به کاربران تحمیل کنند و آن‌ها را در اکوسیستم خود محبوس سازند. همچنین باید به اشخاص ثالث اجازه دهند تا با سرویس‌های داخلی همکاری کنند، به همین دلیل است که فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث به ویژگی بااهمیتی در آیفون‌های اروپا تبدیل شده‌اند. احتمالاً آیپد نیز به زودی از این روند پیروی خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که توسط فوربز منتشر شده است، اپل اعلام کرده است به تعامل سازنده با کمیسیون اروپا ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود محصولات خود از جمله آیپد، استانداردهای DMA رعایت کرده باشد. با این حال، این شرکت از این شرایط خشنود نیست و این قانون را خطری جدی برای حریم خصوصی و امنیت داده‌ها می‌داند. بدین منظور اپل ایراد حقوقی به دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ صادر کرده است که قرار است در اواخر سال جاری برگزار شود.

لازم به ذکر است شرکت اپل اعلام کرده است در رویدادی که ۷ می برگزار خواهد شد، از آیپدهای جدید خود رونمایی خواهد کرد. به نظر می‌رسد علاوه بر تجهیزات جانبی به روز شده، شاهد رونمایی از آیپد پرو OLED و آیپد ایر جدید در این رویداد خواهیم بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید