مقایسه شیائومی ۱۲T پرو و آیفون ۱۴ پرو - تکفارس 
مقایسه شیائومی ۱۲T پرو و آیفون ۱۴ پرو - تکفارس 
مقایسه شیائومی ۱۲T پرو و آیفون ۱۴ پرو - تکفارس 

مقایسه شیائومی ۱۲T پرو و آیفون ۱۴ پرو

مهدی حلوائی
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - 17:23
مقایسه شیائومی 12T پرو و آیفون 14 پرو

شیائومی ۱۲T پرو اخیراً به عنوان یکی از اولین گوشی‌های مجهز به دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی و پیشرفته‌ترین تراشه‌ی شرکت کوالکام به بازار عرضه شد اما با این وجود در مقایسه با سایر پرچمداران جدید قیمت کمتری دارد. اما آیا این گوشی علی‌رغم قیمت پایین خود توان رقابت با آیفون ۱۴ پرو را دارد؟ در این مقاله به مقایسه این دو گوشی خواهیم پرداخت.

آیفون ۱۴ پروشیائومی ۱۲ پرو
ابعاد و وزن۱۴۷.۵ در ۷۱.۵ در ۷.۹ میلی‌متر
۲۰۶ گرم
۱۶۳.۱ در ۷۵.۹ در ۸.۶ میلی‌متر
۲۰۵ گرم
نمایشگر۶.۱ اینچ، ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل، اولد XDR سوپر رتینا۶.۶۷ اینچ، ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل، امولد
تراشهA16 بایونیک، ۶ هسته‌ای با
فرکانس ۳.۴۶ گیگاهرتز
اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ با فرکانس ۳.۱۹ گیگاهرتز
حافظهرم ۶ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی
رم ۸/۱۲ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایتی
سیستم عاملآی او اس ۱۶اندروید ۱۲، MIUI
اتصالاتوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۳، GPSوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۲، GPS
دوربین۴۸ مگاپیکسلی (f/1.8)
۱۲ مگاپیکسلی (f/2.8)
۱۲ مگاپیکسلی (f/2.2)
۱۲ مگاپیکسلی (f/1.9)
۲۰۰ مگاپیکسلی (f/1.7)
۸ مگاپیکسلی (f/2.2)
۲ مگاپیکسلی (f/2.4)
۲۰ مگاپیکسلی (f/2.2)
باتری۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۷ واتی
شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی
۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۱۲۰ واتی
ویژگی‌های جانبی۵G، دو سیم کارت، سیم کارت الکترونیکی، مگ سیف ۱۵ واتی، ضد آب IP68۵G، دو سیم کارت

طراحی

بدون شک پرچمدار جدید اپل از طراحی زیباتری نسبت به شیائومی ۱۲ پرو برخوردار است. اولین نکته در خصوص آیفون ۱۴ پرو که جلب توجه می‌کند، جنس عالی بدنه‌ی آن است. اپل در طراحی پنل پشتی این گوشی از شیشه استفاده کرده و فریم کناری آن را نیز از فولاد ضد زنگ طراحی کرده است. این گوشی همچنین سایز کوچکی داشته و از حفره‌ی داینامیک آیلند (Dynamic Island)، که به عنوان نمایشگر جانبی برای نشان دادن اطلاعات مهم عمل می‌کند، بهره برده است.

در طرف دیگر، شیائومی ۱۲T پرو دارای سایز بزرگ‌تری بوده و علاوه بر استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای، فریم کناری آن از جنس آلومینیوم است. این گوشی همچنین استاندارد IP53 را دریافت کرده و از این رو تا حدودی در برابر آب و گرد و خاک مقاوم است. این در حالی است که آیفون ۱۴ پرو با دریافت استاندارد IP68 مقاومت کاملی در برابر آب و گرد و خاک دارد.

شیائومی 12T پرو

مطالب مرتبط:

نمایشگر

آیفون ۱۴ پرو در این بخش نیز نسبت به شیائومی ۱۲T پرو برتری دارد. این گوشی از نمایشگر اولد XDR سوپر رتینا با سایز ۶.۱ اینچ، وضوح ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل (+FHD)، حداکثر میزان روشنایی ۲۱۰۰ نیت و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز بهره برده و از فناوری‌های دالبی ویژن و +HDR10 پشتیبانی می‌کند. اپل در این گوشی از محافظ نمایشگر سرامیکی و حسگر تشخیص چهره‌ی ۳ بعدی نیز استفاده کرده است.

در طرف دیگر، شیائومی ۱۲T پرو به نمایشگر امولد ۶.۷ اینچی با وضوح ۱.۵K، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و حداکثر میزان روشنایی ۹۰۰ نیت مجهز شده اما همانند پرچمدار اپل از فناوری‌های دالبی ویژن و +HDR10 پشتیبانی می‌کند. این گوشی همچنین از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و محافظ گوریلا گلس ۵ بهره برده و در واقع تنها برتری نمایشگر آن نسبت به آیفون ۱۴ پرو در سایز بزرگ‌تر آن است.

سخت افزار و سیستم عامل

هر دو گوشی آیفون ۱۴ پرو و شیائومی ۱۲T پرو از سخت‌افزار قدرتمندی بهره برده و به ترتیب به سیستم‌عامل‌های آی او اس ۱۶ و اندروید ۱۲ مجهز شده‌اند. آیفون ۱۴ پرو از پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای و ۴ نانومتری A16 بایونیک استفاده کرده که دارای دو هسته قدرتمند با فرکانس ۳.۴۶ گیگاهرتز، چهار هسته‌ی کم‌مصرف با فرکانس ۲.۰۲ گیگاهرتز و یک تراشه‌ی گرافیکی ۵ هسته‌ای می‌باشد.

شیائومی ۱۲T پرو نیز از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ استفاده کرده که بر پایه‌ی فرآیند تولید ۴ نانومتری طراحی شده و شامل یک هسته‌ی X2 با فرکانس ۳.۱۹ گیگاهرتز، سه هسته‌ی A710 با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز، چهار هسته‌ی A710 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و یک تراشه‌ی گرافیکی Adreno 730 می‌شود. هرچند که این گوشی از حداکثر ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد اما عملکرد آن به‌ دلیل بهینه‌سازی عالی آی او اس ۱۶ ضعیف‌تر از آیفون ۱۴ پرو است.

آیفون 14 پرو

مطالب مرتبط:

دوربین

آیفون ۱۴ پرو در تمامی شرایط عملکرد بهتری را در بخش دوربین‌ها ارائه می‌دهد و ترکیب دوربین‌های آن شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی و فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی می‌شود. شیائومی ۱۲ پرو نیز از یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی فوق‌العاده بهره برده اما دوربین‌های فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و ماکروی ۲ مگاپیکسلی آن در حد معمولی هستند.

باتری و قیمت

شیائومی ۱۲T پرو به‌لطف باتری بزرگ‌تر ۵۰۰۰ مگاپیکسلی خود با هر با شارژ بیشتر دوام می‌آورد و همچنین از فست شارژ ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند اما تنها مزیت آیفون ۱۴ پرو در این بخش مربوط به قابلیت شارژ بی‌سیم آن است. اپل جدیدترین پرچمدار خود را با قیمت پایه‌ی ۱۰۰۰ دلار به بازار عرضه کرده اما کاربران می‌توانند شیائومی ۱۲T پرو را با قیمت ۸۹۹ دلار خریداری کنند.

شیائومی ۱۲ پرو

نقاط قوت:

  • قیمت کمتر
  • نمایشگر بزرگ‌تر
  • شارژ سریع‌تر
  • باتری بزرگ‌تر

نقاط ضعف:

  • دوربین‌های ضعیف‌تر

آیفون ۱۴ پرو

نقاط قوت:

  • نمایشگر بهتر
  • دوربین‌های بهتر
  • کیفیت ساخت بهتر
  • سایز کوچک‌تر
  • مگ سیف

نقاط ضعف:

  • قیمت بالاتر

نظر شما در مورد گوشی‌های آیفون ۱۴ و شیائومی ۱۲ چیست؟ به‌نظر شما کدام یک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید