مقایسه آیفون ۱۴ و شیائومی ۱۲ - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۴ و شیائومی ۱۲ - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۴ و شیائومی ۱۲ - تکفارس 

مقایسه آیفون ۱۴ و شیائومی ۱۲

مهدی حلوائی
۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - 16:07
مقایسه آیفون 14 و شیائومی 12

هرچند که فروش اولیه‌ی آیفون ۱۴ بسیار بالا بوده و در حال حاضر کاربران در سرتاسر جهان از این گوشی استفبال خوبی به عمل آورده‌اند اما این بهترین گوشی در بازه‌ی قیمتی ۱۰۰۰ دلار نبوده و رقبای دیگری مانند شیائومی ۱۲ نیز ارزش خرید بالایی دارند. در این مقاله به مقایسه دو گوشی یادشده خواهیم پرداخت.

آیفون ۱۴شیائومی ۱۲
ابعاد و وزن۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۸ میلی‌متر
۱۷۲ گرم
۱۵۲.۷ در ۷۹.۹ در ۸.۲ میلی‌متر
۱۷۹ گرم
نمایشگر۶.۱ اینچ، ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل، اولد XDR سوپر رتینا۶.۲۸ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، امولد
تراشهA15 بایونیک، ۶ هسته‌ای با
فرکانس ۳.۲۲ گیگاهرتز
اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با فرکانس ۳ گیگاهرتز
حافظهرم ۶ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی
رم ۸/۱۲ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایتی
سیستم عاملآی او اس ۱۶اندروید ۱۲، MIUI
اتصالاتوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۳، GPSوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۲، GPS
دوربین۱۲ مگاپیکسلی (f/1.5)
۱۲ مگاپیکسلی (f/2.4)
۱۲ مگاپیکسلی (f/1.9)
۵۰ مگاپیکسلی (f/1.9)
۱۳ مگاپیکسلی (f/2.4)
۵ مگاپیکسلی (f/2.4)
۳۲ مگاپیکسلی (f/2.5)
باتری۳۲۷۹ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۷ واتی
شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی
۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۶۷ واتی
شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی
ویژگی‌های جانبی۵G، دو سیم کارت، سیم کارت الکترونیکی، مگ سیف ۱۵ واتی، ضد آب IP68۵G، دو سیم کارت

طراحی

نسخه‌ی پایه‌ی آیفون ۱۴ از نظر طراحی تفاوت خاصی با آیفون ۱۳ ندارد اما با این وجود، سایز کوچک، لبه‌های صاف و جنس بهتر بدنه‌‌ی این گوشی آن را بالاتر از شیائومی ۱۲ قرار می‌دهد. اپل در بخش پشتی این گوشی از پنل شیشه‌ای استفاده کرده که توسط محافظ سرامیکی و قاب آلومینیومی محافظت می‌شود. آیفون ۱۴ همچنین تاییدیه‌ی IP68 را دریافت کرده و تا عمق ۶ متری آب برای ۳۰ دقیقه مقاوم است.

در طرف دیگر، شیائومی ۱۲ در برابر آب مقاوم نیست اما بدنه‌ی پشتی آن همانند آیفون ۱۴ از جنس شیشه بوده که به محافظ گوریلا گلس ۵ مجهز شده است. این گوشی همچنین از نمایشگر پانچ هول با لبه‌هایی باریک بهره می‌برد و همین موضوع جدابیت آن را افزایش داده است.

مطالب مرتبط:

آیفون 14

نمایشگر

اگر شما به دنبال بهترین کیفیت تصویر هستید، بدون شک آیفون ۱۴ گزینه‌ی مناسب‌تری است. این گوشی از نمایشگر اولد XDR سوپر رتینا (Super Retina) با سایز ۶.۱ اینچ، وضوح +FHD و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بهره برده و از فناوری‌های دالبی ویژن و +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند.

با این وجود اگر به دنبال بهترین گوشی برای اجرای بازی هستید، شیائومی ۱۲ گزینه‌‌ی بهتری به حساب می‌آید. این گوشی به نمایشگر امولد ۶.۲۸ اینچی با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز مجهز شده که برای اجرای بازی‌ها مناسب‌تر است. از دیگر ویژگی‌های نمایشگر شیائومی ۱۲ می‌توان به وضوح +FHD، پشتیبانی از فناوری‌های دالبی ویژن و +HDR10 و همچنین قابلیت نمایش ۶۸ میلیارد رنگ اشاره کرد.

شیائومی ۱۲ همچنین از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده می‌کند اما آیفون ۱۴ از این حسگر بهره نبرده و در عوض به حسگر فیس آی‌دی (FaceID) مجهز شده که توانایی تشخیص چهره را دارد.

سخت افزار و سیستم عامل

عملکرد گوشی‌های هوشمند تنها به سخت‌افزار آن‌ها بستگی نداشته و در واقع سیستم‌عامل مورد استفاده نیز تاثیر مستقیمی بر عملکرد آن‌ها دارد. از این رو آیفون ۱۴ به‌لطف سیستم‌عامل آی او اس ۱۶، که نسبت به اندروید بهتر بهینه‌سازی شده است، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

اپل در جدیدترین گوشی کامپکت خود از تراشه‌ی A15 استفاده کرده که بر پایه‌ی فرآیند تولید ۵ نانومتری طراحی شده و شامل دو هسته‌ با فرکانس ۳.۲۳ گیگاهرتز، چهار هسته با فرکانس ۱.۸۲ گیگاهرتز و یک تراشه‌ی گرافیکی ۵ هسته‌ای می‌شود. این گوشی همچنین از ۶ گیگابایت رم و تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد.

هرچند که آیفون ۱۴ از نظر سخت‌افزاری گوشی بهتری به‌نظر می‌رسد اما شیائومی ۱۲ نیز به‌لطف تراشه‌ی ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۱ (با حداکثر فرکانس ۳ گیگاهرتز) یکی از قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی حال حاضر به حساب می‌آید. همچنین حداکثر میزان رم و حافظه‌ی داخلی این گوشی به‌ترتیب ۱۲ و ۲۵۶ گیگابایت است.

مطالب مرتبط:

شیائومی 12

دوربین

آیفون ۱۴ به‌لطف حسگرهای بهتر و سیستم‌عامل آی او اس ۱۶ در بسیاری از شرایط توانایی ثبت تصاویر باکیفیت‌تری را نسبت به شیائومی ۱۲ دارد. ترکیب دوربین‌های این گوشی شامل دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال، فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری ۴K می‌شود.

در طرف دیگر، شیائومی ۱۲ از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال، فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی و ماکروی ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. دوربین سلفی این گوشی نیز از نوع ۳۲ مگاپیکسلی بوده که توانایی ضبط ویدیو با وضوح ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ ۶۰ فریم را دارد.

باتری

شیائومی ۱۲ به باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده که سایز آن از باتری ۳۲۷۹ میلی‌آمپرساعتی آیفون ۱۴ بسیار بزرگ‌تر است. از این رو عمر باتری این گوشی نیز علی‌رغم بهینه‌سازی‌های عالی آی او اس ۱۶ بیشتر از آیفون ۱۴ بوده و سرعت شارژ باسیم (۶۷ وات) و بی‌سیم (۵۰ وات) آن نیز بهتر از جدیدترین گوشی اپل است. با این وجود، آیفون ۱۴ از فناوری مگ سیف نیز پشتیبانی می‌کند که در شیائومی ۱۲ خبری از آن نیست.

قیمت

اپل گوشی آیفون ۱۴ را با قیمت ۹۹۹ دلار (۹۹۹ یورو) در دسترس قرار داده اما شما می‌توانید شیائومی ۱۲ را با قیمتی کمتر از ۶۰۰ دلار (۶۰۰ یورو) خریداری کنید.

شیائومی ۱۲

نقاط قوت:

  • قیمت کمتر
  • نمایشگر بزرگ‌تر
  • شارژ باسیم و بی‌سیم سریع‌تر
  • باتری بزرگ‌تر

نقاط ضعف:

  • دوربین ضعیف‌تر

آیفون ۱۴

نقاط قوت:

  • عملکرد بهتر
  • دوربین‌های بهتر
  • مقاوم در برابر آب
  • فیس آی‌دی
  • مگ سیف

نقاط ضعف:

  • قیمت بالاتر

نظر شما در مورد گوشی‌های آیفون ۱۴ و شیائومی ۱۲ چیست؟ به‌نظر شما کدام یک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید