آیفون SE 2022، از گوشی‌های اقتصادی اندروید هم شکست می خورد - تکفارس 
آیفون SE 2022، از گوشی‌های اقتصادی اندروید هم شکست می خورد - تکفارس 
آیفون SE 2022، از گوشی‌های اقتصادی اندروید هم شکست می خورد - تکفارس 

آیفون SE 2022، از گوشی‌های اقتصادی اندروید هم شکست می خورد

مهدی ملکی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 09:43
مقایسه اندروید و آیفون SE 2022

گوشی‌های بالارده آیفون و بعضی از بهترین گوشی‌های هوشمند اندروید شاید همه توجهات را به خودشان جلب کنند ولی به هر حال میان‌رده‌‌ها هستند که برندهای تولید کننده گوشی را سرپا نگه داشته‌اند.حتی اپل که نمادی از محصولات الکترونیک لوکس است و همه آن را با قیمت‌های گزاف می‌شناسند، سابقه‌اش با یک یا دو گوشی اقتصادی در هر دوره نظیر آیفون SE ارتباط تنگاتنگی دارد.

اولین بار رونمایی و عرضه آیفون SE چنین سیاستی را میان آیفون‌های اپل جا انداخت. سیاستی که برای برخی آیفون اقتصادی این شرکت را تبدیل به اولین گوشی آن‌ها، برای برخی تبدیل به محصولی برای کودکان و برای برخی تبدیل به گوشی دوم کرد.

با این وجود اکنون از زمان عرضه اولین آیفون SE چیزهای زیادی تغییر کرده است. برای مثال، دیگر کمبود گوشی‌های باکیفیت اندروید با قیمت ۳۰۰ الی ۵۰۰ دلار وجود ندارد. بیش از آن، ممکن است شما با تهیه یک آیفون قدیمی‌تر و هزینه‌ای نسبتاً مشابه، همان ویژگی‌ها را دریافت کنید.

این تنها یک دلیل برای عقب ماندن آیفون SE 2022 از گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی اندروید است. دلایل بیشتری می‌خواهید؟ مقاله پیش‌رو در خدمت شماست!

طراحی قدیمی کمکی به آیفون SE 2022 نمی‌کند

مقایسه اندروید و آیفون SE 2022

ثبات در طراحی موضوع مهمی است. آیفون‌ها از این ویژگی به نفع خود بهره می‌برند. اگرچه سری آیفون ۱۳ تغییر و تکامل خاصی را نسبت به سری آیفون ۱۲ تجربه نکرده بود اما چیزی برای شکایت در این خصوص وجود ندارد. آیفون SE 2022 همان محصولی است که این ثبات را نابود می‌کند.

آیفون SE 2022 با آن حاشیه‌ها و ابعاد زمخت، از هر نظر شبیه آیفون ۸ به نظر می‌رسد، گوشی که چندین سال پیش عرضه شد و به احتمال بسیار زیاد اگر دوست‌تان شما را در حال استفاده از آن ببیند، می‌پرسد چرا از یک گوشی ۵ ساله استفاده می‌کنی؟ استفاده از طراحی ظاهری متعلق به سال ۲۰۱۷ در سال ۲۰۲۲ به هیچ عنوان قابل قبول نیست، حتی در این محدوده قیمت.

درک دلیل این موضوع و منطق تصمیم‌گیری اپل سخت نیست. مدل‌ها و پیکربندی‌های جدید نمایشگرها و مک‌های این شرکت نشان می‌دهد اپل چقدر در زمینه طراحی‌های تازه تنبل است. ظاهراً تنها پاسخ قانع کننده ایجاد تمایز میان محصولات و رده‌بندی آن‌هاست. مشخصاً اپل نمی‌خواهد طراحی مدرن سری آیفون ۱۳ را درون یک محصول اقتصادی به کار بگیرد.

فارغ از این سیاست‌های فکری، آیفون SE 2022 نسبت به گوشی‌های اندرویدی میان‌رده و ارزان قیمت قدیمی و خارج از رده به نظر می‌رسد، چه برسد اگر بخواهیم آن را با گوشی‌های گران‌تر مقایسه کنیم! شاید تنها مزیت استفاده از این طراحی، وجود تاچ آی دی (Touch ID) باشد.

حسگر اثر انگشت اپل به شکل دیوانه‌واری سریع و دقیق است. همچنین حین استفاده از ماسک، به کمک شما می‌آید. البته اپل پشتیبانی از ماسک را هم به فیس آی دی (Face ID) افزوده است اما به هیچ عنوان در این حالت یا زمانی که عینک زده‌اید، دقیق عمل نمی‌کند.

کیفیت بدنه، دکمه‌ها و … همه در آیفون SE 2022 خوب و رضایت‌بخش هستند اما من و شما می‌دانیم که صرفاً «رضایت‌بخش» بودن آن هم زمانی که جایگزین‌ها به شدت خوب عمل می‌کنند، کافی نیست. حتی استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار آیفون SE 2022 هم اشتیاق چندانی در کاربران ایجاد نمی‌کند. اکنون رقبایی مانند پیکسل ۵a و سامسونگ گلکسی A53 5G هم استاندارد یکسانی دارند.

بی‌علاقگی کاربران به گوشی از ظاهر آن فراتر می‌رود و به نمایشگر می‌رسد. بله، در بازار تقاضای محدودی برای گوشی‌های فشرده و کوچک وجود دارد اما اکنون دیگر یک نمایشگر ۴.۷ اینچی بیش از اندازه کوچک است. حتی آیفون مینی‌های سری اصلی اپل به نمایشگرهای بزرگ‌تری مجهز هستند. تجربه کار با این نمایشگر ۶۰ هرتزی LCD رتینا بیش از آن که لذت‌بخش باشد، خسته کننده است.

تمام این موارد، آیفون SE 2022 را برای تبدیل شدن به گوشی دوم مناسب جلوه می‌دهند اما قرار نیست مردم این دستگاه را به این منظور خریداری کنند. اکنون به خوبی پتانسیل نمایشگرهای بزرگ مشخص شده و ما می‌دانیم تایپ کردن با چنین نمایشگری معمولاً به خطاهای بسیار منجر می‌شود. تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها و استفاده از سرویسی نظیر نتفلیکس روی آن ممکن است اما بدون شک چندان لذت‌بخش نیست. بازی‌ها چطور؟ باید آماده باشید چشم‌های خود را برای خواندن متن‌های عادی ریز کنید.

طراحی قدیمی فقط به معنای ظاهر پا به سن گذاشته نیست، سرعت شارژ این گوشی هم تعریفی ندارد. SE 2022 توسط یک کابل لایتنینگ با سرعت پایین شارژ می‌شود. اگر مصرف بهینه باتری به لطف نمایشگر کوچک نبود، اپل با مشکل بزرگی مواجه می‌شد. این گوشی در حالت عادی یک و در برخی شرایط حتی تا دو روز شارژدهی دارد. عجیب است که اپل با وجود پشتیبانی از شارژ بی‌سیم در این گوشی، اجازه نداده از مگ سیف پشتیبانی کند!

دوربین‌های بهتری را هم دیده‌اید

آیفون SE 2022

در واقع ما به سختی می‌توانیم تصمیم بگیریم باید به این تصمیم اپل در خصوص عرضه آیفون SE 2022 با یک دوربین بخندیم یا آن را تحسین کنیم. بله، درست خواندید! هیچ خبری از لنز فوق عریض، تله‌فتو و مشخصاً ماکرو نیست. تنها لنز اصلی گوشی هم عملکرد چندان قدرتمندی ندارد و پیش‌تر ما برخی گوشی‌های این محدوده را که مجهز به دوربین بالارده‌ای بودند، دیده‌ایم.

این دوربین کار شما را راه می‌اندازد اما بی هیچ وجه بهترین چیزی نیست که اپل می‌توانست در این گوشی تعبیه کند. این لنز همانی است که آیفون SE 2020 به کاربران ارائه می‌داد و دوربین سلفی هم با رزولوشن خروجی ۷ مگاپیکسل، چنگی به دل نمی‌زند.

تصاویر آن خوب هستند اما برخلاف تاثیری که در سال ۲۰۲۰ داشت اکنون دیگر رقابت آن را کنار می‌زند. کیفیت، جزئیات، HDR و … همه در سطح خوبی قرار دارند ولی سری آیفون ۱۳ در تمام زمینه‌ها چند قدم جلوتر است. حتی بعضی از گوشی‌های اندرویدی هم قیمت نیز آیفون SE 2022 را به کناری می‌اندازند و با شکوهی که باید در این زمینه متعلق به اپل باشد، راه خود را باز می‌کنند.

جالب است بدانید آیفون مورد بحث حالت شب ندارد. تصاویری که در نور کم ثبت می‌شوند، واضح هستند اما درون آن‌ها می‌توان نویز فوق‌العاده زیادی را مشاهده کرد. همچنین، طبق انتظار چندان روشن هم نیستند. دوربین سلفی آن قدری هم که تصور می‌شود، بد نیست. مقدار جزئیات زیادی در تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی آیفون SE 2022 وجود دارد اما رنگ‌های گرم اغراق شده به نظر می‌رسند.

کارایی، برگ برنده؟

تراشه A15 اپل

کارایی بخشی از گوشی است که به سختی می‌توان از آن شکایت کرد و اگر هم قرار باشد تمام مشکل آن را در یک عبارت خلاصه کنیم، حافظه پایه ۶۴ گیگابایتی آن است. آیفون SE 2022 دقیقاً از همان پردازنده‌ای استفاده می‌کند که درون آیفون ۱۳ به کار رفته است.

بنمچمارک‌ها، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها همه بدون مشکل اجرا می‌شوند و قدرت تراشه A15 بایونیک اپل را به رخ میکشند. احساس می‌کنید گوشی اقتصادی شما قادر به اجرای Genshin Impact با بالاترین تنظیمات گرافیکی نیست؟ آیفون SE 2022 این کار را برای شما انجام می‌دهد.

ظاهراً اپل بیشتر از آن که با این پردازنده به دنبال جذب رضایت خریداران آیفون SE 2022 باشد، ملاحظه زنجیره تامین کالای خود را کرده است. بدون شک شما می‌توانید سنگین‌ترین بازی‌ها را روی این گوشی تجربه کنید اما انتظار تجربه راحتی را نداشته باشید. نمایشگر کوچک‌تر از آن است که این اتفاق رخ دهد.

استفاده از این تراشه به معنای سالیان سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و پشتیبانی اپل است. آیفون‌های این چنینی معمولاً تا شش الی هفت سال پشتیبانی می‌شوند. مسلماً خرید دستگاهی که تا سالیان سال آپدیت دریافت می‌کند، خودش یک مزیت است. با این وجود، باید امیدوار باشید پیش از آن که با انجام تسکی که فشار سنگینی وارد می‌کند، باتری را به صفر درصد نرسانید!

در زمینه ارتباط، آیفون SE 2022 تمام موارد مورد نیاز از جمله شبکه ۵G را مهیا کرده است. متاسفانه قرار نیست پشتیبانی از UWB را در این گوشی تجربه کنید. با توجه به این که فناوری UWB برای استفاده از ایرتگ‌های اپل ضروری است، نمی‌دانم چه باید گفت.

یک آیفون اقتصادی، جایی که اندروید بهتر عمل می‌کند

سامسونگ گلکسی A52 5G

آیفون SE 2022 گوشی خوبی است اما آن آیفونی نیست که بسیاری از کاربران قصد تهیه‌اش را داشته باشند. گوشی‌ها فشرده زیاد و همچنین گوشی‌هایی در بازار وجود دارند که کار کردن با آن‌ها راحت نیست. آیفون SE 2022 در گروه دوم دسته‌بندی می‌شود. پیام‌رسانی، بازی کردن، مطالعه، فیلم دیدن و استفاده از شبکه‌های اجتماعی روی این آیفون لذت زیادی ندارد.

دلیل معقولی برای استفاده از نمایشگرهای بزرگ وجود دارد، در حقیقت آن‌ها بازتاب دهنده الگوهای رایج استفاده از گوشی‌های هوشمند و ترجیحات کاربران هستند. تنها نمایشگر یا طراحی ظاهری نیست که آیفون SE 2022 را در مقابل گوشی‌های اقتصادی اندروید پایین می‌کشد، سیستم دوربین یکی دیگر از عامل‌هاست. فقدان ویژگی‌هایی مانند حالت شب، UWB و صرفاً استفاده از یک لنز، وضعیت را بهتر نمی‌کنند.

شما در ازای پولی که باید برای خرید آیفون SE 2022 پرداخت کنید، قادر به تهیه گوشی‌های بهتری هستید و این شاید بزرگ‌ترین دلیل برای عدم خرید این گوشی باشد. محصولات پیکسل گوگل و از آن رایج‌تر برای کاربرانی ایرانی، محصولات میان‌رده سامسونگ و شیائومی است.

گلکسی A53 5G با نمایشگر بزرگ امولد، پردازنده اگزینوس کارآمد (اما نه در آن قدرت)، دوربین اصلی چهارگانه، چهار سال پشتیبانی نرم‌افزاری و پنج سال پشتیبانی امنیتی، از جمله بهترین گزینه‌های جایگزین هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید