مقایسه مشخصات آیفون SE 2 (2020) با آیفون SE 3 (2022) - تکفارس 
مقایسه مشخصات آیفون SE 2 (2020) با آیفون SE 3 (2022) - تکفارس 
مقایسه مشخصات آیفون SE 2 (2020) با آیفون SE 3 (2022) - تکفارس 

مقایسه مشخصات آیفون SE 2 (2020) با آیفون SE 3 (2022)

مهدی ملکی
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - 09:00
مقایسه آیفون SE 3 2022 با آیفون SE 2 2020

اگر اپل توانسته است با معرفی آیفون SE 3 (2022) نظر شما را جلب کند یا به دنبال تهیه یکی از گوشی‌های ارزان خانواده آیفون هستید، مقایسه پیش‌رو دقیقاً برای شماست.

مهم‌ترین تغییر در آیفون SE 2022، اضافه شدن پشتیبانی از شبکه ۵G است. آیفون SE 2020 یکی از بهترین گوشی‌های اقتصادی سال‌های اخیر به شمار می‌رود با این وجود اکنون حال و هوای شبکه ۵G حتی روی کشوری مانند ایران که رسماً از این شبکه پشتیبانی نمی‌کند، سایه انداخته است.

به نظر می‌رسد که پتانسیل واقعی این شبکه در کشور ما نیز در سال‌های پیش‌رو مشخص خواهد شد، بنابراین اصلاً عجیب نیست که کاربران به دنبال تهیه یک گوشی باکیفیت ۵G باشند.

با این حال عده‌ای از کاربران هم باور دارند تفاوت‌های مدل جدید خانواده SE نسبت به مدل قبلی، چندان زیاد نیستند تا آن‌ها را وادار به مهاجرت کنند. اگر سعی دارید به یک جمع‌بندی مناسب در این زمینه برسید، افزون بر جدول مشخصات زیر، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را به دقت مطالعه کنید.

مشخصات فنی آیفون SE 2022 و آیفون SE 2020

مشخصاتآیفون SE 2022آیفون SE 2020
اندازه نمایشگر۴.۷ اینچ، ۶۰ هرتز۴.۷ اینچ، ۶۰ هرتز
جنس بدنهشیشه و آلومینیوم، استفاده از شیشه مقاومی که پیش از در قسمت پشتی آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو استفاده شده بود.شیشه و آلومینیوم
رنگ‌هامشکی، سفید و قرمز (تحت نام‌های متمایز)مشکی، سفید و قرمز
سیستم عاملiOS 15iOS 13
دوربینپشت: ۱۲ مگاپیکسل f/1.8؛ مجهز به فناوری‌های جدید اسمارت HDR 4، فتوگرافیک استایلز و دیپ‌فیوژن
جلو: ۷ مگاپیکسل f/2.2
پشت: ۱۲ مگاپیکسل f/1.8
جلو: ۷ مگاپیکسل f/2.2
پردازندهاپل A15 بایونیکApple A13 Bionic
حافظه۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
ویژگی‌های خاصدکمه هوم مجهز به حسگر اثرانگشت، استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (IP67)، شارژ بی‌سیم، شارژ سریع، پشتیبانی از شبکه ۵G، عمر باتری طولانی‌تردکمه هوم مجهز به حسگر اثرانگشت، استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار (IP67)، پشتیبانی از دو سیم کارت، شارژ بی‌سیم
قیمت (در ایالات متحده آمریکا)شروع از ۴۲۹ دلارشروع از ۳۹۹ دلار

قیمت

آیفون SE جدید با قیمت پایه ۴۲۹ دلار یعنی ۳۰ دلار گران‌تر از مدل سابق قیمت‌گذاری شده است. آیفون SE کنونی که اولین بار در سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی شد، با قیمت ۳۹۹ دلار در اختیار کاربران قرار گرفت. با این حساب، ۳۰ دلار این ۳۰ دلار افزایش قیمت، بیش از هر چیز مربوط به پشتیبانی از شبکه ۵G است.

البته این مورد درخصوص مدل پایه مجهز به ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی صدق می‌کند. مدل‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت به ترتیب با قیمت ۴۷۹ و ۵۷۹ دلار روانه بازار می‌شوند.

طراحی

آیفون SE 2022

شاید بزرگ‌ترین خبر بد برای علاقه‌مندان به این سری، فقدان تغییر ظاهری مدل جدید آیفون SE باشد. اپل در این مدل مانند گذشته از یک نمایشگر ۴.۷ اینچی استفاده کرده است و برخلاف انتظارها، خبری از نمایشگر ۵.۴ اینچی آیفون ۱۳ مینی نیست. همچنین برخی از شایعات به تمایل اپل برای الهام‌گیری از ظاهر آیفون XR اشاره کرده بودند.

اگر این اتفاق رخ می‌داد، آیفون SE 2022 به نمایشگری تمام صفحه بدون دکمه هوم و در عوض، ناچ نام‌آشنای این شرکت مجهز می‌شد. با این حال مشخصاً چنین اتفاقی رخ نداد و اپل باری دیگر ظاهری را برای جدیدترین گوشی خود در نظر گرفت که اولین بار در سال ۲۰۱۴، درون سری آیفون ۶ به کار رفته بود.

اگرچه که استفاده از این طراحی به معنای تداوم وجود حسگر اثر انگشت این شرکت یا همان تاچ آی‌دی (Touch ID) است که مخصوصاً اکنون در دوران همه‌گیری کرونا و نیاز به ماسک، کار را برای بسیاری از کاربران را آسان‌تر می‌کند. از طرفی نباید فراموش کنیم که همراه با عرضه iOS 15.4، ویژگی بازگشایی دستگاه بر اساس چهره حتی حین ماسک داشتن هم ممکن می‌شود.

شبکه ۵G

آیفون SE 2022

همان‌طور که در ابتدا هم اشاره کردیم، بزرگ‌ترین تغییر این مدل نسبت به مدل ۲ سال پیش، شبکه ۵G است. پشتیبانی از شبکه اینترنت همراه نسل پنجم به معنای سرعت دانلود بیشتر و تاخیر کمتر هنگام تجربه بازی‌هاست اما آیفون SE 2022 باز هم از mmWave پشتیبانی نمی‌کند.

این نسخه آیفون همانند سری آیفون ۱۳ با C-Band اپراتورهایی نظیر AT&T و ورایزن (Verizon) در ایالات متحده سازگار است که البته با توجه به عدم پشتیبانی ۵G در ایران، برای کاربران داخل کشور، کاملاً بی‌معنی است. به هر حال اگر فرصت استفاده از این فناوری را داشته باشید، بررسی‌ها نشان داده‌اند که تفاوت خارق‌العاده‌ای را در عملکرد اینترنت متوجه خواهید شد.

کارایی

آیفون SE 2022

آیفون SE 2022 سریع‌ترین گوشی جهان در محدوده قیمت خودش است و شاید تا مدت‌ها، شرایط همین‌طور باقی بماند. این گوشی مبتنی بر تراشه قدرتمند A15 بایونیک اپل است که سال گذشته میلادی در سری آیفون ۱۳ به کار رفت. بنچمارک‌های سری آیفون ۱۳ نشان دادند که گوشی‌های هوشمند اپل از لحاظ سرعت و کارایی، بهترین گوشی‌های هوشمند جهان هستند.

این تراشه به یک پردازنده ۶ هسته‌ای با ۲ عدد هسته با کارایی بالا و ۴ هسته با مصرف انرژی بهینه است. همچنین پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای دستگاه و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای آن، همه در کنار همدیگر ترکیبی را شکل داده‌اند که هیچ گوشی اندرویدی فعلاً قادر به ارائه آن نیست. در حقیقت انجام ۱۵.۸ تریلیون عملیات تنها در یک ثانیه، از افتخارات این گوشی است.

استفاده از این پردازنده قدرتمند در آیفون SE 2022 نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند انتظار ویژگی Live Text و … بسیار بهتری را در مدل جدید این خانواده داشته باشند.

دوربین‌ها

آیفون SE 2022

آیفون SE 2022 تنها به یک دوربین اصلی مجهز است که حداقل روی کاغذ عملکرد قابل توجهی ندارد. حداقل بسیاری از کاربران انتظار داشتند اپل حداقل از یک لنز فوق عریض هم در این مدل جدید استفاده کند.

به هر حال استفاده از تراشه A15 بایونیک شاید باعث برخی بهبودهای محاسباتی و الگوریتمی در دوربین این گوشی شود. برای مثال اسمارت HDR 4، دیپ‌فیوژن و استایل‌های فتوگرافیک از جمله قابلیت‌هایی هستند که در مدل قبلی SE غایب بودند و اولین بار همراه با سری آیفون ۱۳ معرفی شدند.

البته این تراشه هم تا حدودی ماجرا را به جلو پیش می‌برد و متاسفانه باقی قابلیت‌های دوربین آیفون ۱۳، به گوشی اقتصادی آیفون راه نیافته‌اند. حالت Cinematic یکی از ویژگی‌های دوربین آیفون ۱۳ است که نمی‌توان انتظارش را در آیفون SE 2022 کشید. احتمالاً این ویژگی به دو لنز برای انجام عمل فوکوس نیاز دارد. همچنین مانند مدل پیشین، خبری از حالت شب نیست. این یکی، از جمله فقدان‌های عجیب دوربین این دستگاه است که گویا اپل بهانه‌ای هم برای آن ندارد.

عمر باتری و شارژ

رویداد Peek Performance اپل

بزرگ‌ترین مشکل آیفون SE 2020، عمر باتری آن بود که اگر این بار هم اپل آن تکرار می‌کرد، احتمالاً عواقب سنگینی را در بر داشت. مدل قبلی تنها ۹ ساعت و ۱۸ دقیقه شارژدهی داشت که آن هم روی شبکه ۴G با روشنایی ۱۵۰ نیت قابل دست‌یابی بود.

خبر خوب این است که اپل به انتقادات این زمینه توجه نشان داده است. پردازنده A15 بایونیک مصرف انرژی کمتری دارد و همچنین از یک باتری بزرگ‌تر ۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی در این گوشی استفاده شده است تا شاهد یک تحول داخلی نسبتاً قابل ملاحظه باشیم.

همانند سایر آیفون‌های اپل، قرار نیست درون جعبه این گوشی نیز آداپتور شارژ قرار بگیرد. با این حال، ظاهراً آیفون SE 2022 از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب باتری این گوشی ظرف مدت ۳۰ دقیقه، ۵۰ درصد شارژ خواهد شد. آیفون SE 2022 قادر به پشتیبانی از شارژ بی‌سیم است اما اپل سخنی از مگ‌سیف به میان نیاورده است.

جمع‌بندی

در مجموع اصلاً به نظر نمی‌رسد که آیفون SE 2022 در مقایسه با SE 2020، پیشرفت خاصی را تجربه کرده باشد. پشتیبانی از شبکه ۵G و استفاده از پردازنده A15 بایونیک، تنها مزیت‌های ملموس آن‌ها نسبت به مدل ۲ سال پیش هستند. با این وجود مورد اول هنوز در کشور ما مزیت مستقیم تلقی نمی‌شود، بنابراین تمام تغییرات واقعاً کارآمد این گوشی حداقل برای کاربر ایرانی، به پردازنده قدرتمند آن خلاصه می‌شوند.

این پردازنده به شما اجازه می‌دهد تصاویر و فیلم‌های بهتری ثبت کرده و عمر باتری بیشتری را تجربه کنید. با این وجود، این تغییرات منجر به افزایش چشم‌گیر قیمت نشده‌اند و افزایش ۳۰ دلاری قیمت آیفون SE 2022 عملاً ناچیز محسوب می‌شود. به هر حال این گوشی اقتصادی جدید آیفون، احتمالاً اوقات سختی را برای عادی جلوه دادن تغییرات و قیمتش خواهد داشت.

اگر به دنبال ورود به اکوسیستم اپل در ارزان‌ترین حالت ممکن ولی بیشترین مزایای آن هستید، هیچ محصولی بهتری از آیفون SE 2022 پیش‌روی شما نیست. از این فراتر، تصمیم با خود شماست.


سوالات متداول

تفاوت اصلی آیفون SE 3 2022 با آیفون SE 2 2020 چیست؟

  • پشتیبانی از شبکه ۵G و استفاده از پردازنده A15 بایونیک اپل تنها تغییرات بزرگ آیفون SE 3 2022 با آیفون SE 2 2020 هستند.

آیفون SE 3 2022 چه قیمتی دارد؟

  • مدل ۶۴ گیگابایتی با قیمت ۳۹۹ دلار، مدل ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۴۷۹ دلار و مدل ۲۵۶ گیگابایتی آیفون SE 2 2022 با قیمت ۵۷۹ دلار به بازار عرضه می‌شود.

آیا طراحی ظاهری آیفون SE 3 2022 با آیفون SE 2 2020 یکسان است؟

  • بله، هیچ تغییری بین طراحی ظاهری این دو گوشی وجود ندارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید