مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی S21 الترا - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی S21 الترا - تکفارس 

مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی S21 الترا

مهدی حلوائی
۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - 18:00
مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی S21 الترا

به اعتقاد بسیاری از افراد در حال حاضر سامسونگ گلکسی S21 الترا بهترین گوشی اندرویدی موجود در بازار است. این پرچمدار سامسونگ از صفحه نمایش فوق‌العاده و دوربین‌های قدرتمند بهره برده و عملکرد آن نیز خیره‌کننده می‌باشد. اما آیا آیفون ۱۳ پرو مکس می‌تواند نظر طرفداران اندروید را عوض کرده و آن‌ها را به سمت استفاده از محصولات اپل ترغیب کند؟ در این مقاله به مقایسه‌ی دو گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 الترا خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط:

صفحه نمایش و طراحی

سامسونگ در چند سال اخیر در زمینه‌ی کیفیت صفحه نمایش پیشرو بوده و در واقع گوشی‌های آیفون نیز از پنل‌های این شرکت استفاده می‌کنند. اپل در سری جدید گوشی‌های آیفون یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌های صفحه نمایش‌های جدید یعنی نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز را به کار خواهد گرفت. آیفون ۱۳ پرو مکس همانند نسخه‌ی سال گذشته از صفحه نمایش اولد ۶.۶۷ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل استفاده می‌کند و این در حالی است که گلکسی S21 الترا از صفحه نمایش مشابه با رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل بهره برده است.

آیفون ۱۳ پرو مکس از نظر طراحی تفاوت خاصی با نسخه‌ی قبلی نداشته و تنها وزن آن به ۲۴۰ گرم افزایش پیدا کرده که در مقایسه با گلکسی S21 الترای ۲۲۹ گرمی کمی سنگین‌تر است. این گوشی همچنین عریض‌تر از پرچمدار سامسونگ بوده و استفاده‌ی تک‌دستی از آن دشوارتر می‌باشد.

مقایسه گلکسی S21 الترا و آیفون 13 پرو مکس

قابلیت‌های امنیتی

ناچ حسگر تشخیص چهره‌ی گوشی‌های آیفون همیشه یکی از نقاط ضعف آن‌ها بوده و اپل حالا این ناچ را در آیفون ۱۳ حدود ۲۰ درصد کوچک‌تر کرده است. به‌طور کلی ویژگی‌های امنیتی آیفون ۱۳ پرو مکس تفاوت زیادی با گلکسی S21 الترا دارد. این گوشی از حسگر اثر انگشت پشتیبانی نکرده و به جای آن بر قابلیت حسگر تشخیص چهره‌ی فیس آی‌دی (Face ID) تکیه کرده است. در طرف دیگر، گلکسی S21 الترا از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره برده و به حسگر تشخیص‌ چهره‌ی ۲ بعدی مجهز شده است.

سامسونگ در گوشی گلکسی S21 الترا از حسگر اثر انگشت سریع‌تری نسبت به گوشی‌های قبلی خود استفاده کرده و عملکرد این حسگر نیاز قابل قبول بوده است. انتظار می‌رود که عملکرد حسگر تشخیص چهره‌ی آیفون ۱۳ پرو مکس نیز همانند نسخه‌های پیشین بی‌عیب و نقص باشد.

دوربین

آیفون ۱۳ پرو مکس در بخش باتری پیشرفت قابل توجهی داشته اما دوربین‌های این گوشی توانایی رقابت با دوربین‌های همه‌کاره‌ی گلکسی S21 الترا را نخواهند داشت. هر دو گوشی از دوربین اصلی و فوق عریض استفاده می‌کنند اما آیفون تنها به یک دوربین زوم ۳X مجهز شده و این در حالی است که گلکسی S21 الترا از دو دوربین زوم ۳X و ۱۰X بهره برده است.

ترکیب دیگر دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو مکس شامل دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/1.5 و فاصله‌ی کانونی ۲۶ میلی‌متر و دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/1.8 می‌شود. در طرف دیگر، گلکسی S21 الترا از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/1.8 و فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متر و دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/2.4 بهره برده است.

هر دو گوشی از قابلیت ماکرو برای عکاسی و فیلم‌برداری پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت در نسخه‌های قبلی آیفون در دسترس نبود. آیفون ۱۳ پرو مکس همچنین از قابلیت فیلم‌برداری جدیدی به نام “حالت سینمایی” نیز بهره خواهد برد که عملکرد آن تا حدودی به حالت فیلم‌برداری پرتره‌ی گلکسی شبیه است. این قابلیت فوکوس ویدیو را به صورت خودکار تغییر داده و برخلاف تمام گوشی‌های موجود در بازار، امکان تغییر فوکوس ویدیو در زمان‌ ضبط آن را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. آیفون ۱۳ پرو مکس همچنین از اسکنر اختصاصی LiDAR نیز بهره خواهد برد.

آیفون 13 پرو مکس

عملکرد

گوشی‌های آیفون از نظر عملکرد پردازنده در بازار گوشی‌های هوشمند پیشتاز بوده و پردازنده‌ی بایونیک A15 آیفون ۱۳ پرو مکس نیز بار دیگر این موضوع را اثبات کرده است. گلکسی S21 الترا نیز در بازار آمریکا به همراه تراشه‌ی پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸ عرضه شده و نسخه‌ی جهانی این گوشی نیز از پردازنده‌ی اگزینوس ۲۱۰۰ بهره برده است.

در حالی که پردازنده‌‌ی آیفون عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود داشته اما گلکسی از میزان رم بیشتری بهره می‌برد. سامسونگ در گلکسی S21 الترا از ۱۲ گیگابایت رم استفاده کرده و این میزان رم در گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس ۶ گیگابایت بوده است. رم بیشتر گلکسی امکان اجرای برنامه‌های بیشتر در پس‌زمینه را فراهم کرده و به‌طور کلی این گوشی برای مولتی تسکینگ گزینه‌ی بهتری است.

پردازنده‌ی A15 همانند A14 براساس فناوری ۵ نانومتری تولید شده اما اپل با افزایش کش تراشه موجب ارتقای سرعت آن شده است. به‌ ادعای اپل، A15 نسبت به تراشه‌های رقیب ۵۰ درصد سریع‌تر بوده و تراشه‌ی گرافیکی آن نیز ۳۰ درصد عملکرد بهتری را ارئه می‌دهد.

آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 الترا در بخش حافظه‌ی داخلی تفاوت زیادی با یکدیگر نداشته و هر دو گوشی در سه نسخه‌ی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ عرضه شده‌‌اند. با این وجود، قرار است که آیفون ۱۳ پرو مکس برای اولین بار از حافظه‌ی داخلی ۱ ترابایتی پشتیبانی کند. توجه داشته باشید که امکان ارتقای حافظه‌ی داخلی سامسونگ گلکسی S21 الترا وجود نداشته و این در حالی است که گوشی‌های قبلی سامسونگ از این قابلیت پشتیبانی می‌کردند.

مقایسه گلکسی S21 الترا و آیفون 13 پرو مکس

باتری

در حالی که عمر باتری تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۳ نسبت به گوشی‌های قبلی اپل با افزایش روبه‌رو بوده اما باتری آیفون ۱۳ پرو مکس در این میان بیشترین پیشرفت را داشته است. این باتری ۴.۳۷۳ میلی‌آمپرساعتی در مقایسه با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی گلکسی S21 الترا از فضای کمتری برخوردار است اما دقت داشته باشید که سیستم‌عامل‌های آی او اس و اندروید تفاوت‌های مهمی با یکدیگر داشته و از این رو هنوز نمی‌توان برنده‌ی این بخش را به‌طور قطعی اعلام کرد.

هیچ‌کدام از شرکت‌های اپل و سامسونگ، گوشی‌های جدید خود را به همراه آداپتور شارژ عرضه نکرده‌اند و کاربران برای دسترسی به این وسیله باید مبلغ ۲۰ دلار را برای آن پرداخت کنند. همچنین آیفون ۱۳ پرو مکس از شارژ ۲۰ واتی پشتیبانی کرده و شارژ کامل آن حدود ۲ ساعت به‌طول می‌انجامد. شارژ کامل گلکسی S21 الترا نیز به کمی بیش از ۱ ساعت زمان نیاز داشته اما هر دو گوشی در این بخش در برابر پرچمداران شرکت‌هایی مانند وان‌پلاس حرفی برای گفتن ندارند.

مقایسه گلکسی S21 الترا و آیفون 13 پرو مکس

جمع بندی

آیفون ۱۳ پرو مکس پیشرفت‌ زیادی را در بخش باتری و دوربین‌ها نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس داشته اما عملکرد گلکسی S21 الترا در بخش دوربین‌ها بهتر از این پرچمدار جدید اپل بوده است. با این وجود، این دو گوشی نقاط قوت و ضعف مخصوص خود را داشته و پیشنهادکردن یکی از آن‌ها نسبت به دیگری کار دشواری خواهد بود.

نظر شما در مورد گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S21 الترا چیست؟ به‌نظر شما کدام گوشی عملکرد بهتری را نسبت دیگری ارائه خواهد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • متین گفت:

    اولین انتخاب همیشه سامسونگ است ولی اگر آدم نتونه یک سامسونگ جدید بخره و مجبور بشه گوشیه دیگری بخره به نظر من بره سراغ پرچم دار قبلی بازم سامسونگ