مقایسه آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۲ مینی - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۲ مینی - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۲ مینی - تکفارس 

مقایسه آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۲ مینی

مجتبی بوالحسنی
۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - 11:02
مقایسه آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۲ مینی

اپل در رویداد شب گذشته رسما از آیفون ۱۳ مینی و کنار سه عضو دیگر این خانواده رونمایی کرد. حال قصد داریم در این مطلب آیفون ۱۳ مینی را با آیفون ۱۲ مینی مقایسه کنیم.

آیفون ۱۳ مینی رسما معرفی شده و اپل تغییرات جدیدی در این محصول اعمال کرده است. البته این احتمال وجود دارد که اپل از سال آینده تولید مدل جدید آیفون مینی را متوقف کند. درهر حال تمرکز ما فعلا روی آیفون ۱۳ مینی است. این محصول قابلیت‌های زیادی دارد که قصد داریم در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

مطالب مرتبط:

بهبودهای اعمال شده روی آیفون ۱۳ مینی، باعث شده تا یکی از مهم‌ترین ضعف‌های نسل قبلی این محصول یعنی عمر باتری آن رفع شود و اپل حالا از یک باتری بزرگ‌تر در این دستگاه استفاده کرده است.

درهر حال، فرمول کلی اپل برای ساخت آیپد مینی ۱۳ تغییر زیادی نداشته است. این محصول همانند مدل قبلی خود به یک نمایشگر ۵.۴ اینچی مجهز شده و سبک طراحی آن هم تقریبا با آیفون ۱۲ مینی یکسان است. البته دوربین دوگانه‌ی این گوشی هوشمند بروزرسانی شده و همچنین از یک پردازنده‌ی سریع‌تر بهره می‌برد.

در ادامه تفاوت‌های آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۲ مینی را به‌صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. ابتدا یک نگاه اجمالی به تفاوت‌های این دو گوشی هوشمند داریم.

  • عمر باتری بیشتر: آیفون ۱۳ مینی نسبت به آیفون ۱۲ مینی تا ۱.۵ ساعت عمر‌ باتری بیشتری دارد
  • هر دو گوشی از سبک طراحی تقریبا یکسانی بهره می‌برند و فقط ضخامت و وزن مدل جدید کمی بیشتر شده است
  • هر دو گوشی مورد بحث از نمایشگر ۵.۴ اینچی اولد ۶۰ هرتزی بهره می‌برند
  • آیفون ۱۳ مینی از تراشه‌ی A15 بایونیک بهره می‌برد و آیفون ۱۲ مینی به پردازنده‌ی A14 مجهز شده، اما حافظه‌ی رم هردو دستگاه ۴ گیگابایت است
  • هر دو گوشی مورد اشاره به دوربین دوگانه مجهز شده‌اند اما دوربین آیفون ۱۳ مینی نسبت به مدل قبلی بهبود یافته است

نمایشگر و طراحی

اگرچه آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی پروموشن مجهز شده‌اند، اما همانطور که انتظار داشتیم آیفون ۱۳ استاندارد و آیفون ۱۳ مینی از صفحه نمایش ۶۰ هرتزی بهره می‌برد.

از یک نظر استفاده از نمایشگر ۶۰ هرتز کمی نا امیدکننده است زیرا عمکلرد این صفحه‌ نمایش در سطح نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی نرم و روان نیست، اما از سوی دیگر بهره گرفتن از نرخ تازه‌سازی کم‌تر باعث خواهد شد که مصرف باتری به‌میزان قابل توجهی کاهش یابد و این مورد به‌خصوص در آیفون ۱۳ مینی بسیار مهم است.

ظاهر نسل جدید آیفون ۱۳ مینی نسبت به مدل قبلی این محصول تغییر زیادی نداشته است اما حالا می‌توانید این محصول را رنگ‌های جدیدی مثل صورتی خریداری کنید. رنگ آبی این دستگاه نیز نسبت به رنگ آبی مدل سال گذشته کمی تغییر کرده است. در ادامه مقایسه‌ی رنگ آبی و قرمز آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۲ مینی را مشاهده می‌کنید.

اما به‌طور کلی ظاهر آیفون ۱۳ مینی همچنان حالت جعبه‌ای خود را حفظ کرده و از لبه‌های تخت بهره می‌برد. اما اپل تغییراتی در درون این محصول اعمال کرده و همانطور که قبلا اشاره کردیم ضخامت و وزن آن نسبت به قبل کمی بیشتر شده است. البته این تغییر در یک دستگاه کوچک مثل آیفون ۱۳ مینی خیلی مهم نیست.

دوربین‌های دوگانه‌ی پشتی این محصول حالا تغییر چینش داده شده و به‌حالت مورب درکنار هم قرار گرفته‌اند.

باتری و شارژدهی

شارژدهی آیفون ۱۳ مینی

همه‌ی مدل‌های آیفون ۱۳ از نظر باتری نسبت به مدل‌های سال گذشته بهبود یافته‌اند. اپل هنوز ظرفیت دقیق باتری به‌کار رفته در آیفون ۱۳ مینی را اعلام نکرده، اما بر اساس شایعاتی که قبلا منشتر شده، این محصول احتمالا از یک باتری ۲۴۰۶ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. برای مقایسه باید اشاره کنیم ظرفیت باتری آیفون ۱۲ مینی ۲۲۲۷ میلی‌آمپر ساعت است.

نکته مهم این است که بنا به اعلام اپل، عمر باتری آیفون ۱۳ مینی نسبت به مدل قبلی این محصول ۱.۵ ساعت بیشتر است. در ویدیو مربوط به معرفی این دستگاه عمر باتری آن در استریم ویدیو ۱۳ ساعت بود. این در حالی است که عمر باتری آیفون ۱۲ مینی در استریم ویدیو ۱۰ ساعت بود.

نکته‌ی بسیار جالب در مورد آیفون ۱۳ مینی این است که عمر باتری این محصول حتی از آیفون ۱۲ پرو مکس بهتر است. باید اشاره کنیم آیفون ۱۲ پرو مکس در تست استریم ویدیو ۱۲ ساعت دوام آورده است. بنابراین هیجان زیادی داریم تا این ویژگی را به‌طور عملی بررسی کنیم.

اما متاسفانه همانند سال گذشته، اپل در جعبه‌ی این محصول شارژر ارائه نکرده و اگر قصد خرید آیفون ۱۳ مینی را داشته باشید باید به‌فکر تهیه‌ی یک شارژر ۲۰ تا ۳۰ دلاری هم باشید. البته می‌توانید از شارژهای قبلی خود نیز برای شارژ کردن این دستگاه استفاده کنید. قابلیت شارژ سریع اپل نسبت به فناوری شارژ سریع به‌کار رفته در محصولات شرکت‌های رقیب، عملکرد ضعیف‌تری دارد و به ۲۰ وات محدود شده است. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ شدن آیفون ۱۳ مینی از صفر تا صد حدود یک ساعت و نیم اعلام شده است.

نسل جدید آیفون مینی اپل همچنین از فناوری شارژ بی‌سیم مگ‌سیف با توان ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند.

دوربین

علاوه بر تغییر محل چینش دوربین‌های آیفون ۱۳ مینی، تغییرات دیگری هم در این بخش از دستگاه اعمال شده است. در بدنه‌ی پشتی دستگاه شاهد دو لنز عریض و فوق عریض هستیم و سخت‌افزار اصلی این دوربین‌ها نسبت به قبل تغییر نکرده است.

لنز عریض آیفون ۱۳ مینی ۲۶ میلی‌متری بوده و گشودگی دیافراگم آن F/1.6 است. لنز فوق عریض به‌کار رفته در این محصول نیز ۱۳ میلی‌متری بوده و گشودگی دیافراگم آن F/2.4 است که نسبت به آیفون ۱۲ مینی هیچ تغییری در آن‌ها دیده نمی‌شود.

درهر حال، عدم تغییر سخت‌افزاری دوربین بدان معنا نیست که کیفیت تصاویر نسل جدید آیفون مینی هم تغییر نکرده باشد. اپل اعلام کرده که دوربین عریض جدید این محصول در جذب نور تا ۴۷ درصد عملکرد بهتری دارد. علاوه بر این قابلیت جدید سنسور تغییر شیفِ تثبیت اپتیکال تصویر در این دستگاه ارائه شده که باعث می‌شود ثبات فیلم‌برداری افزایش پیدا کند.

علاوه بر این، یکسری امکانات نرم‌افزاری جدید به بخش دوربین آیفون ۱۳ مینی اضافه شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

حالت سینمایی (Cinema Mode) – این ویژگی عملکردی شبیه به حالت پرتره دارد با این تفاوت که قابلیت مورد بحث روی ویدیوها اعمال می‌شود. آیفون جدید محتوای ویدیو را به‌صورت لحظه‌ای بررسی کرده و پس‌زمینه‌ی سوژه را محو می‌کند. به این ویژگی افکت بوکه نیز می‌گویند. قابلیت مورد بحث فوکوس را روی سوژه‌ی اصلی نگه‌داشته و با محو کردن زمینه، به ایجاد ویدیوهای حرفه‌ای‌تر کمک می‌کند.

حالت‌های عکاسی – این ویژگی نسبت به فیلترهای معمولی عملکرد بسیار بهتری دارد. فیلترهای هوش مصنوعی جدید به شما اجازه می‌دهد تا رنگ، روشنایی و سایه‌ها را به‌طور مجزا روی هر بخش از عکس‌های خود تنظیم کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید نور و سایه یا رنگ را فقط روی بخشی از تصویر که مد نظر شما است تظنیم کنید.

لنز زوم و سنسور لایدار همچنان فقط در مدل‌های پرو آیفون‌های جدید ارائه شده و بنابراین نمی‌توانید از قابلیت‌های آن روی آیفون ۱۳ مینی بهره ببرید.

عملکرد: تراشه‌ی جدید اپل A15 بایونیک

مقایسه آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۲ مینی

اپل همیشه سریع‌ترین تراشه‌های موبایلی بازار را تولید کرده و حالا پردازنده‌ی جدید A15 بایونیک این شرکت در تمام مدل‌های جدید آیفون مورد استفاده قرار گرفته است. این تراشه عمکرد بهتری در انجام وظایف، پردازش‌های گرافیکی و بهره گرفتن از فناوری ISP دوربین‌ها دارد.

تفاوت دقیق عملکرد پردازنده‌ی A14 و A15 به‌زودی و با بررسی آیفون‌های جدید اعلام خواهد شد. درهر حال آیفون ۱۳ مینی همانند نسل قبلی خود از ۴ گیگابایت رم پردازشی بهره می‌برد.

یکی دیگر از تغییرات اعمال شده روی همه‌ی مدل‌های آیفون ۱۳، پشتیبانی از باندهای ۵G بیشتر است.

مقایسه مشخصات فنی آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۲ مینی

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی این دو محصول را با هم مقایسه کنید.

مشخصاتآیفون ۱۳ مینیآیفون ۱۲ مینی
ابعاد و وزن۱۳۱.۵ در ۶۴.۲ در ۷.۶۵ میلی‌متر، وزن ۱۴۱ گرم۱۳۱.۵ در ۶۴.۲ در ۷.۴ میلی‌متر، وزن ۱۳۵ گرم
نمایشگر۵.۴ اینچ اولد با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز۵.۴ اینچی اولد با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز
پردازندهاپل A15 بایونیکاپل A14 بایونیک
رم۴ گیگابایت۴ گیگابایت
حافظه‌ی داخلی۱۲۸ گیگابایتی، ۲۵۶ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایتی، عدم پشتیبانی از کارت میکرو اس‌دی ۶۴ گیگابایتی، ۱۲۸ گیگابایتی، ۲۵۶ گیگابایتی، عدم پشتیبانی از کارت میکرو اس‌دی
دوربین۱۲ مگاپیکسل عریض
۱۲ مگاپیکسل فوق عریض
۱۲ مگاپیکسل عریض
۱۲ مگاپیکسل فوق عریض
باتری۲۴۰۶ میلی‌آمپر ساعت و عمرباتری بهبود یافته تا ۱.۵ ساعت۲۲۲۷ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژشارژ سیمی ۲۰ وات و شارژ بی‌سیم مگ‌سیف ۱۵ وات شارژ سیمی ۲۰ وات و شارژ بی‌سیم مگ‌سیف ۱۵ وات
قیمت۷۳۰ دلار برای مدل پایهپس از معرفی آیفون ۱۳ مینی قیمت آیفون ۱۲ مینی ۱۰۰ دلار کاهش یافت و به ۶۳۰ دلار رسیده است
جدول مقایسه‌ی مشخصات فنی آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۲ مینی

عرضه‌ی آیفون ۱۳ مینی از روز جمعه ۲۴ سپتامبر آغاز خواهد شد. خبر خوب اینکه قیمت این محصول مثل مدل سال قبل همچنان ۷۳۰ دلار بوده و افزایش نداشته است. قیمت یاد شده برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی در نظر گرفته شده و این در حالی است که سال گذشته مدل ۶۴ گیگابایتی آیفون ۱۲ مینی با این قیمت به‌فروش می‌رسید.

در نهایت به‌طور خلاصه باید گفت که آیفون ۱۳ مینی عمرباتری بهتری را در بدنه‌ای با ابعاد کوچک ارائه می‌دهد. این محصول در رنگ‌های جدیدی در دسترس قرار گرفته و پردازنده‌ی آن هم بروز شده است. همچنین حافظه‌ی داخلی آن دوبرابر شده اما تغییر قابل توجهی در بخش دوربین نداشته است.

نظر شما در مورد آیفون ۱۳ مینی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با تکفارس و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: PhoneA

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید