مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا - تکفارس 

مقایسه آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

مهدی حلوائی
۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - 18:51
مقایسه آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا

اپل هفته‌ی گذشته سرانجام جدیدترین گوشی پرچمدار خود یعنی آیفون ۱۴ پرو مکس را معرفی کرد. این گوشی تغییرات متعددی را نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس داشته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حذف حفره‌ی ناچ، استفاده از تراشه‌ی جدیدتر و ترکیب دوربین‌های بهتر اشاره کرد. در این مقاله به مقایسه این گوشی با یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی فعلی یعنی گلکسی S22 اولترا خواهیم پرداخت.

آیفون ۱۴ پرو مکسگلکسی S22 اولترا
ابعاد و وزن۱۶۰.۷ در ۷۷.۶ در ۷.۹ میلی‌متر
۲۴۰ گرم
۱۶۳.۳ در ۷۷.۹ در ۸.۹ میلی‌متر
۲۲۸ گرم
نمایشگر۶.۷ اینچ، ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل، اولد XDR سوپر رتینا۶.۸ اینچ، ۱۴۴۰ در ۳۰۸۸ پیکسل، داینامیک امولد ۲X
تراشهA16 بایونیک، ۶ هسته‌ای
فرکانس ۳.۴۸ گیگاهرتز
اگزینوس ۲۲۰۰ با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز
اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با فرکانس ۳ گیگاهرتز
حافظهرم ۶ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی
رم ۸/۱۲ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی
سیستم عاملآی او اس ۱۶اندروید ۱۲، One UI
اتصالاتوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۳، GPSوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۲، GPS
دوربین۴۸ مگاپیکسلی (f/1.8)
۱۲ مگاپیکسلی (f/2.8)
۱۲ مگاپیکسلی (f/2.2)
۱۲ مگاپیکسلی (f/2.2)
سلفی TOF 3D لیدار (f/1.9)
۱۰۸ مگاپیکسلی (f/1.8)
۱۰ مگاپیکسلی (f/4.9)
۱۰ مگاپیکسلی (f/2.4)
۱۲ مگاپیکسلی (f/2.2)
سلفی ۴۰ مگاپیکسلی (f/2.2)
باتری۴۳۲۳ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۹ واتی
شارژ بی‌سیم ۷.۵ واتی
۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۴۵ واتی
شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی
ویژگی‌های جانبی۵G، دو سیم کارت، سیم کارت الکترونیکی، مگ سیف ۱۵ واتی، ضد آب IP68۵G، دو سیم کارت، سیم کارت الکترونیکی، شارژ معکوس، ضد آب IP68، قلم هوشمند S Pen

طراحی

هرچند انتخاب این موضوع که کدام یک از گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا از طراحی بهتری برخوردارند کاملاً سلیقه‌ای است اما بدون شک پرچمدار جدید اپل از طراحی نمادین و متفاوت‌تری بهره برده است. حفره‌ی جدید نمایشگر این گوشی، که با نام Dynamic Island شناخته می‌شود، جذابیت آن را بیشتر کرده و علاوه بر سایز کوچک‌تر، جنس این گوشی نیز به‌لطف استفاده از قاب استیل ضد زنگ بسیار بهتر است.

آیفون ۱۴ پرو مکس همچنین موفق به دریافت استاندارد IP68 شده و از این رو مقاومت بیشتری در برابر آب دارد. این گوشی نسبت به گلکسی S22 اولترا باریک‌تر است اما با این وجود، پرچمدار شرکت سامسونگ نیز به‌لطف لبه‌های منحنی نمایشگر خود و نبود محفظه‌ی دوربین‌ در قسمت پشتی از طراحی زیبا و جذابی برخوردار می‌باشد.

نمایشگر

رقابت آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا در بخش نمایشگر به‌شدت نزدیک است و هر دو گوشی در این بخش عملکردی یکسان را به نمایش گذاشته‌اند چرا که کیفیت رنگ نمایشگر آن‌ها بی‌نظیر بوده و میزان روشنایی و کیفیت تصاویر آن‌ها نیز بسیار بالاست. اپل در این گوشی از حسگر تشخیص چهر‌ه‌ی فیس آ‌ی‌دی (FaceID) استفاده کرده اما گلکسی S22 اولترا به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر اولتراسونیک مجهز شده است.

آیفون ۱۴ پرو مکس از نمایشگر اولد XDR سوپر رتینا (Super Retina) با سایز ۶.۶۷ اینچ، وضوح ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز بهره برده و پشتیبانی از فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10 از دیگر ویژگی‌های آن است. در طرف دیگر، گلکسی S22 اولترا به نمایشگر داینامیک امولد ۶.۸ اینچی با وضوح +QHD و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز مجهز شده و از قلم هوشمند S Pen و +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

آیفون 14 پرو مکس

مشخصات سخت افزار و سیستم عامل

هرچند که گلکسی S22 اولترا روی کاغذ به سخت‌افزار قدرتمندتری مجهز شده اما آیفون ۱۴ پرو مکس به‌لطف سیستم‌عامل آی او اس ۱۶ عملکرد بهتری را نسبت به این گوشی دارد. پرچمدار سامسونگ در دو نسخه با تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و سیستم‌عامل اندروید ۱۲ در دسترس قرار گرفته و در بهترین حالت از ۱۲ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد.

در طرف دیگر، آیفون ۱۴ پرو مکس از تراشه‌ی جدید A16 بایونیک استفاده کرده که فرکانس آن به ۳.۴۶ گیگاهرتز می‌رسد. همچنین حداکثر میزان رم و حافظه‌ی داخلی این گوشی نیز به‌ترتیب ۶ گیگابایت و ۱ ترابایت می‌باشد. تمامی تراشه‌های یادشده بر پایه‌ی فرآیند ۴ نانومتری طراحی شده‌اند.

دوربین

گلکسی S22 اولترا در بخش دوربین‌ها دستگاه کامل‌تری به حساب می‌آید چرا که این گوشی از دوربین‌های جانبی بهتری مانند پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی با زوم خیره‌کننده‌ی ۱۰x بهره برده است. همچنین دوربین اصلی ۴۰ مگاپیکسلی این گوشی توانایی ضبط ویدیو با کیفیت ۴K و نرخ ۶۰ فریم را دارد. در حال حاضر هنوز نتیجه‌ی عملکرد دوربین‌های آیفون ۱۴ پرو مکس در دسترس نیست اما انتظار می‌رود که کیفیت تصاویر دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی این گوشی نیز عالی باشد. ترکیب سایر دوربین‌های این گوشی شامل دوربین فوق عریض و تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی می‌شود.

گلکسی S22 اولترا

باتری

سامسونگ در جدیدترین پرچمدار خود از باتری بزرگ‌تری استفاده کرده (۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت در برابر ۴۳۲۳ میلی‌آمپرساعت) اما در عوض، عمر باتری آیفون ۱۴ پرو مکس به‌لطف بهینه‌سازی عالی آی او اس ۱۶ بیشتر است. گلکسی S22 اولترا همچنین از فست شارژ سریع‌تر ۴۵ وات بهره می‌برد و هر دو گوشی از فناوی شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کنند. با این وجود، فناوری مگ سیف (MagSafe) تنها در گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس قابل دسترسی است.

قیمت

اپل جدیدترین پرچمدار خود را با قیمت ۱۴۵۰ دلار (۱۴۸۰ یورو) در دسترس قرار داده اما در حال حاضر کاربران به‌راحتی می‌توانند گلکسی S22 اولترا را با قیمت حدودی ۱۰۰۰ دلار از خرده‌فروشی‌ها خریداری کنند.

گلکسی S22 اولترا

نقاط قوت:

  • قلم هوشمند S Pen
  • باتری بزرگ‌تر
  • شارژ سریع‌تر
  • دوربین پریسکوپ

نقاط ضعف:

  • نقطه ضعف قابل توجهی وجود ندارد

آیفون ۱۴ پرو مکس:

نقاط قوت:

  • عملکرد بهتر
  • بدنه استیل ضد زنگ
  • مقاومت بیشتر در برابر آب
  • حسگر فیس آی‌دی
  • مگ سیف

نقاط ضعف:

  • قیمت بالاتر

نظر شما در مورد گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا چیست؟ به‌نظر شما از بین این دو گوشی کدام یک بهتر است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید