مشخصات و تاریخ عرضه سری رادئون RX 7000 فاش شد - تکفارس 
مشخصات و تاریخ عرضه سری رادئون RX 7000 فاش شد - تکفارس 
مشخصات و تاریخ عرضه سری رادئون RX 7000 فاش شد - تکفارس 

مشخصات و تاریخ عرضه سری رادئون RX 7000 فاش شد

مهدی حلوائی
۸ مرداد ۱۴۰۱ - 10:07
رادئون RX 7000

در حالی که تا معرفی رسمی کارت‌های سری رادئون RX 7000 شرکت ای ام دی زمان زیادی باقی نمانده است، امروز وب‌سایت RedGamingTech مشخصات کامل این کارت‌ها را فاش کرد. به‌نظر می‌رسد که تمامی این کارت‌ها بر پایه‌ی معماری RDNA3 و معماری گرافیکی ناوی ۳۱، ناوی ۳۲ و ناوی ۳۳ طراحی شده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت RedGamingTech، کارت‌ رادئون RX 7975 XT از معماری گرافیکی ناوی ۳۱ با ۹۶ واحد پردازشی، باس ۳۸۴ بیتی و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ بهره برده‌ و کارت RX 7950 XT نیز از ۸۸ واحد پردازشی و میزان حافظه و باس مشابهی برخوردار خواهد بود. همچنین کارت RX 7900 XT نیز از معماری مشابه ناوی ۳۱ با ۸۰ واحد پردازشی، باس ۳۲۰ بیتی و ۲۰ گیگابایت حافظه‌ استفاده کرده است.

در طرف دیگر، کارت‌های میان‌رده‌ی رادئون RX 7800 XT، رادئون RX 7800 و رادئون RX 7700 XT بر پایه‌ی معماری ناوی ۳۲ طراحی شده‌اند. کارت‌ RX 7800 XT از ۶۴ واحد پردازشی، باس ۲۵۶ بیتی و ۱۶ گیگابایت حافظه بهره برده و RX 7800 نیز به ۵۶ واحد پردازشی، باس ۲۵۶/۱۹۲ بیتی و ۱۶/۱۲ گیگابایت حافظه مجهز شده است. کارت ارزان‌تر RX 7700 XT نیز از ۴۸ واحد پردازشی، ۱۲ گیگابایت حافظه و باس ۱۹۲ بیتی بهره برده است.

رادئون RX 7000

در نهایت کارت‌های اقتصادی RX 7600 XT و RX 7600 نیز به‌ترتیب از ۴۰ و ۳۲ واحد گرافیکی، ۸ گیگابایت حافظه‌ و باس ۱۲۸ بیتی استفاده کرده و کارت RX 7500 XT نیز به ۲۰ واحد پردازشی، باس ۹۶ بیتی و ۶ گیگابایت حافظه مجهز شده است. تمامی این کارت‌ها از معماری گرافیکی ناوی ۳۳ بهره می‌برند.

در حال حاضر هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که کارت‌های RX 7000 از چه میزان کش بهره می‌برند اما گمانه‌زنی‌های قبلی به استفاده‌ی آن‌ها از ۳۸۴ مگابایت و یا ۱۹۲ مگابایت کش اینفینیتی (Infinity Cache) اشاره کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود که ۳D V-Cache تنها در کارت‌های غیرگیمینگ و یا کارت‌های مبتنی بر معماری RDNA4 استفاده خواهد شد.

وب‌سایت RedGamingTech در نهایت اعلام کرده است که فرکانس کارت‌های سری RX 7000 بین ۳ تا ۳.۲ گیگاهرتز بوده و میزان توان مصرفی آن‌ها نیز چیزی بین ۳۷۵ تا ۴۵۰ وات خواهد بود. گفته می‌شود که این کارت‌ها در بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

منبع: NotebookCheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید