AMD شرکت هوش مصنوعی Nod.ai را خریداری کرد - تکفارس 
AMD شرکت هوش مصنوعی Nod.ai را خریداری کرد - تکفارس 
AMD شرکت هوش مصنوعی Nod.ai را خریداری کرد - تکفارس 

AMD شرکت هوش مصنوعی Nod.ai را خریداری کرد

افشین نوری
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - 18:05
AMD

AMD اعلام کرد که شرکت هوش مصنوعی منبع باز Nod.ai را برای ارتقا قابلیت‌های هوش مصنوعی منبع باز خود خریده است.

Nod.ai که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده، یک اکوسیستم نرم‌افزاری متشکل از ابزارهای توسعه‌دهنده است که به اتخاذ راهکارهای هوش مصنوعی کمک می‌کند و AMD نیز می‌خواهد از این ابزارها در تراشه‌های هوش مصنوعی رایزن، پردازنده‌های EPYC، پردازنده‌های گرافیکی رادئون و پردازنده‌های Versal استفاده کند. شرکت Nod.ai اخیرا معادل ۳۶.۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بود، اما AMD جزئیات خرید آن را فاش نکرده است.

معاون ارشد گروه هوش مصنوعی AMD گفته است: «ما امیدواریم که خرید Nod.ai ظرفیت‌های ما را در زمینه ارائه نرم‌افزارهای منبع باز به مشتریان هوش مصنوعی افزایش دهد. این نرم‌افزارها به مشتریان ما اجازه خواهند داد تا به راحتی مدل‌های هوش مصنوعی را با سخت‌افزارهای AMD اجرا کنند. اضافه شدن تیم خبره Nod.ai توانایی‌های ما را در توسعه فناوری کامپایلر منبع باز و ارائه راهکارهای هوش مصنوعی قابل استفاده در همه محصولات AMD تسریع خواهد بخشید.»

گفتنی است AMD اخیرا شرکت Mipsology را که یک استارتاپ هوش مصنوعی است نیز خریداری کرده بود. Nod.ai یک شرکت خصوصی است و سرمایه‌گذارانی مانند ۸Square Capital، Atlantic Bridge، Pointguard Ventures و Walden International دارد.

شرکت OpenAI هم به دنبال ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی خود برای رفع کمبود تراشه و جلوگیری از بحران‌های آتی است.

این شرکت پس از عرضه پلتفرم هوش مصنوعی ChatGPT که با موفقیت زیادی مواجه شده قصد دارد راه های جدیدی برای تنوع بخشیدن به محصولات خود پیدا کند. طبق یک گزارش، این شرکت در حال بررسی امکان ساخت تراشه‌ هوش مصنوعی خود است و ممکن است با خرید یک شرکت تولید تراشه، همان روش آمازون را اتخاذ کند.

با توجه به افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی مولد که منجر به افزایش استفاده از پردانده‌های گرافیکی شده است، OpenAI به دنبال جلوگیری از بحران‌های آتی در بخش تراشه است. این شرکت در حال حاضر، از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا استفاده می‌کند، اما برای رفع کمبود مداوم این پردازنده، لازم است که OpenAI علاوه بر ساخت تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خود، همکاری نزدیک‌تری با سایر سازندگان تراشه داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید