بررسی ناتینگ فون ۱؛ یک آیفون اندرویدی - تکفارس 
بررسی ناتینگ فون ۱؛ یک آیفون اندرویدی - تکفارس 
بررسی ناتینگ فون ۱؛ یک آیفون اندرویدی - تکفارس 

بررسی ناتینگ فون ۱؛ یک آیفون اندرویدی

مهدی ملکی
۲۷ تیر ۱۴۰۱ - 18:38
بررسی ناتینگ فون ۱

چطور می‌توان بازار گوشی‌های هوشمند را به لرزه انداخت؟ این سوالی است که بسیاری از شرکت‌ها مداوم به دنبال آن هستند؛ از غول‌های بزرگ دنیای تکنولوژی تا برندهای تازه‌وارد مثل ناتینگ و محصولاتشان نظیر فون ۱. در پاسخ به این سوال، ما بیش از آن که دستاوردهای زیادی را دیده باشیم، بیشتر درگیر مشاهده شکست‌هایی تلخ بوده‌ایم.

با این حال هر از چند گاهی باز هم یک شرکت جدید پیدا می‌شود و این‌طور ادعا می‌کند که پاسخ این سوال را پیدا کرده است. در سال ۲۰۲۲، ناتینگ با گوشی فون ۱ به دنبال انجام این کار است. آیا سرانجام فون ۱ می‌تواند این کار را انجام دهد؟ ما در این بررسی به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مقایسه ناتینگ فون ۱ با برخی گوشی‌ها

ناتینگ فون ۱سامسونگ گلکسی A53گوگل پیکسل ۶aاپل آیفون SE 2022
اندازه نمایشگر، رزولوشن و نرخ‌تازه‌سازی۶.۵۵-inch OLED display, 2,400×1,080 pixels; 120Hz۶.۵-inch AMOLED, 2,400×1,080 pixels; 120Hz۶.۱-inch OLED; 2,400×1,080 pixels; 60Hz۴.۷-inch LCD; 1,334×750 pixels; 60Hz
تراکم پیکسل۴۰۲ppi۴۰۵ppi۴۲۹ ppi۳۲۶ppi
ابعاد (میلی‌متر)۱۵۹.۲ x 75.8 x 8.3 mm۱۵۹.۶ x 74.8 x 8.1 mm۱۵۲.۲ x 7.18 x 8.9 mm۱۳۸.۴ x 67.3 x 7.3 mm
وزن۱۹۳.۵g۶.۶۷ oz; 189g۶.۳ oz; 178g۵.۰۹ oz; 144g
سیستم عاملAndroid 12Android 12Android 12iOS 15
دوربین۵۰-megapixel (main), 50-megapixel (ultrawide)۶۴-megapixel (wide), 12-megapixel (ultrawide), 5-megapixel (macro), 5-megapixel (depth)۱۲.۲-megapixel (wide), 12-megapixel ultrawide)۱۲-megapixel (wide)
دوربین سلفی۱۶-megapixel۳۲-megapixel۸-megapixel۷-megapixel
فیلمبرداری۴K۴K۴K۴K
پردازندهSnapdragon 778G PlusExynos 1280Google TensorApple A15 Bionic
حافظه۱۲۸GB, 256 GB۱۲۸GB۱۲۸GB۶۴GB, 128GB, 256GB
رم۸GB, 12GB۶GB۶GB
امکان گسترش حافظهحداکثر تا ۱ ترابایت
باتری۴,۵۰۰ mAh; 33W wired charging — fast charger not included, 15-watt wireless charging, 5-watt reverse charging۵,۰۰۰ mAh; 25W wired charging — charger not included, does not support wireless charging۴,۴۱۰ mAh; 18W fast charging — adapter sold separately, does not support wireless chargingBatttery size not disclosed; 20-watt wired charging — charger not included, 7.5W wireless charging
حسگر اثرانگشتIn-displayIn-displayIn-displayدکمه خانه
رابطUSB-CUSB-CUSB Cلایتنیگ
جک هدفون
ویژگی‌های خاص۵G, IP53, 3 years of Android updates, dual SIM۵G; IP67 rating; Samsung Pay۵G, security updates for 5 years, Android OS updates for 3 years, dual SIM, IP67 water resistance۵G, water resistant (IP67), dual SIM
قیمتUK price converts to $480 (128GB + 8GB RAM); $530 (256GB + 8GB RAM); $590 (256GB + 12GB RAM)$۴۵۰$۴۴۹$۳۹۹ (۶۴GB), $449 (128GB), $549 (256GB)

طراحی و ظاهر

فون ۱ دومین محصول این استارتاپ واقع در لندن است. شرکت ناتینگ پیش‌تر با معرفی ایر ۱، اولین قدم خود در بازار فناوری‌های هوشمند را در زمینه ایربادهای بی‌سیم برداشته بود.

فون ۱ از لحاظ زبان طراحی از همان مولفه‌هایی استفاده می‌کند که در ایر ۱ دیده می‌شود. اگرچه نتیجه تلاش ناتینگ برای ساخت گوشی، یک محصول پرچم‌دار نیست اما ما با یک دستگاه میان‌رده زیر ۵۰۰ دلار طرف هستیم که مشخصات فنی قابل توجهی دارد.

ناتینگ این دستگاه را به گونه‌ای طراحی کرده که ظاهرش از تمام زوایا، در میان سایر گوشی‌های هوشمندی که تاکنون عرضه شده‌اند، متمایز باشد. فارغ از نوارهای نورانی موجود روی درب پشتی و طراحی نیمه‌شفاف آن، ناتینگ فون ۱ مستقیماً از فرم فاکتور آیفون الهام گرفته است.

بررسی ناتینگ فون ۱

مسلماً ناتینگ به دنبال جلب بیشترین توجهات با پایین نگه داشتن قیمت تا جای ممکن بوده است. پنل پشت و جلوی دستگاه از استاندارد گوریلا گلس ۵ بهره می‌برند و حداقل از این نظر، سعی شرکت بر پایین نگه داشتن هزینه ساخت، به نتایج منفی منتهی نشده است. همچنین ناتینگ برای استفاده از مواد بازیافت شده متحمل زحمت زیادی شده است.

نوارهای نورانی در کنار رابط حکاکی شده گوشی فراتر از هویت و زیبایی‌شناسی گوشی، از جمله تنها دلیالی هستند که باعث می‌شوند احساس کنید این گوشی دو برابر قیمت خود ارزش دارد. بنابراین محصولات مجهز به بدنه نیمه‌شفاف تاریخچه طولانی در صنعت تکنولوژی دارند و این اولین باری نیست که حتی یک گوشی شفاف را در بازار می‌بینیم.

تنها اشاره به برند ناتینگ، یک لوگوی کوچک در پشت گوشی است. مجموعه نوارهای LED که ناتینگ آن‌ها را Glypgh می‌نامد، حین زنگ خوردن یا اعلان، روشن می‌شوند تا به شما هشدار دهند. البته شاید شما از این طراحی خوشتان نیاید؛ به هر حال این موضوعی سلیقه‌ای است. باید اشاره کرد که خوشبختانه به دلیل قیمت اقتصادی دستگاه، این‌طور به نظر نمی‌رسد که شما برای این نوارهای LED و طراحی نیمه‌شفاف دستگاه هم پول اضافه خرج کرده‌اید.

بررسی ناتینگ فون ۱

فون ۱ به استاندارد IP53 مجهز است که از ورود قطره‌های آب به داخل گوشی جلوگیری می‌کند اما تاثیری روی آب‌خوردگی‌های شدید نخواهد داشت.

نمایشگر ۶.۵۵ اینچی ۱۰۸۰ * ۲۴۰۰ پیکسل دستگاه به اندازه کافی بزرگ و باکیفیت است تا برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها راضی کننده باشد. نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز هم اطمینان می‌دهد که پیمایش در صفحه اصلی یا صفحات وب روان و خوب صورت می‌گیرند.

عملکرد و کارایی

ناتینگ از پردازنده اسنپدراگون ۷۷۸G و ۸ گیگابایت رم در طراحی گوشی استفاده کرده است. این پردازنده در برابر تراشه‌های به کار رفته در گلکسی S22 و آیفون ۱۳ حرفی برای گفتن ندارد.

با این وجود ناتینگ فون ۱ مسلماً قرار نیست در مقابل آیفون ۱۳ پرو یا گلکسی S22 اولترا به رقابت بپردازد‌، چرا که اصلاً چنین تلاشی نمی‌کند. ناتینگ فون ۱ در نگاه اول گوشی خوبی است، نه به خاطر این که سعی می‌کند تمام ویژگی‌های کاربردی را در خود جای دهد بلکه آن‌ها را عمداً از قلم می‌اندازد!

هر دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دستگاه تلاش می‌کنند تنها مواردی را در اختیار شما قرار دهند که برای کارهای روزمره مناسب هستند. بسیار نادر است که اولین گوشی یک شرکت با این سطح از کیفیت عرضه شود. همچنین فون ۱ در بنچمارک‌ها اندکی پایین‌تر از گوشی‌هایی مثل پیکسل ۶ یا ۶ پرو عمل می‌کند.

بررسی ناتینگ فون ۱

این نتیجه در محصولات اقتصادی مورد انتظار است اما ما با دستگاه ضعیفی هم مواجه نیستیم. تجربه بازی‌های Asphalt 9: Legends و PUBG روی این دستگاه فوق‌العاده است و حتی شما می‌توانید افزون بر استریم ویدیوها، از ابزار ویرایش تصویر Snapseed هم استفاده کنید.

گوشی مورد بحث از سیستم عامل اندروید ۱۲ و یک رابط کاربری شخصی‌سازی شده مینیمال بهره می‌برد. رابط کاربری ناتینگ سرعت بالایی دارد و خوشبختانه درون آن خبری از نرم‌افزارهای پیش‌فرض شرکت‌های شخص ثالث نیست.

همچنین ناتینگ برخلاف اکثر شرکت‌ها سعی نکرده نسخه کلاینت ایمیل یا مرورگر مختص خود را درون گوشی جای دهد. در واقع همه اپلیکیشن‌های سیستم، نرم‌افزارهای پیش‌فرض گوگل هستند. زبان طراحی مینیمال دستگاه به خوبی جواب داده و باعث می‌شود احساس کنید با دستگاهی کارآمد رو به رو هستید.

باتری و شارژ

باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت دستگاه اجازه می‌دهد یک روز کامل را تحت استفاده عادی بدون نیاز به شارژ مجدد سپری کنید. با استناد به تست‌های منبع بعد از یک ساعت استریم ویدیو در یوتیوب با اتصال وای فای، شارژ باتری به ۹۳ درصد و بعد از یک ساعت دیگر، به ۸۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وان پلاس ۱۰ پرو، پیکسل ۶ پرو، آیفون ۱۳ پرو و حتی آنر مجیک ۴ عملکرد بهتری در زمینه عمر باتری دارند. با این حال اگر زیاد بازی نمی‌کنید یا چندان وابسته تماشای ویدیوهای یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی نیستید، فون ۱ احتمالاً یک روز شارژدهی داشته باشد. البته حتی با این شرایط در انتهای روز به هر حال باید گوشی خود را شارژ کنید.

بررسی ناتینگ فون ۱

ناتینگ فون ۱ از شارژ سریع ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند. این نرخ شارژ می‌تواند ۵۰ درصد ظرفیت باتری را طی کمتر از ۳۰ دقیقه، پر کند. مانند اپل، سامسونگ و گوگل، درون گوشی خبری از آداپتور شارژ نیست. یکی دیگر از اقدامات ناتینگ که همتایان باسابقه‌ترش مدت‌ها است روی محصولات بالارده خوب به کار می‌گیرند، حذف جک هدفون تلقی می‌شود که در این‌جا هم شاهدش هستیم.

دوربین

فون ۱ به دو دوربین اصلی عریض و فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی مجهز است و عدم استفاده از لنز تله‌فتو و میکرو مشخصاً برای پایین نگه داشتن هزینه‌های ساخت بوده که منطقی به نظر می‌رسد.

دوربین اصلی رنگ‌ها را با جزئیات بالایی ثبت می‌کند و روشنایی تصاویری که با آن گرفته می‌شوند، مشکل خاصی ندارد. البته که تصاویر تهیه شده با آیفون ۱۳ پرو مسلماً بهتر هستند اما نمی‌توان فاصله خیلی عمیقی بین آن‌ها پیدا کرد. نباید فراموش کنیم که آیفون ۱۳ پرو تقریباً دو برابر ناتینگ فون ۱ قیمت دارد.

لنز فوق عریض در شرایط نوری مناسب تصاویر خوبی ثبت می‌کند اما تعادل رنگ‌های با مشکلاتی مواجه است. دوربین‌های ناتینگ می‌توانند در این محدوده قیمت، یکی از بهترین نمونه‌های موجود در نظر گرفته شوند.

جمع‌بندی

ناتینگ فون ۱ با وجود تمام شباهت ظاهری که به آیفون‌های نسل جدید دارد، قرار نیست تجربه‌ کار با یک پرچم‌دار را در دنیای اندروید ولی به سبک آیفون محقق کند. اولین گوشی ناتینگ در عوض اتکا به دستاورد اپل و سایر تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند، روش خود را برای ارائه یک تجربه خوشایند برگزیده است.

یکی از فاکتورهای این روش، قیمت مناسب در مقابل ویژگی‌های مورد نیاز است. فون ۱ با کیفیت ساخت بالا، ایده‌های جذاب و سخت‌افزاری که برای انجام کارهای روزمره کافی است، به این هدف می‌رسد. استفاده از یک استاندارد IP ضعیف، عمر باتری کم و دوربین‌های بحث‌برانگیز بدون شک از نقاط ضعف این گوشی هستند اما چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌کنند.

آیا فون ۱ لایق هایپی است که ایجاد کرده بود؟ این سوال به خود شما بستگی دارد. این گوشی از همان روز معرفی هرگز قرار نبوده محصولی پرچم‌دار و عجیب و غریب باشد. اگر منتظر یک گوشی اندروید بودید که در کنار قدرت کافی، اندکی از طراحی کلیشه‌ای حاکم بر بازار فاصله بگیرد، تبریک می‌گوییم؛ فون ۱ شرکت ناتینگ این‌جاست، البته اگر بتوانید آن را پیدا کرده و تهیه کنید!


نکات مثبت:

  • طراحی ظاهری زیبا و هدفمند
  • نمایشگر خوب با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز
  • رابط کاربری سبک و روان
  • شارژ سریع و شارژ معکوس

نکات منفی:

  • عمر کم باتری
  • دوربین فوق‌عریض و سلفی چندان عملکرد خوبی ندارند
  • استفاده از استاندارد IP53

۸.۵/۱۰


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید