۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید همین الان کنار بگذارید - تکفارس 
۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید همین الان کنار بگذارید - تکفارس 
۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید همین الان کنار بگذارید - تکفارس 

۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید همین الان کنار بگذارید

مهدی ملکی
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - 19:08
۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید کنار بگذارید

برای بیشتر علاقه‌مندان دنیای تکنولوژی، خرید، کار و درک اکثر بخش‌های کامپیوتر کار آسانی است. با این حال میانگین کاربران عادی، کامپیوترها را به عنوان دستگاه‌هایی ترسناک می‌بینند که هر آن ممکن است اتفاقی برای آن بیفتد یا باعث ایجاد مشکلی برای کاربر شود.

به همین دلیل لازم دیدیم برخی از باورهای غلط رایج درباره رایانه‌های شخصی را در این مقاله ذکر کنیم و بگوییم که چرا با وجود این که درست به نظر می‌رسند اما از پایه و اساس اشتباه هستند و نباید به آن‌ها توجه کنید.

۱. نیاز مداوم به دی‌فرگمنت

۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید کنار بگذارید

تمام چیزی که نیاز است درباره دی‌فرگمنت (Defragment) رایانه‌های شخصی بدانید، این است: هیچ!

کامپیوترهای ویندوزی به صورت پیش‌فرض به نرم‌افزارهای مخصوص دی‌فرگمنت مجهز هستند که در بازه‌های زمانی خاصی شروع به کار می‌کنند. مک او اس نیز دارای فایل‌های دی‌فرگمنت خاصی به نام HFC که دقیقاً کارکرد یکسانی دارند.

افزون بر این بیشتر کامپیوترها و لپ تاپ‌های مدرن کنونی همراه با حافظه‌های SSD عرضه می‌شوند که شما به هیچ عنوان نباید آن‌ها را دی‌فرگمنت کنید، چرا که این کار به SSD شما صدمات جدی وارد می‌کند.

۲. ویروس‌ها کامپیوتر را کند می‌کنند

۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید کنار بگذارید

معمولاً وقتی کاربران رایانه‌های شخصی با کندی سیستم خود مواجه می‌شوند، تمام تقصیر را به گردن بدافزارها می‌اندازند که کاملاً اشتباه و نادرست است.

هر چند این موضوع دور از ذهن نیست و ممکن است کامپیوترها هر زمانی به ویرویس یا بدافزار آلوده شوند اما سازندگان ویروس‌های مدرن دیگر به روش سنتی عمل نمی‌کنند؛ آن‌ها سعی می‌کنند کاری انجام دهند که ویروس بدون جلب توجه در پس‌زمینه اجرا شود. بنابراین اگر سیستم جدیدی دارید که کند شده است، منطقی نیست که به ویروس آلوده شده باشد و از این طریق، عملکرد آن کاهش بیابد.

در عوض کندی رایانه شخصی شما می‌تواند به دلیل اجرای هم‌زمان چندین برنامه، پلاگین‌های غیرضروری ، فقدان رم کافی یا حافظه یا مشکلات سخت‌افزاری باشد. در نهایت شاید هم کامپیوتر شما عمر طولانی دارد و دیگر وقت آن رسیده که با آن وداع کنید! به هر حال لطفاً دفعه بعد که کامپیوتر شما کندتر به نظر رسید، به ویروس‌ها فکر نکنید.

۳. برنامه‌های کلینر عملکرد را بهبود می‌دهند

۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید کنار بگذارید

همه ما بارها و بارها تبلیغاتی را با این مضمون دیده‌ایم: با دانلود این نرم‌افزار، سرعت کامپیوتر خود را ۳۰۰ برابر افزایش دهید!

این نرم‌افزارها معمولاً وعده پاک کردن خطاهای رجیستری، دانلود به‌روزرسانی درایورها، حذف نرم‌افزارهای ناخواسته یا به سادگی تمیز کردن رایانه شما از مشکلات را می‌دهند. حقیقت چیست؟ مهم نیست از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید، به چنین نرم‌افزارهایی نیاز ندارید.

این برنامه‌ها حتی اغلب اوقات نه تنها باعث بهبود رایانه نمی‌شوند، بلکه با نصب بدافزار و جاسوس‌افزار روی آن، ایمنی سیستم را پایین می‌آورند. تمیز کردن رجیستری یکی از آن حقه‌های قدیمی است. خالی کردن این بخش سیستم عامل هیچ تاثیری نمی‌گذارد و در واقع فضای خاصی را هم به خود اختصاص نداده است.

به‌روزرسانی درایورها فکر شما را مشغول کرده است؟ می‌توانید به سادگی از طریق نرم‌افزارهای رسمی شرکت‌های سازنده یا مراجعه به وب‌سایت آن‌ها، این به‌روزرسانی‌ها را دریافت کنید. نمی‌توانید اپلیکیشن خاصی را کامل حذف کنید؟ نگران نباشید، همان‌طور که گفتیم اطلاعات ناچیزی از آن‌ها روی رجیستری باقی می‌مانند.

پس تکلیف کیلنرها چیست؟ آن‌ها را دانلود نکنید و از آن بهتر، هرگز برایشان پول نپردازید. به آن‌ها نیازی ندارید.

۴. وجود آنتی‌ویروس ضروری نیست

۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید همین الان کنار بگذارید - تکفارس 

ابتدا اجازه دهید به یک باور رایج بپردازیم که مردم چرا آنتی‌ویروس نصب نمی‌کنند: اول، من از مک او اس استفاده می‌کنم و این سیستم عامل در برابر ویروس‌ها مقاوم است. دوم، من هیچ چیزی را از فضای مجازی دانلود نمی‌کنم و وارد سایت‌های مخرب نمی‌شوم.

هر دو دلیل بالا نادرست هستند. شما در هر حالت و همیشه به یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس نیاز دارید. ابتدا اجازه دهید به مک او اس و بهانه کاربرانش برای عدم نصب آنتی‌ویروس بپردازیم. مک او اس زمانی واقعاً در برابر ویروس‌ها ایمن بود ولی نهببه خاطر فاکتورهای ایمنی قوی آن بلکه نوشتن ویروس برای آن در مقایسه با رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز، زمان بیشتری می‌گیرد.

با افزایش محبوبیت مک او اس، توجه برنامه‌نویسان به این سیستم عامل هم جذب شد و اکنون متاسفانه سیستم عامل رایانه‌های شخصی اپل هم در معرض تهاجم ویروس‌های بسیاری قرار دارد.

حالا به بهانه بعدی می‌پردازیم؛ مهم نیست که شما نحوه استفاده خود از رایانه را چقدر امن در نظر می‌گیرید، باید بپذیرید که رایانه شخصی شما در برابر ویروس‌ها ایمن نیست. هر بار که کامپیوتر را روشن می‌کنید، شاید بدون این که بفهمید، دستگاه شما در معرض آلودگی قرار بگیرد.

۵. خاموش و روشن کردن/گذاشتن کامپیوتر بد یا خوب است

۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید کنار بگذارید

هیچ حقیقت پذیرفته شده‌ای در این خصوص وجود ندارد. این که اجازه بدهید کامپیوتر شما بدون خاموش شدن، به حالت خواب برود، هیچ مشکلی ندارد. منابع مورد استفاده سیستم و مصرف باتری در این شرایط بسیار اندک است.

در سمت دیگر اگر از رایانه شخصی خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است هر از چند گاهی کامپیوتر خود را خاموش کنید. قطعات هر کامپیوتر یا لپ تاپ، عمر مفید مشخصی دارند. خاموش کردن کامپیوتر در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید، عمر مفید قطعات را افزایش می‌دهد.

پس خاموش و روشن کردن مداوم یا در سمت مقابل، روشن گذاشتن مداوم رایانه و استفاده از حالت خواب، هیچ یک صرفاً مفید یا مضر نیستند.

۶. حذف همیشگی اطلاعات از هارد دیسک/استفاده از آهن‌ربا

۱۰ باور غلط درباره کامپیوتر که باید کنار بگذارید

اگر کسی پیدا می‌شد و به ما می‌گفت اگر هر چیزی که از هارد دیسک خود پاک می‌کنیم، برای همیشه از بین می‌رود، خیالمان راحت می‌شد اما متاسفانه این‌طور نیست. وقتی شما چیزی را پاک می‌کنید، حالت ظاهری و مرئی آن از بین می‌رود اما با توجه به شیوه‌ای که حافظه‌های مختص داده‌ها کار می‌کنند، داده واقعی هرگز از بین نمی‌رود.

برای این که بهتر متوجه شوید، داده خود را به عنوان رد پا روی زمینه خاکی یک سطح در نظر بگیرید. وقتی اتاق را ترک می‌کنید، رد پای شما باقی می‌ماند و هر چه افراد بیشتری وارد و خارج می‌شوند، رد پاهای بیشتری ایجاد شده و هم‌پوشانی می‌کنند.

این مثال، چگونگی کار حافظه‌ها را نشان می‌دهد. فایل‌های پاک شده از روی حافظه به عنوان فضای در دسترس نشانه‌گذاری می‌شوند، بنابراین داده جدیدی روی آن‌ها قابل نوشتن و ذخیره است.

در نتیجه برخی از افراد پیشنهاد می‌دهند برای پاک کردن کامل و همیشگی داده‌ها از یک آهن‌ربا استفاده کنید. اگر ما هنوز هم از فلاپی دیسک‌ها استفاده می‌کردیم، این ایده لایق یک جایزه اسکار بود اما روی حافظه‌های مدرن مانند HDD و SSD، چنین چیزی جوابگو نیست. در عوض مختصصان این حوزه دو روش را برای حذف همیشگی داده از روی حافظه‌ها پیشنهاد می‌کنند:

  1. استفاده از برنامه‌ای که سری‌های ۰ و ۱ بسیار را در چندین نوبت روی درایو شما بازنویسی کند تا داده‌های پیشین قابل بازیابی نباشد.
  2. یک دریل بردارید و ۱۰ الی ۱۲ سوراخ روی درایو ایجاد کنید!

۷. مک از رایانه شخصی بهتر است/مک بی‌دلیل گران است

بررسی اپل مک استودیو

مک‌ها هم رایانه‌های شخصی هستند؛ رایانه‌های شخصی که به جای ویندوز یا لینوکس، مک او اس روی آن‌ها اجرا می‌شود. غیرممکن است که دلیل واضحی بیابیم که آن‌ها را برتر از رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز یا … در نظر بگیریم.

در سمت مقابل بسیاری از کاربران باور دارند که مک‌ها بی‌دلیل قیمت بسیار بالایی دارند. این استدلال هم جایی بین حقایق ندارد. در دنیای مک هیچ‌گونه محصول اقتصادی و پایین‌رده‌ای تولید نمی‌شود، بنابراین با محصولاتی باکیفیت و بادوام رو به رو هستیم. در محدوده مشخصات یکسان، رایانه‌های شخصی ویندوزی بسیاری نه تنها با قیمت مک‌ها، بلکه گران‌تر از آن‌ها نیز وجود دارند.

بنابراین هیچ سیستم عامل و محصولی با این شیوه مقایسه، بر دیگری برتری ندارد و قیمت آن‌ها نیز معقول و منطقی است.

۸. برای حفاظت از اطلاعات خود، از سافاری/کروم و … استفاده کنید

گوگل کروم

بیان این عبارت که «مرورگر X از مرورگر Y امن‌تر است»، هیچ معنایی ندارد. مرورگرها یک فضای اجرایی برای جاوا اسکریپت هستند و به همین دلیل، همه آن‌ها به یک اندازه در معرض خطر حملات هکرها و سرقت اطلاعات قرار دارند.

همچنین باید توجه کنید که اکثر حمله‌های این چنینی نه از طریق خود مرورگرها بلکه از طریق افزونه‌ها و پلاگین‌‌ها انجام می‌شوند. برای محافظت از خودتان، یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس خوب روی رایانه نصب کنید تا بدافزارهای آنلاین و آلودگی‌های محلی را سریعاً تشخیص دهد.

۹. رم، هسته و … بیشتر همیشه سریع‌تر است

رم چیست؟

بیشتر، بهتر است؛ خب، اکثر اوقات این‌طور است. اضافه کردن رم بیشتر به شما اجازه می‌دهد که کارها را بهینه‌تر و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام دهید و احساس کنید که با سیستمی سریع‌تر نسبت به قبل مواجه هستید ولی این کار معجزه نمی‌کند. رم برخی کامپیوترها برای آن‌ها کافی است و اگر کند به نظر می‌رسند، باید قسمت دیگری را مورد توجه قرار دهید.

در سمت دیگر هسته‌ها، همیشه این‌طور نیستند. کیفیت و عوامل دیگر تاثیر زیادی برای عملکرد دارند. یک پردازنده چهار هسته بالارده به آسانی می‌تواند یک پردازنده هشت هسته پایین‌رده را تقریباً در همه مواقع و سناریو‌ها شکست دهد.

بنابراین هر چه عدد و یا دقیق‌تر، کمیت بیشتر باشد، به معنای قطعه بهتری در رایانه‌های شخصی نیست. همیشه از نظرات تخصصی و یا وب‌سایت‌های معتبر برای بررسی میان دو قطعه کمک بگیرید. پس باید تکرار کنیم، اگرچه «بیشتر» اغلب معنی «بهتر» می‌دهد اما همیشه این‌طور نیست.

۱۰. بیلد شخصی یک سیستم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود

ASUS’s Graphics Cards, Motherboards & PC Components

سال‌ها پیش این ادعا حقیقت داشت. امروزه یک رایانه شخصی اقتصادی معمولاً در مقایسه با جمع کردن یک سیستم ارزان‌تر به نظر می‌رسد. شما هنوز هم می‌توانید به جای خرید یک رایانه شخصی بالارده، آن را خودتان جمع کنید تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود اما بیشتر رایانه‌های شخصی تجاری حین خرید آسایش بیشتری را تقدیم شما می‌کنند.

البته منظور ما این نیست که بیلد یک رایانه شخصی توسط خود شما ارزشش را ندارد. کسانی که تجربه این کار را دارند یا صرفاً می‌خواهند همه چیز را براساس میل خود شخصی‌سازی کنند، بیلد یک رایانه مسلماً ارزشش را دارد و شاید به یکی از بهترین تجربیات زندگی آن‌ها در حوزه تکنولوژی تبدیل شود.

در نهایت به انتهای این مقاله و ۱۰ باور غلط رایج در میان کاربران رایانه‌های شخصی رسیدیم. همان‌طور که بالاتر دلایلی را ارائه دادیم، بدون شک این موارد هیچ پایه و اساس علمی و منطقی ندارند. بهتر است هر چه سریع‌تر خود را از بند آن‌ها رها کنید و بدون نگرانی، به شکل صحیح از رایانه شخصی خود لذت ببرید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید