محققان موفق به ساخت یک کامپیوتر قارچی شدند - تکفارس 
محققان موفق به ساخت یک کامپیوتر قارچی شدند - تکفارس 

محققان موفق به ساخت یک کامپیوتر قارچی شدند

افشین نوری
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - 11:16
کامپیوتر

شاید به نظر برسد که ادغام سخت‌افزارهای کامپیوتری با بافت‌‌های زنده متعلق به داستان‌های علمی تخیلی باشد، اما حالا دانشمندان موفق به انجا این کار شده‌اند. 

محققان دانشگاه UCL توانسته‌اند یک کامپیوتر ماش‌روم یا قارچی توسعه دهند. پروفسور Andrew Adamatzky سرپرست این پروژه گفته است که قارچ‌ها جزو ارگانیسم‌های زنده محسوب می‌شوند و قسمت میسلیوم آن‌ها تقریبا مثل مغز انسان کار می‌کند. 

کامپیوتر

این ویژگی باعث شده تا محققان دانشگاه UCL از قارچ‌ها به‌عنوان قطعات پردازشی روی مادربورد کامپیوتر استفاده کنند. در واقع رفتار الکتریکی این بافت‌های زنده قابل ترجمه به اعداد باینری ۰ و ۱ در کامپیوترهاست. 

پروفسور Adamatzky می‌گوید که رفتار قارچ‌ها همان رفتاری را از خود نشان می‌دهند که از نورون‌ها مغز سر می‌زند. این برای اولین بار است که دانشمندان موفق به توسعه یک کامپیوتر یکپارچه با بافت زنده می‌شوند. 

الیته این کامپیوتر قابل مقایسه با کامپیوترهای معمولی نیستند. با این حال، دانشمندان در حال مطالعه بیشتر روی آن هستند تا بتواند امکانات بیشتری از جمله مدارهای منطقی به آن اضافه کنند. Adamatzky گفته است که در آینده شاهد یک کامپیوتر قارچی بسیار پیشرفته خواهیم بود. 

این تحقیق می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد ارتباط بین مغز و کامپیوتر باشد. در هر حال باید ببینیم که تحقیقات آینده به کدام سمت و سو خواهند رفت.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید