احتمال پشتیبانی ۱۲ ترابایت حافظه در سوکت جدید AMD - تکفارس 
احتمال پشتیبانی ۱۲ ترابایت حافظه در سوکت جدید AMD - تکفارس 
احتمال پشتیبانی ۱۲ ترابایت حافظه در سوکت جدید AMD - تکفارس 

احتمال پشتیبانی ۱۲ ترابایت حافظه در سوکت جدید AMD

مهدی ملکی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - 18:06
سوکت جدید AMD

به تازگی مشخصات سوکت پردازنده SP5 سازگار با EPYC Genoa شرکت AMD فاش شده است که نشان می‌دهد این سوکت از DDR5 ۱۲ کاناله و هچنین ۱۲۸ PCIe نسل ۵ پشتیبانی می‌کند.

این به معنای آن است که مادربرد از ۱۲ ترابایت حافظه سیستمی در کنار یک پردازنده فوق‌العاده قدرتمند پشتیبانی خواهد کرد. اگرچه EPYC Genoa هنوز عرضه نشده و در واقع در ادامه سال جاری میلادی راهی بازار خواهد شد، AMD اولین نمونه‌های این پردازنده را برای برخی از مشتریان ارسال کرده است.

سوکت جدید AMD

این توضیح می‌دهد که چطور تصویر یک مادربرد مجهز به سوکت SP5 توسط یکی از اعضای انجمن STH منتشر شد است. این سوکت جدید برای بهره‌گیری از هر دو سری پردازنده‌ نسل بعدی AMD EPYC یعنی Genoa و Beragamo که برای عرضه در ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده‌اند، طراحی شده است. نظاره کردن این مادربرد نشان می‌دهد که یک رایانه شخصی در سال ۲۰۲۲ و پس از آن، در حقیقت چه قدرت خیره کننده‌ای خواهد داشت.

این سوکت همراه با ۶۰۹۶ LGA به دست مصرف کنندگان خواهد رسید که نسبت به LGA سوکت SP3 نسل کنونی، پیشرفتی ملموس به شمار می‌رود. چیزی که در تصویر فاش شده می‌توان دید، یک پلتفرم ۲P دوگانه همراه با دو عدد سوکت SP5 است که حداکثر به ۲۴ عدد ماژول مموری دوگانه اضافه می‌شود.

یعنی در مجموع، یک برد مجزا از حافظه ۱۲ کاناله DDR5 پشتیبانی خواهد کرد. مسلماً شنیدن این که پردازنده Genoa شرکت AMD در کنار ۱۲ ترابایت حافظه قرار خواهد گرفت، شگفت‌انگیز است.

منبع: Digitial Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید