بازگرداندن شنوایی از دست رفته با درمانی جدید - تکفارس 
بازگرداندن شنوایی از دست رفته با درمانی جدید - تکفارس 
بازگرداندن شنوایی از دست رفته با درمانی جدید - تکفارس 

بازگرداندن شنوایی از دست رفته با درمانی جدید

امیرحسین ندایی
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - 19:19
درمان شنوایی

شنوایی از جمله چیزهایی است که تا زمانی که شروع به افت کردن نکند، قدر آن را نمی‌دانیم. کسانی که شنوایی خودشان یا عزیزانشان کاهش یافته، ممکن است متوجه شوند که شنوایی یکی از ضروری‌ترین اجزاء زندگی، مکالمات و ارتباطات هر فرد است و از دست رفتن شنوایی می‌تواند منجر به انزوا، ناامیدی، صدای وز وزی ناتوان کننده به نام تینیتوس و در مواردی که کاهش شنوایی با صدایی بسیار بلند همراه باشد و به صورت ناگهانی اتفاق بیافتد، به بیماری‌ عاجز کننده‌ای به نام هایپراکوزیس منجر شود.

افرادی که از هایپراکوزیس رنج می‌برند، توانایی انجام کارهای روزمره را هم از دست داده و حتی صداهایی که برای سایرین عادی تلقی می‌شوند هم موجب ایجاد درد شدیدی در گوش این افراد شده و منجر به از کارافتادگی کامل این افراد در طول مدت زمانی کوتاه می‌شود.

اکنون شرکت زیست‌تکنولوژی Frequency Therapeutics راهی برای بازگرداندن کسانی که شنواییشان را از دست داده‌اند به حلقه دوستان و سایر افراد نزدیکشان پیدا کرده است و با نوع جدید درمان باز زاینده (Regenerative Therapy)، شنوایی این افراد را به آنها پس می‌دهد.

یاخته‌های پیش‌ ساز (Progenitor cells)

کم شنوایی

شرکت Frequency Therapeutics قصد دارد به جای استفاده از سمعک یا ایمپلنت‌های شنوایی، شنوایی از دست رفته را به کمک برنامه‌ریزی یاخته‌های پیش‌ساز باز احیا کند. این یاخته‌ها نوعی از یاخته‌های بنیادی داخل گوشی درونی هستند و به تولید یاخته‌های مویی در گوش انسان و در زمان جنینی می‌پردازند (سلول‌های مویی گیرنده‌های حسی در دو سیستم شنوایی و سیستم دهلیزی در گوش همه مهره داران هستند).

این یاخته‌های درست پیش از تولد دست از کار می‌کشند و یاخته‌های مویی بیشتری در حلزونی (که به ما امکان شنیدن را می‌دهد) تولید نمی‌کنند. حدوداً پانزده هزار عدد از این یاخته‌های مویی در گوش ما وجود دارند که به مرور زمان تحلیل می‌روند و با قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا مصرف داروهای خاصی از جمله داروهای شیمی درمانی و آنتی بیوتیک‌ها از بین می‌روند.

Frequency Therapeutics دارویی طراحی کرده است که می‌توان به گوش تزریق کرد و این یاخته‌ها را دوباره تولید کرد و اولین آزمایش آنها هم موفیقت آمیز بوده و اطمینان بخش به نظر می‌آید.

نتایج آزمایش

کم شنوایی

طی سه سری آزمایش بالینی مجزا، Frequency Therapeutics این دارو را به بیش از ۲۰۰ نفر تزریق کرده است و صرفا با تزریق یک دوز، به پیشرفت‌ها و بهبودهای چشمگیری، چه از نظر آماری و چه از نظر درک و دریافت گفتار، که توانایی تشخیص کلمات است (که بهبودی مد نظر این تیم نیز بود)، دست یافته‌اند و اثر این دارو بر تعدادی از نمونه‌های آزمایش، به مدت نزدیک به ۲ سال باقی مانده است.

اکنون نیز این شرکن در حال داوطلب‌گیری برای آزمایشی ۱۲۴ نفره است که نتایج اولیه آن اوایل سال آینده در دسترس قرار خواهد گرفت. اعضای این شرکت معتقدند تیم آنها در پیدا کردن درمانی برای این مشکل که بر بیش از ۴۰ میلیون نفر از ساکنان کشور ایالات متحده آمریکا و صدها میلیون نفر در سرتاسر دنیا اثر می‌گذارد، قدم‌های مهمی برداشته‌اند.

بازگرداندن شنوایی

درمان کم شنوایی
<sup>تصویری از یاخته‌های مویی نقطه‌های صورتی رنگ قرار گرفته در بخش حلزونی گوش که تنها با یک بار تزریق این دارو دوباره تولید شده‌اند تصویر سمت چپ پیش از تزریق و تصویر سمت راست پس از تزریق است<sup>

در دانشگاه MIT در سال ۲۰۰۵، وقتی که پروفسور رابرت لَنگِر این دو کار آفرین مشتاق را معرفی کرد، لوکینو دانشجوی مدیریت ارشد کسب‌وکار (MBA) و لوس هم دانشجوی دکترای مهندسی شیمی بود و این دو بلافاصله شروع به کار کردن روی چیزی شدند که بعداً به شرکت پزشکی Semprus BioSciences تبدیل شد و کمی بعدتر آن را به قیمت ۸۰ میلیون دلار فروختند.

رابرت لنگر هشت سال بعد از متصل کردن لوکینو و لوس به همدیگر، شروع به همکاری با کارپ برای مطالعه درون روده انسان کرد که تقریباً هر روزه خود را بازسازی می‌کند.

محققان این شرکت به کمک ژیائولی یین، فوق‌دکترا از دانشگاه MIT که اکنون به عنوان مشاور علمی در شرکت Frequency فعالیت می‌کند، کشف کرده‌اند که همان مولکول‌هایی که یاخته‌های بنیادی روده را کنترل می‌کنند، توسط نسلی نزدیک از یاخته‌های بنیادی با نام یاخته‌های پیش‌ساز استفاده می‌شوند. مانند یاخته‌‌های بنیادی، یاخته‌های پیش‌ساز هم می‌توانند به یاخته‌های تخصصی‌تری در بدن تبدیل شوند.

نقطه عطف این درمان در سال ۲۰۱۲ و زمانی اتفاق افتاد که گروهی که عمدتاً از محققان MIT تشکیل شده بودند، کشف کردند که می‌توان از مولکول‌های ریز برای تبدیل یاخته‌های پیش‌ساز به هزاران یاخته مویی استفاده کرد. هیچ کس پیش از این تنوانسته بود در این مقیاس دست به تولید یاخته‌های مویی بزند و این پیشرفت برای اینکه رابرت لنگر دوباره میانجی گری کند و لوس و لوکینو را به زمین بازی بیاورد تا در کنار هم شرکت Frequency Therapeutics را بنا کنند.

ژن درمانی؛ مفید یا غیر ضروری؟

موسسان این شرکت باور دارند که می‌توانند از این مولکول‌ها، برای تبدیل یاخته‌های پیش‌ساز برای تولید یاخته‌های مویی تخصصی استفاده کنند و شاید حتی بتوانند در آینده نه‌چندان دور از این یاخته‌های مویی اصلاح شده در ژن درمانی استفاده کنند (منظور از ژن درمانی مجموعه‌ای از روش‌های درمانی است که طی آن با ترمیم و رفع عیب ژن، بیماری را درمان می‌کنند). همچنین می‌توان بیماری‌های شنوایی مزمن شنوایی مانند تینیتوس و هایپراکوزیس را نیز به کمک این دارو به طور کامل ریشه‌کن کرد.

ژن درمانی

هرچند به عقیده موسسان این شرکت، روش آنها که همان تزریق مولکول‌های کوچک به گوش میانی، جهت تبدیل یاخته‌های پیش‌ساز به یاخته‌های بهینه‌تر و پر استفاده‌تری است و نسبت به ژن درمانی برتری دارد، چرا که در ژن درمانی تمرکز بر خارج کردن یاخته‌های بیمار و برنامه‌ریزی کردن آنها در آزمایشگاه و سپس برگرداندن آنها به جای صحیحشان است.

کریس لوس در این باره می‌گوید:

بافت‌های سرتاسر بدن شما حاوی یاخته‌های پیش‌ساز هستند و به همین دلیل است که ما می‌توانیم کاربردهای گسترده آن را ببینیم. ما باور داریم کار ما آینده داروهای باز احیا کننده است.

پیشرفت پزشکی ترمیمی

پزشکی ترمیمی

موسسان شرکت Frequency از مشاهده تاثیرات داروی خود در آزمایش‌های کلینیکی بسیار هیجان زده هستند.

به عنوان نمونه رابرت لنگر می‌گوید:

برخی از این افرادی که در آزمایش‌های ما شرکت کرده بودند، حدوداً ۳۰ سالی می‌شد که توانایی شنیدن نداشتند و پس از آزمایشات ما گفتند که توانسته‌‌اند برای اولین بار به یک رستوران شلوغ بروند و صحبت‌های فرزندانشان را متوجه شوند. این امر برایشان خیلی ارزشمند بوده است. قطعاً کارهایی بیشتری در این زمینه باید انجام شود اما صرفاً اینکه بتوانیم به گروه کوچکی از مردم هم کمک کنیم، برای من خیلی تحسین‌ برانگیز است.

پایانی بر کم شنوایی

کارپ عقیده دارد اقدامات شرکت Frequency، توانایی محققان در دستکاری کردن یاخته‌های پیش‌ساز را افزایش می‌دهد و می‌تواند به دست یافتن به درمان‌های جدیدی در این حوزه منجر شود.

جف کارپ در این باره می‌گوید:

با توجه به منابعی که در این فضا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و علم فوق‌العاده‌ای که در این راه از آن کمک می‌گیریم، من تعجب نمی‌کنم اگر در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده به نقطه‌‌ای برسیم که بتوانیم کم شنوایی را درمان کرده و شنوایی از دست رفته بیمار را به وی برگردانیم.

این مورد شبیه به جراحی لیزیک خواهد بود که شما تنها یک یا دو ساعت وارد اتاقی می‌شوید و به طور کامل بینایی خود را بر می‌گردانید. من فکر می‌کنم در حوزه کاهش شنوایی شاهد چنین چیزی خواهیم بود. به عقیده من بازگرداندن شنوایی تاثیری شگرف بر جامعه خواهد داشت.

وی همچنین افزود:

شما همیشه امید دارید کاری که انجام می‌دهید تاثیر مثبتی داشته باشد، اما وقوع این امر می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. کار کردن با این تیم برای جلو آوردن این پروژه، تجربه فوق‌العاده‌ای بوده است. افرادی در این آزمایش‌ها حضور داشته‌اند که شنواییشان به طرز قابل توجهی افزایش یافته است و زندگی‌هایشان تغییر کرده. همه این موارد بر معاشرت این افراد با خانوده و دوستانشان نیز تاثیر مثبتی گذاشته است. بخشی از این کار بودن واقعاً شگفت‌انگیز است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ناشناس گفت:

    واقعا من به چنین نتایجی همچون واکسن کرونا بسیاربسیار خوشبین وامیدوارهستم وامیدوارم روزی برسه که همه مردم سلامتی خودشون روبدست بیارند…اینجاست که میگن علم واقعاًکارایی داره نه اینکه فقط بشینید دعا کنید….ازشماحرکت ازخدا برکت …
    دست مریزاد برچنین انسانهای فرشته ایی که ازآسایش خود برای بهبودسلامت مردم جهان میگذرند…اینان واقعا”نزدخداپاداش بزرگی دارند