چرا ویتامین D برای سلامت مغز ضروری است؟ - تکفارس 
چرا ویتامین D برای سلامت مغز ضروری است؟ - تکفارس 

چرا ویتامین D برای سلامت مغز ضروری است؟

امیرحسین ندایی
۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - 10:09
ویتامین D

ویتامین D تقریباً به همه چیز از جمله سلامت بهتر قلب و مقاومت بیشتر استخوان‌ها گرفته، تا سیستم ایمنی قوی‌‌تر ارتباط دارد. اما تحقیقات جدید، دلیل دیگری برای بیشتر کردن ویتامین D دریافتی ما پیدا کرده‌اند: کارکرد شناختی مغز

این مقاله که در وبسایت تحقیقات محیطی و سلامت عمومی منتشر شده است، نشان می‌دهد که افزایش میزان ویتامین D در زنان، با مهارت‌های شناختی مغز مرتبط است و هم در مردان و هم در زنان، با بازه زمانی تمرکز مغز (منظور مدت زمانی است که بر روی یک موضوع می‌توانیم تمرکزمان را حفظ کنیم) در ارتباط است. هرچند ممکن است دانستن اینکه ویتامینی که بسیاری از کمبود آن رنج می‌برند، به طور عظیمی در کارکرد بهینه مغز نقشی حیاتی داشته باشد برخی را شوکه کند، اما محققان این حوزه خیلی شگفت‌زده نیستند.

به عنوان مثال دیوید پرلموتا؛ پزشک، نورولوژیست (عصب‌شناس) و نویسنده کتاب Drop Acid در این باره می‌گوید:

ما خیلی وقت است که به رابطه مهمی بین پایین بودن سطح ویتامین D و افزایش ریسک ابتلا به طیفی از بیماری‌های چالش برانگیز مغز مانند بیماری آلزایمر، پارکینسون، تصلب شرایین مغزی (sclerosis) اوتیسم و حتی سردرد‌های میگرنی، پی برده‌ایم.

به طور کلی این مطالعات، رابطه‌ای بین کمبود سطح ویتامین D و افزایش احتمال ابتلا به این بیماری‌های مغزی را شرح می‌دهند و در نهایت مکانیزم‌هایی را تبیین می‌کنند که رابطه بین این دو فاکتور را توضیح می‌دهند.

ویتامین D؛ دوست خوب مغز

ویتامین D

مطالعات پیشین هم نشان داده بودند که ویتامین D یک ماده مغذی تقویت کننده سلول‌‌های مغزی است که نورون‌‌ها را سالم و زنده نگه می‌دارد. این تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که ویتامین D به عنوان یک آنتی اکسیدان و یک عامل ضد التهاب عمل می‌کند و در نهایت میزان آن به ما برای کسب اطمینان راجع به مصرف بهینه انرژی توسط مغز، کمک می‌کند.

به گفته دکتر پرلموتا، نتایج به دست آمده از این تحقیق اخیر (و تحقیقاتی که قبل‌تر انجام شده‌اند) که سطح بالای ویتامین D را با کارکرد شناختی، عملکرد بهینه و سلامت مغز حین افزایش سن به هم مرتبط می‌کنند را، نباید دست کم بگیریم.

در ایالات متحده آمریکا به طور میانگین حدود ۴۰ درصد از افراد بالغ کمبود ویتامین D دارند، اما این کمبود به طرز بی‌تناسبی بر ۸۲ درصد سیاه‌پوستان و ۶۹ درصد لاتین‌ها تاثیر می‌گذارد. این به این معنا است که بخش عظیمی از جمعیت ما از مزایای ذهنی‌ای که ویتامین D ارائه می‌دهد، بی بهره هستند. پس اگر سلامت مغزتان و عملکردش برایتان اهمیت دارد، با مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین D مانند ماهی، مشورت با پزشکتان برای مصرف مکمل‌های دارویی یا حتی قرار گرفتن در برابر نور آفتاب ملایم، سعی کنید سطح ویتامین D خود را متعادل نگه دارید، چرا که این ویتامین قطعاً ارزش توجه ما را دارد.

چقدر ویتامین D نیاز داریم؟

به عنوان یک پیشنهاد کلی، دکتر پرلموتا خاطر نشان می‌شود که سطح ویتامین D بین ۶۰ تا ۹۰ نانومیلی لیتر، (که از طریق یک آزمایش خون ساده اندازه‌گیری می‌شود) سطح مطلوب ما است و به اندازه‌ای است که سلامت مغز را تضمین کند. هرچند پر کردن وعده‌های غذایی و بشقابتان با غذاهای غنی از ویتامین D ایده‌ای عالی برای عمده مردم است، بررسی کردن سطح ویتامین D در بدنتان با پزشکتان از اهمیت زیادی برخوردار است، مخصوصاً اگر احساس می‌کنید به یک مکمل دارویی هم نیاز دارید.

دلیل این امر به این خاطر است که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و به راحتی از بدن دفع نمی‌شود. پس با توجه به این مورد اگر در مصرف آن افراط کنید، مقادیر زیاد آن در بدن ممکن است به مسمویت منجر شود.

مواد غذایی غنی از ویتامین D

در همین حین می‌توانید برنامه غذایی تدارک ببینید که میزان ویتامین D دریافتی خود را بالا ببرد. با اینکه تعداد کمی از مواد غذایی به طور طبیعی دارای ویتامین D هستند، آن تعداد محدود که دارای این ویتامین هستند، جزو سالم‌ترین مواد غذایی هستند. ۶ اونس (حدود ۱۷۰ گرم) ماهی سالمون حدود ۸۰۰ IU (IU واحد بین‌المللی اندازه‌گیری ‌ویتامین‌ها است) فراهم می‌کند، در حالی که ۴ اونس (حدودا ۱۱۰ گرم) ساردین حدودا ۳۵۰ IU ویتامین D دارد.

فقط اگر قصد خرید ماهی ساردین به صورت کنسرو شده را دارید، مطمئن شوید که نوع بدون سدیم یا با سدیم پایین آن را خریداری بکنید. یک کاسه قارچ هم حدوداً ۲۰ IU ویتامین D دارد و ۶ اونس (حدودا ۱۷۰ گرم) ماست غنی شده با ویتامین D هم ۸۰ تا ۱۲۰ IU ویتامین D دارد. یک کاسه شیر غنی شده با ویتامین D هم ۱۰۰ تا ۱۲۰ IU ویتامین D دارد. تمامی موارد نام برده شده، از گزینه‌های قابل افزودن خوشمزه و مغذی اکثر رژیم‌های غذایی به شمار می‌روند.

بیرون بروید!

یکی دیگر از گزینه‌هایی که در اختیار دارید این است که مدت زمان بیشتری خارج از خانه وقت بگذرانید. با استناد به تحقیقات انجام شده، قرار گرفتن زیر نور خوشید به مدت ۲۰ دقیقه و به صورت روزانه و قرار گرفتن بیش از ۴۰ درصد سطح پوست بدن در برابر نور آفتاب، برای جلوگیری از کمبود ویتامین D نیاز است (البته کرم ضد آفتاب فراموش نشود).

مطالب مرتبط:

افرون بر این موارد، تحقیقات همچنین نشان می‌دهند کلسیم و ویتامین D در کنار هم بهتر کار می‌کنند؛ پس توصیه می‌کنیم مطمئن شوید که در وعده‌های غذاییتان کلی غذای غنی از کلسیم هم بگنجانید. همچنین بدون مقادیر کافی ویتامین D، غیر ممکن است بتوانید تمام کلسیم مورد نیاز بدنتان را جذب کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.