دانشمندان یک قدم تا کشف پادزهر مرگ نزدیک شدند - تکفارس 
دانشمندان یک قدم تا کشف پادزهر مرگ نزدیک شدند - تکفارس 
دانشمندان یک قدم تا کشف پادزهر مرگ نزدیک شدند - تکفارس 

دانشمندان یک قدم تا کشف پادزهر مرگ نزدیک شدند

افشین نوری
۱ اسفند ۱۴۰۲ - 14:22
پادزهر مرگ

محققان به کشف بزرگی درباره طول عمر انسان دست یافته‌اند و موفق به شناسایی نشانگرهای بیولوژیک غیرعادی در بدن انسان شده‌اند که می‌توانند بسیار تعیین‌کننده باشند.

دانشمندان با انجام مطالعه‌ای روی نشانگرهای زیستی موجود در خون ۴۴ هزار فرد بالای ۶۴ سال که حدود ۱۲۰۰ نفر از آنها به سن ۱۰۰ سالگی رسیدند به نتایج جالبی دست یافتند. این تحقیق با جمع‌آوری داده‌های سلامت ۴۴ هزار فرد سوئدی بین ۶۴ تا ۹۹ سال که به مدت ۳۵ سال زیرنظر بودند و ۱۲۲۴ نفر آنها به مرز صد سالگی رسیدند انجام شده است.

در این مطالعه، ۱۲ نشانگر زیستی بدن انسان شامل نشانگرهای مرتبط با خون، التهاب، متابولیسم، عملکرد کبد و کلیه، سوء تغذیه و کم‌خونی مورد بررسی قرار گرفتند و درنهایت، تیم تحقیق به این نتیجه رسید که از این ۱۲ نشانگر زیستی، ۱۰ مورد با رسیدن فرد به سن ۱۰۰ سالگی مرتبط است.

طبق یافته‌های آن‌ها، تفاوت در مقادیر نشانگرهای زیستی بین افرادی که به صدسالگی رسیدند با بقیه افراد نشان می‌دهد که عوامل قابل تغییر در شیوه زندگی می‌توانند در نشانگرهای زیستی انسان تاثیر بگذارند و نقش مهمی در افزایش طول عمر ما داشته باشند.

نتایج حاصله نشان می‌دهند کسانی که به مرز ۱۰۰ سالگی رسیده‌اند، از ۶۰ سالگی به بعد، سطح گلوکز، کراتینین و اسید اوریک خون‌شان پایین بوده است. البته ژنتیک نیز در رسیدن برخی افراد به سنین بالاتر دخیل بوده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اما به‌طور کلی، نشانگرهای زیستی از اهمیت بالایی در طول عمر افراد برخوردار هستند.

نکته جالب اینکه ۸۵ درصد از کسانی که در این مطالعه صدسالگی را تجربه کردند خانم بودند. دانشنمدان در آخر به افراد توصیه کرده‌اند که مراقب سلامت کلیه و کبد و همچنین سطح گلوکز و اسید اوریک بدن‌شان باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید