آیا ممکن است از خنده بمیریم؟ - تکفارس 
آیا ممکن است از خنده بمیریم؟ - تکفارس 
آیا ممکن است از خنده بمیریم؟ - تکفارس 

آیا ممکن است از خنده بمیریم؟

محمد صداقت
۳ آذر ۱۴۰۲ - 10:53
خنده

آیا عبارت «دارم از خنده می‌میرم» حقیقت دارد؟ آیا ممکن است کسی از خنده بمیرد؟ این سوالی است که خیلی‌ها می‌پرسند.

گاهی اوقات یک جوک می‌تواند اشک شما را درآورد و نفس شما را به شماره بیندازد: «من دارم از خنده می­میرم!» همان‌طور که مشخص است این عبارت نوعی اغراق آشکار می‌باشد اما آیا حقیقتی پشت آن نهفته است؟ آیا واقعاً ممکن است که کسی از خنده بمیرد؟

این اتفاق بسیار بعید به نظر می‌رسد اما از لحاظ علمی ممکن است. طبق گزارش‌هایی که پزشکان به Live Science ارسال کردند، در گذشته موارد مستندی از مرگ‌ومیر ناشی از خنده اتفاق افتاده است.

خندیدن در چند صورت ممکن است که اثر منفی روی بدن بگذارد. قلب یکی از آسیب‌پذیرترین ارگان‌های داخلی در برابر خنده است. گاهی اوقات قهقهه زدن می‌تواند باعث مورد نادری به نان سنکوپ ناشی از خنده شود. این وضعیت سبب می‌شود که فشارخون فرد به سرعت کاهش یابد. این مساله سبب افزایش پاسخ سیستم عصبی خودمختار و کاهش جریان خون عبوری به سمت مغز می‌شود. در نتیجه این اتفاق انسان هوشیاری خود را از دست می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید سیستم عصبی خودمختار اعصابی است که فرآیندهای فیزیولوژیکی غیرارادی را تنظیم می‌کند.

دکتر تاد کوهن (رئیس قلب و عروق و مدیر نوآوری تجهیزات پزشکی در موسسه فناوری نیویورک) به Live Science گفته است: «وقتی شخصی می‌خندد، قفسه سینه او بالا و پایین می‌شود و فشار در حفره سینه او تغییر می‌کند. این مساله می‌تواند عصب واگ را تحت تاثیر قرار دهد. عصب واگ سیگنال‌ها را از مغز به سمت اندام‌های داخلی هدایت می‌کند. این مساله می‌تواند سبب شود که در سر خود احساس سبکی کنید و در مواقع بسیار نادر، بی‌هوش شوید.»

آیا ممکن است کسی از خنده بمیرد؟
آیا ممکن است کسی از خنده بمیرد

اولین مورد مستند سنکوپ ناشی از خنده، در سال ۱۹۹۷ ثبت شد. در آن زمان یک بیمار ۶۲ ساله که به بیماری قلبی و فشارخون بالا مبتلا بود، هنگام تماشای برنامه تلویزیونی Seinfeld از هوش رفت. همین مساله سبب شد که این بیماری سنکوپ Seinfeld نامیده شود.

طبق گزارش کوهن، بیمار به دلیل این عارضه فوت نکرد. در واقع این نوع سنکوپ معمولاً باعث بیهوشی چند دقیقه‌ای بیمار می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم این نوع سنکوپ می‌تواند باعث ایست قلبی شود. با این حال اگر این نوع سنکوپ‌ها در موقعیت‌های خطرناک رخ بدهند، ریسک بیشتری دارند.

این اتفاق ممکن است در شرایطی رخ بده و باعث شود که فرد روی زمین بیفتد و سرش به زمین برخورد کند. ممکن است که باعث شود فرد از پله‌ها بیفت یا حتی داخل ریل قطار سقوط کند.

در موارد دیگر خنده می‌تواند هوایی که به قلب، ریه و مغز می‌رسد را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال احساسات شدید می‌تواند سرعت تنفس را افزایش دهند و علائم آسم را تشدید کنند. این اتفاق با تنفس غیرمعمول و خنده‌های شدید، بدتر می‌شود. دانشمندان در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۰۵ بیمار مبتلا به آسم را بررسی کردند و متوجه شدند که بیش از ۴۰ درصد آن‌ها تشدید علائم پس از خنده‌های شدید را تجربه کرده‌اند. حملات آسم در صورت نبود تجهیزات تنفسی می‌تواند برای شخص کشنده باشد.

علاوه بر مواردی که بیان شد، خنده می‌تواند باعث اسپاسم ناگهانی تارهای صوتی (اسپاسم حنجره) شود. اما به‌گفته دکتر مگان کامات (متخصص قلب UCLA Health و استادیار بالینی پزشکی در دانشکده پزشکی)، احتمال این نوع مرگ بسیار اندک است.

او به Live Science گفته است: «با وجود اینکه تاکنون چندین مورد مرگ‌ومیر ناشی از خنده به دلیل خفگی یا ایست قلبی گزارش شده است، باز هم این نوع مرگ احتمال خیلی کمی دارد.»

کوهن بیان کرد: «در واقع، خنده در اکثر مواقع برای سلامتی شما بی ضرر و یا حتی مفید است.» او گفته است: «به نظر من خنده و شوخی می‌تواند به بیماران کمک کند تا دیدگاه متفاوتی نسبت به بیماری خود داشته باشند و از زندگی بیشتر لذت ببرند.»

مطالعات نشان می‌دهد که خنده می‌تواند باعث کاهش قابل توجه سطح هورمون استرس کورتیزول در افراد و در عین حال افزایش ترشح دوپامین شود و استرس را کاهش دهد. علاوه بر این، خندیدن می‌تواند به افزایش جریان اکسیژن در سراسر بدن و کاهش التهاب در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر کمک کند.

کوهن می‌گوید: «من معتقدم که خنده بهترین درمان است و بعید است که باعث مرگ کسی شود. با این حال از نظر تئوری غیرممکن نیست.»

منبع: livescience

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید