۸ عادت بد که سلامت هدفون شما را به خطر می‌اندازد - تکفارس 
۸ عادت بد که سلامت هدفون شما را به خطر می‌اندازد - تکفارس 
۸ عادت بد که سلامت هدفون شما را به خطر می‌اندازد - تکفارس 

۸ عادت بد که سلامت هدفون شما را به خطر می‌اندازد

سپهر بندزر
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - 14:43
سلامت هدفون

شاید شما هم از افرادی هستید که به دلیل به سرعت از بین رفتن هدفون، به ندرت هزینه قابل توجهی را برای خرید این لوازم جانبی پرمصرف می‌پردازید، اما هردفعه که هدفون و ایرباد ارزان قیمت و حتی باکیفیت شما خراب می‌شود یا سلامت هدفون بنابر دلایلی به خطر می‌افتد، سوالاتی با موضوع یکسان را از خود میپرسید، اینکه «چرا هدفون من سریع خراب می‌شود؟».

برای پاسخ به این سوال، در ابتدا باید اعلام کنم که شما متهم کشتن هدفون‌هایتان هستید و نه مظنون دیگری. بااینکه شما قصد ندارید هدفون خود را از بین ببرید، اما این اتفاق حاصل کم دقتی است و عواملی مانند: مشغله زندگی و حواس پرتی‌ها باعث می‌شوند تا عمر هدفون شما کاهش یابد و زودتر نسبت به خرید دوباره هدفون اقدام کنید.

خوشبختانه، در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم تا به دلایل آسیب دیدن این عضو جدایی ناپذیر از فهرست لوازم جانبی تلفن هوشمند بپردازیم و به شما در حفظ و نگهداری هدفون و هندزفری کمک کنیم؛ با ما همراه باشید.


۱. تمیز نکردن هدفون و هندزفری

۸ عادت بد که سلامت هدفون شما را به خطر می‌اندازد - تکفارس 

«چرک گوش» یکی از عوامل اصلی در کثیف شدن ایرباد و هدفون است که اگرچه هیچکس علاقه‌ای نسبت به دیدن آن روی سطح سر هندزفری ندارد، اما واقعیتی است که هر شخص با آن روبرو می‌شود و درصورت باقی ماندن چرک گوش و عدم رسیدگی، احتمال وارد شدن آن به داخل درگاه ریز هدفون افزایش می‌یابد و ممکن است در بازه زمانی کوتاه مدت، کیفیت صدا را کاهش دهد و موجب خرابی دستگاه شود.

بعضی از ایربادهای سطح بالای بازار، در مقابل آب و گرد و خاک مقاوم هستند و می‌توانید از طریق دستمال مرطوب، از شَرِ چرک گوش خلاص شوید. بااینحال، سایر مدل‌های میانرده و حتی اقتصادی، به ندرت با این قابلیت عرضه می‌شوند و حتی ضدآب بودن این نوع از ایربادها به گواهینامه IPX5 خلاصه می‌شود که تنها در مقابل پاشیده شدن قطرات آب مقاوم هستند. بعضی از مدل‌های ایرباد مثل ایربادهای اپل، سونی، جبرا و بوس نیز تنها از این گواهینامه بهره میبرند.

یک روش کاربردی و بدون دردسر برای تمیز کردن این مدل از ایربادها، جدا کردن سر پلاستیکی هندزفری و سپس جرم زدایی و شستن آن است. توجه کنید که بلافاصله پس از شستن سَر ایرباد و قبل از وصل کردن آن به خود ایرباد، سر ایرباد را خشک کنید. علاوه بر این راهکار، می‌توانید از ابزارهای جرم زدا برای تمیز کردن ایرباد و هندزفری استفاده کنید که نسبت به شستن، راهکاری حرفه‌ای، آسانتر و مقرون بصرفه است.

در نهایت، در خرید چنین ابزارهایی دقت کنید و محصولی را تهیه کنید که مورد تایید سایر خریداران واقع شده است تا باعث نقص فنی هندزفری و ایرباد شما نشود.

۲. عدم توجه به استاندارد IP

هندزفری

برچسب‌هایی مانند «مقاوم در برابر آب» و «ضد آب» همواره روی محصولات حوزه‌ی فناوری و همچنین ایربادها مشاهده می‌شوند و متاسفانه بعضی از مشتریان، این ۲ استاندارد را به یک شکل در نظر می‌گیرند. استاندارد IP که از دو حرف تشکیل شده است، معمولا برای مقاومت لوازم الکترونیکی در برابر آب و گرد و خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اولین بار در مدل‌های اکسپریا زد سونی مشاهده شد.

اگر گواهینامه‌ی IP67 را در نظر بگیریم، عدد اول نمایانگر مقاومت دستگاه در مقابل ضربه و جامدات است که در صورت عدم مقاومت در این بخش، عدد ۰ برای آن در نظر گرفته می‌شود و عدد ۶ مقاومت کلی این دستگاه است. در این بین، حرف X که در مشخصات لوازم جانبی و مخصوصا ایربادها و هدفون‌ها مشاهده می‌شود، به این معنی است که تولید کننده قصد نداشته تا میزان مقاومت دستگاه را در مقابل جامدات ارزیابی کند، اما براین باور است که این دستگاه می‌تواند در مقابل برخی عوامل مقاومت کند؛ در کل، حرف X به این معنی است که امتیاز دریافتی بابت مقاومت این دستگاه در برابر ضربات و جامدات از ۰ بهتر است اما خیلی از آن فاصله نمی‌گیرد.

عدد دوم، نمایانگر مقاومت دستگاه در برابر مایعات است که از ۰ تا ۸ برآورد می‌شود و به این معنی است که ایرباد یا تلفن همراه می‌تواند فشار وارد شده بابت افتادن به شکل افقی و از فاصله ۱متری به داخل آب را مهار کند و صدمه نبیند. به عنوان نمونه، امتیاز IPX8 به این معنی است که مقاومت دستگاه در مقابل ضربات فیزیکی قابل اتکا نیست، اما مقاوت این دستگاه در برابر آب، بهترین نمره را دریافت کرده است.

بعضی از تولید کنندگان لوازم جانبی و حتی تلفن همراه ادعا می‌کنند که محصول تولید شده آنها ضد آب است و وقتی استاندارد و نمرات دریافت شده را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، مشخص میشود که این نمره تحفه خاصی نیست که کاربران تصور می‌کردند و این شرکت با استاندارد IPX4 سعی در قانع کردن کاربر دارد.

آموزش تغییر آیکون اپلیکیشن ها در اندروید

به یاد داشته باشید که این امتیاز تنها از خراب شدن هدفون شما از فشار کم آب جلوگیری می‌کند که شامل: نم‌نم باران و عرق می‌شود. از اینرو، نباید با خیال راحت و همراه با هدفون و ایرباد به داخل استخر شیرجه بزنید، چون باید پس از خارج شدن از استخر، هدفون جدیدی سفارش دهید.

با گذر از اطلاعات فوق و استاندارد IP، می‌توان به این نتیجه رسید که اگر از هدفون و ایرباد خود کنار استخر، در باشگاه و حتی زیر باران استفاده می‌کنید یا انتظار مقاومت در چنین موقعیت‌هایی را دارید، بهتر است تا محصولاتی با استاندارد IPX7 یا IPX8 را تهیه کنید تا هم خیال شما بابت دوام دستگاه راحت شود و هم تجربه‌ی کاربری شما به ساعت‌های خسته کننده و تلخ در باشگاه تبدیل نشود.

اگر هدفون ضدآب شما به شکل پی‌در‌پی خراب می‌شود، نشان دهنده این موضوع است که این دستگاه به اندازه‌ی کافی در مقابل آب مقاوم نیست و عدد برآورد شده برای بخش مقاومت در برابر آب، عدد ۴ یا IPX4 است. علاوه بر توضیحات قبلی،اگر قصد خرید هدفون یا ایربادی را دارید که از مقاومت آن در برابر آب آگاه نیستید، پیشنهاد می‌کنیم تا سوالات خود را با سازنده یا فروشنده درمیان بگذارید تا اطلاعات کاربردی را بدست بیاورید. شبکه‌های اجتماعی مانند ردیت نیز فضایی دوستانه و آگاهی بخش هستند و می‌توانید سوالات خود را در هر اجتماع بپرسید.

در نهایت، این نکات را فراموش نکنید که بخش حساس ایربادها و هدفون‌ها، درگاه خروجی صدا است و اگر هدفون نمدار خود را در داخل کیف بگذارید، بدون شک پس از گذشت ۱ یا ۲ روز شاهد ضعف عملکرد دستگاه و یا قطع شدن صدا خواهید بود، به همین دلیل، بیشتر مراقب دستگاه ظریف خود باشید تا مبالغ بیشتری را برای خرید آن پرداخت نکنید.

۳. افزایش بیش از حد صدا

چه درباره‌ی هدفون‌های معمولی حرف بزنیم و چه درباره‌ی هدفون‌های حرفه‌ای که در استودیوها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است درایورهای صوتی بنا به دلایلی مانند: استفاده طولانی مدت دچار مشکل شوند. هرچند، زمانیکه درایورها آسیب ببینند، برخی از اصوات مانند «باس» با کیفیت قابل قبول به گوش شنونده نمی‌رسند و این علائم بدین معناست که هدفون، هندزفری یا ایرباد شما آسیب دیده است.

بعضی از قطعه‌های موسیقی با فناوری‌های نوین ضبط می‌شوند و افزایش صدا می‌تواند صدمات جدی را به درایور هدفون وارد کند. از اینرو، بهتر است تا با متعادل نگهداشتن صدای موسیقی، هم به گوش و هم به عمر هدفون خود رحم کنید.

یکی دیگر از روش‌ها برای حفظ سلامت دستگاه و همچنین پرده‌های گوش، تغییر تنظیمات اکولایزر و صدای هدفون است که در کنار افزایش کیفیت موسیقی، سلامت درایورها را هم حفظ می‌کند.

۴. گره خوردن سیم هدفون

۸ عادت بد که سلامت هدفون شما را به خطر می‌اندازد - تکفارس 

یکی از اتفاقاتی که همواره نسبت به آن بی‌اعتنا هستیم و در نهایت باعث از بین رفتن هندزفری هم می‌شود، گره خوردن کابل است که امروزه به لطف کابل قابل جدا شدن هدفون‌های بلوتوث، از شر آن‌ها خلاص شده‌ایم، اما اگر به شکل مداوم هندزفری خود را به هم می‌پیچید و داخل کیفتان می‌گذارید، ممکن است به نقطه اتصال کابل و هندزفری فشار وارد شود و با جدا شدن آن، یکی از گوشی‌های هندزفری از کار بیفتد. این حالت برای فیش ۳.۵ میلیمتری هم صدق می‌کند که موجب بی‌مصرف شدن هدفون نیز می‌شود.

شاید از لحاظ سطحی، بنظر برسد که هیچ اتفاقی برای کابل هدفون و هندزفری رخ نداده است، اما این احتمال وجود دارد که بعضی از سیم‌های درون کابل پاره شده باشند و حتی در حالت نامطلوبی قرار گرفته باشند. سیم‌های درون کابل به شکلی ساخته شده‌اند تا ارتباط خود را با فیش برقرار کنند، اما اگر از آن بدرستی استفاده نکنید، ممکن است عملکرد مطلوب هدفون به طول نینجامد.

سیم‌های هدفون خاصیت گره خوردن و تشکیل حلقه را دارند و هدفون‌های جدید هم در یک حلقه‌ی مشابه قرار می‌گیرند. برای اینکه از گره خوردن کابل و سیم جلوگیری کنید، بهتر است تا از طریق گیره، کش و حتی قاب محافظ، در سالم ماندن هدفون و هندزفری کوشا باشید تا مدت زمان بیشتری دوام بیاورند.

۵. رابطه‌ی عدم استفاده از کیف محافظ و سلامت هدفون

هندزفری ایرباد سلامت هدفون

یک روش دیگر برای جلوگیری از گره خوردن و آسیب دیدن کابل هدفون، استفاده از کیف محافظ است که برخی از مدل‌ها به همراه آن به بازار عرضه می‌شوند و برای برخی مدل‌ها نیز باید به شکل جداگانه کیف محافظ تهیه کنید.

اگر از هدفون خود استفاده نمی‌کنید، آن را داخل کیف محافظ بگذارید و دفعه بعد هم دوباره این فرایند را تکرار کنید تا مراقبت از هندزفری تبدیل به عادت شود. ممکن است بعضی مواقع وسوسه شوید تا هندزفری را داخل جیبتان بگذارید یا با عجله آن را داخل کیف فرو کنید؛ اما به یاد داشته باشید که کیف محافط نقش حیاتی را در محافظت از هدفون و هندزفری ایفا می‌کند.

۶. در دسترس بودن لوازم برای حیوانات

هندزفری ایرباد سلامت هدفون

وقتی با حیوانات خانگی زندگی می‌کنید، نمی‌توانید پیش بینی کنید که حیوانات چگونه نسبت به وسایل مختلف واکنش نشان می‌دهند و در صورت مواجه شدن با آن‌ها چکار می‌کنند. زمانیکه هدفون دوست داشتنی خود را روی زمین ول می‌کنید و به کارهای دیگر می‌پردازید، ممکن است گربه‌ها و حتی پرندگان، کابل هدفون را از هم جدا کنند و با چهره‌ای معصوم و دوست داشتنی به شما خیره شوند.

سر هدفون و سایر وسایل ریز، در صورت جدا شدن می‌توانند هم برای شما زیان بار باشند و هم باعث شوند تا حیوان خانگی شما آن را قورت دهد و مشکلات بیشتری را برای شما ایجاد کنند. از اینرو، پیشنهاد می‌کنیم تا هدفون و سایر لوازم خود را در صورت عدم استفاده، در جای مناسب قرار دهید تا در دسترس حیوانات نباشند.

۷. نادیده گرفتن اپلیکیشن‌های کاربردی

امروزه، بسیاری از ایربادها و هدفون‌ها با اپلیکیشن اختصاصی به بازار عرضه می‌شوند و کاربر می‌تواند از طریق آن، شخصی‌سازی‌های مورد نیاز خود را روی هندزفری و ایرباد اعمال کند. بااینحال، اگر هدفون شما برنامه اختصاصی ندارد، می‌توانید از طریق اکولایزر، کیفیت صدا را بهبود دهید.

به عنوان نمونه، می‌توانید از طریق دستیار هوش مصنوعی «سیری» موسیقی مورد نظر خود را عوض کنید و حتی صدا را کم و زیاد کنید. بااینکه بعضی از ایربادها از برنامه‌های اختصاصی بی‌بهره هستند، اما اپل این امکان را در اختیار شما گذاشته است تا از طریق تنظیمات بلوتوث و منو رایانه، تنظیمات خود را تغییر دهید.

۸. عدم خرید هدفون باکیفیت

هندزفری ایرباد سلامت هدفون

در آخر، به بخشی رسیدیم که همه از واقعیت آن خبردار هستیم. هدفون‌های میانرده و پایین رده با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند، معمولا از مواد اولیه‌ی ضعیف‌تری ساخته می‌شوند و شرکت سازنده هم به کیفیت، جزئیات و قابلیت‌های اضافی، توجه کمتری می‌کند. این واقعیت حین خرید هدفون‌های بی سیم، سیمی، هندزفری و ایرباد صدق می‌کند.

خوشبختانه، امروزه تمامی شرکت‌های فعال در زمینه لوازم جانبی، دیگر به فکر سود کلان نیستند و در تلاش هستند تا محصولات باکیفیت را با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. بااینکه کیفیت صدای هدفون ۳۰ دلاری و ۳۰۰ دلاری ممکن است تفاوت قابل توجهی داشته باشد، اما این حالت متعلق به گذشته بود و حالا محصولات با قیمت بصرفه و با کیفیت بالاتری تولید می‌شوند و می‌توان به عملکرد آن‌ها اتکا کرد.

علاوه بر توضیحات فوق، این حالت روانشناسی هم برای اکثر افراد صدق می‌کند که اگر محصولی گران قیمت و باکیفیت تهیه کنند، مجبور هستند تا از آن محافظت کنند؛ چرا که در غیر اینصورت باید هزینه بیشتری را متحمل شوند. سعی کنید محصولی باکیفیت و با قیمت مناسب تهیه کنید تا در کنار لذت بردن از کیفیت صدا و بدنه، چند ماه بعد دوباره نسبت به خرید آن اقدام نکنید.


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید