نوجوانان، شبکه های اجتماعی و سلامت روان: آنچه که لازم است بدانید - تکفارس 
نوجوانان، شبکه های اجتماعی و سلامت روان: آنچه که لازم است بدانید - تکفارس 

نوجوانان، شبکه های اجتماعی و سلامت روان: آنچه که لازم است بدانید

حامد شهرزاد
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - 18:00
نوجوانان شبکه های اجتماعی و سلامت روان

دوران نوجوانی برای بسیاری از افراد دوران سخت و پرتنشی بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد که دوران بلوغ به خصوص برای زنان با مشکلاتی همراه است. اما سال گذشته و امسال دوران به مراتب سخت‌تری برای نوجوانان بوده است، چرا که گذراندن دوران بلوغ در عصر شبکه های اجتماعی و در قرنطینه به خاطر بیماری همه‌گیر کرونا که زندگی عادی انسان را مختل کرده است، فشار بی‌سابقه‌ای را بر روی مردم و به خصوص نوجوانان وارد کرده است.

در این مقاله به بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی بر سلامت و بهداشت روان نوجوانان می‌پردازیم.

هفته گذشته، مؤسسه سیاست‌های آموزشی انگلستان و مؤسسه د پرنیس تراست (The Prince’s Trust) تحقیق جدیدی را منتشر کردند که در آن به ارتباط قابل توجه استفاده از شبکه های اجتماعی با سلامت روان و عزت نفس در نوجوانان، به ویژه در دختران، اشاره شده است. این تحقیق به طور گسترده توسط رسانه‌ها پوشش داده شد و حاوی مطالب نگران‌کننده‌ای در مورد چگونگی استفاده از شبکه های اجتماعی بود. انتشار این مقاله علمی باعث توجه بیشتر به سلامت روان نوجوانان در سراسر انگلستان شد.

البته مطالبی که در گذشته در مورد این موضوع منتشر شده بودند، کم و بیش به خطرات بالقوه استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی بر سلامت روان اشاره کرده بودند، اما وقتی تحقیقات بیشتری در مورد تأثیرات شبکه های اجتماعی بر سلامت روان مردم و مخصوصاً نوجوانان انجام می‌شود، بحران به وجود آمده خطرناک‌تر به نظر می‌رسد.

دام تیل ویکز که استاد روانشناسی بالینی و توان‌بخشی انگلستان است، در مورد این موضوع گفته است:

استفاده از شبکه های اجتماعی گسترده است و مشکلات بهداشت روانی نیز شایع است. بنابراین، به راحتی می‌توان فرض کرد استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی باعث مشکلات مربوط به سلامت روان می‌شود، اما این موضوع به مطالعه بیشتری نیاز دارد و نمی‌توان در مورد این موضوع یک نتیجه‌گیری کلی گرفت.

دام تیل ویکز در کالج کینگ لندن مشغول به تدریس است. وی همچنین مدیر بخش بهداشت روان در شبکه تحقیقات بالینی انستیتوی ملی تحقیقات بهداشتی است.

پوشش رسانه‌ای مطالعه مؤسسه سیاست‌های آموزشی انگلستان و مؤسسه د پرنیس تراست با انتقاد جامعه تحقیقاتی روبرو شد. کارشناسان روانشناسی نوجوانان به این نکته اشاره کردند که این مسئله بسیار پیچیده است و این مطالعه تمام جوانب موجود را مورد بررسی قرار نداده است. همچنین این نگرانی وجود داشت که موضع قاطعی که این مطالعه ضد رسانه‌های اجتماعی داشته است، بدون بررسی اعتبار این تحقیق توسط رسانه‌های مختلف پوشش داده شده است.

این مطالعه نتوانست به جنبه‌های گسترده‌تر در مورد تأثیر شبکه های اجتماعی بر نوجوانان بپردازد و در برخی از موارد دچار اشتباه شده است.

مطالب مرتبط:

در پاسخ به انتقادات، نویسنده این مطالعه یعنی ویتنی کرنا جنینگز که محقق ارشد در مؤسسه سیاست‌های آموزشی انگلستان و مؤسسه د پرنیس تراست است، بیان کرد که اگرچه تحقیقات نشان داده است که استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی در دوره نوجوانی باعث مشکلات مربوط به سلامت روان و عزت نفس پایین‌تر می‌شود، اما در برخی موارد عکس این موضوع نیز صادق بود.

وی در مورد این موضوع اذعان کرد:

شرکت‌کنندگان در مطالعات ما، هر دو جنبه مثبت و منفی شبکه های اجتماعی را در رابطه با سلامت روحی و روانی بیان کردند و مطالعات ما به مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی نیز اشاره کرده است. متأسفانه، این قسمت از مطالعات ما در اکثر گزارش‌های خبری بیان نشد.

اشتیاق نسبت به مطالعه و پاسخ جامعه پژوهشی، پیچیدگی درک تأثیرات استفاده از شبکه های اجتماعی بر سلامت روان و خطرات ناشی از آن را نشان می‌دهد و بر روی عدم نتیجه‌گیری قطعی بدون انجام آزمایش‌ها و مطالعات کافی تأکید می‌کند. امی اوربن که یکی از محققان دانشگاه کمبریج و متخصص مطالعه افکار نوجوانان و نحوه استفاده آن‌ها از فناوری است، در توییتر توضیح داد که این حوزه از علم هنوز در حال توسعه است و با انتشار هر مطالعه و تحقیق یک قسمت از این موضوع روشن می‌شود و به تدریج درک ما از این موضوع کامل می‌شود.

مطالعات ناکافی و نتیجه‌گیری‌های غلط در ایجاد تصویری متفاوت از آنچه در جریان است، نقش داشته‌اند. در آگوست ۲۰۱۹، یک مطالعه منتشرشده در مجله کلینیکال سایکولوژی ساینس نشان داد که شواهد کمی در مورد وجود یک رابطه بین سلامت و بهداشت روان و استفاده از فناوری‌های مختلف در اوایل تا اواسط دوران بلوغ وجود دارد. همچنین در سه ماه قبل، یک مطالعه منتشرشده در پی ان ای اس گفت که استفاده از شبکه های اجتماعی شاخص خوبی برای رضایت از زندگی در نوجوانان نیست.

در همین حال، یک تحقیق در سال ۲۰۲۰ در نیچر منتشر شده است که نشان داده است تأثیر شبکه های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان در هر شخصی متفاوت است.

مطالعه‌ای که در سال گذشته توسط انجمن اقتصادی آمریکا منتشر شد و به ‌طور خاص بر روی نوجوانان متمرکز نبود اما تصویری متفاوت را از تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر سلامت روان انسان ترسیم می‌کرد، بیان کرد که غیرفعال کردن فیس بوک برای چهار هفته قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا باعث افزایش سلامت ذهن در بین شرکت‌کنندگان شده بود.

کرنا جنینگز در پاسخ خود اذعان کرد که مطالعه مؤسسه سیاست‌های آموزشی انگلستان و مؤسسه د پرنیس تراست تنها بخشی از ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی و سلامت روان را نشان داده است. وی در مورد این موضوع بیان کرد:

در حالی که یافته‌های ما بینشی در مورد ارتباط بین شبکه های اجتماعی و سلامت و بهداشت روان جوانان را نشان می‌دهد، اما هنوز موارد بسیاری وجود دارد که ما نمی‌دانیم. ما خواستار تحقیق بیشتر برای درک کامل پیچیدگی‌های این رابطه هستیم.

برخی از رسانه‌ها تصویری اشتباه از تأثیرات شبکه های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان را ارائه می‌دهند

دلایل خوبی برای بررسی بیشتر پیوند احتمالی بین استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی و مشکلات مربوط به سلامت روان وجود دارد. به عنوان مثال، افزایش مشکلات روانی در نوجوانان در طی سه سال گذشته که مدارک آن به صورت مستند ارائه شده است، نشان می‌دهد که باید عاملی برای به وجود آمدن این مشکل وجود داشته باشد.

البته باید شیوع ویروس کرونا را نیز برای به وجود آمدن این مشکلات در نوجوانان در نظر گرفت، چرا که قرنطینه و محدود شدن ارتباطات اجتماعی به صورت رو در رو ممکن است باعث مشکلات مربوط به سلامت روان در نوجوانان شود.

دفتر آمار ملی انگلستان تخمین زده است که ۲۷ درصد از زنان جوان احتمالاً دچار مشکلات مربوط به سلامت و بهداشت روان هستند. به گفته ویکز، اثبات اینکه شبکه های اجتماعی تأثیر مشخصی در ایجاد مشکلات مربوط به سلامت روان دارند، موضوع بسیار مناقشه برانگیزی است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات در این زمینه باید به صورت گسترده انجام شود، اذعان کرد که تعداد کمی از مطالعات علمی با سطح کمی و کیفی بالا وجود دارد و برای رسیدن به یک نتیجه قطعی و صحیح به مطالعات فراوانی نیاز است و مطالعات موجود تأثیر بسیار کمی در این نتیجه‌گیری دارند.

یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رادیویی بی بی سی با نام ساعت زن، بخشی از برنامه خود را به این موضوع اختصاص داد تا در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی با دختران نوجوان صحبت کند. البته نکته عجیب این موضوع است که به جای دعوت از یک روانشناس، یک محقق شخص ثالث یا حتی یک دختر نوجوان به این برنامه، بی بی سی یک مرد ۴۵ ساله با نام مت هیگ که نویسنده است را انتخاب کرد.

مت هیگ در مورد تأثیر شبکه های اجتماعی بر سلامت روان دختران نوجوان مطالبی را نوشته است، اما او به دلیل مرد بود تجربه شخصی و واقعی در مورد این موضوع را نداشته است. او نمی‌توانسته است تا دختر نوجوانی که در عصر دیجیتال بزرگ می‌شود را به صورت کامل و درست درک کند.

مت هیگ در این برنامه با اطمینان درباره ارتباط بین مشکلات سلامت و بهداشت روان و استفاده از شبکه های اجتماعی در دختران در اوایل نوجوانی صحبت کرد اما نه با استناد به شواهد علمی. وی تنها مشاهدات خود از برخی دختران که اتفاقاً آن‌ها را می‌شناخته بیان کرده است.

مت هیگ در این برنامه بیان کرد:

من می‌توانم به دختران نوجوانی که سن آن‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سال است اشاره کنم. در این دختران برخی از مسائل مربوط به سلامت و بهداشت روان به وجود آمد و این مسائل به صورت مستقیم به افزایش استفاده آن‌ها از شبکه های اجتماعی مرتبط بود.

وی بعد از اتمام این برنامه افزود که شبکه های اجتماعی به عنوان یک ماده اعتیادآور برای نوجوانان و به خصوص دختران نوجوان است.

آنچه که هیگ در مطالعات خود توصیف کرد نتوانسته است ثابت کند که مشکلات مربوط به سلامت و بهداشت روان ناشی از استفاده از شبکه های اجتماعی است، بلکه تنها همبستگی این دو موضوع را نشان داده است. هیگ تنها عنوان کرده است که این دو پدیده در کنار یکدیگر رخ می‌دهند، اما به روش معناداری نتوانسته است تا این دو را به صورت علمی به یکدیگر پیوند زند.

در واقع، تصور آنکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی به خودی خود باعث مشکلات مربوط به سلامت روان می‌شود، یک باور نادرست اما متداول است که هنگام بحث در مورد این مسئله از طرف والدین بیان می‌شود. بسیاری از والدین از اینکه فرزندشان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند نگران هستند که این نگرانی در بسیاری از موارد بی مورد است.

مطالبی که مت هیگ در مورد دختران نوجوان بیان کرده است به صورت کلی و غیر علمی است. چنین مسئله‌ای باعث عدم استقبال مخاطبان از این قسمت برنامه ساعت زن شده است. در واقع، دعوت از یک دختر نوجوان برای گفتگو در مورد این موضوع یا حداقل کسی که تجربه بزرگ شدن با تلفن‌های هوشمند و شبکه های اجتماعی را داشته است، می‌توانست باعث نتیجه‌گیری دقیق‌تری شود. نمایندگان بی بی سی در مورد این برنامه اظهار نظری نکرده‌اند.

آنچه که مشخص است این است که مطالب عنوان‌شده در برنامه ساعت زن توسط مت هیگ نمی‌تواند پایه و اساس علمی داشته باشد.

برای رسیدن به نتیجه قطعی پیرامون تأثیرات شبکه های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان لازم است تحقیقات گسترده‌ای صورت گیرد

شبکه های اجتماعی

در سال ۲۰۱۹، کایا گربر که در صنعت مدلینگ فعالیت می‌کرد و در آن زمان فقط ۱۷ سال داشت، حداقل در هر ماه یک بار سلفی های اینستاگرام خود را در نیمه اول سال منتشر می‌کرد. در عکس‌های منتشرشده توسط وی یک جعبه تلفن نشان داده شده بود که دارای یک هشدار به سبک بسته سیگار بود: شبکه های اجتماعی به طور جدی به شما آسیب می‌رسانند. گربر تنها شخص معروفی نبود که چنین عقیده‌ای داشت.

کایا گربر امیدوار بود تا با انتشار این عکس‌ها بتواند چنین پیامی را به نوجوانان و همه اشخاصی که به طور مداوم از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند، برساند.

در نگاه اول، مشاهده این هشدارها در شبکه های اجتماعی چیزی عجیب و کنایه‌آمیز است، چرا که تبلیغ چنین پیامی در شبکه های اجتماعی خود باعث افزایش استفاده از این پلتفرم‌ها می‌شود، چرا که کاربران جذب چنین تصاویری شده و آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. اما این عکس‌ها به احتمال زیاد به مخاطبان یادآوری می‌کند که هر چند وقت یک بار گوشی‌های خود را کنار بگذارند. همچنین، با انتشار چنین مفاهیمی می‌توان نوجوانان را در مورد اهمیت استفاده آگاهانه از شبکه های اجتماعی آگاه کرد.

اوربن نیز در مصاحبه‌ای در این هفته بیان کرد که ما نباید از درک نوجوانان در مورد تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر سلامت روان آن‌ها غافل شویم و باید وقت بگذاریم و به صحبت‌های آن‌ها در مورد این موضوع گوش دهیم.

وی گفته است که مطالعات کیفی که در آن نوجوانان قادر به گفتن صریح خاطرات و تجربیات خود هستند نشان می‌دهد که آن‌ها تمایل دارند که درک عمیقی از نقشی که شبکه های اجتماعی در سلامت و بهداشت روان آن‌ها دارند، داشته باشند و آن‌ها اغلب استراتژی‌های خاص خود را برای استفاده از این شبکه ها دارند.

مطالعات مختلف همچنین نشان می‌دهند که نوجوانان شناخت کاملی از تحقیقات مختلف پیرامون تأثیرات شبکه های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان دارند. آن‌ها می‌توانند خطرات را ذکر کنند و در مورد مباحث مختلف در این زمینه صحبت کنند. اگرچه به ندرت اتفاق می‌افتد که آن‌ها تجربیات شخصی خود را در مورد این موضوع بیان کنند و معمولاً با موارد ذکرشده در تحقیقات مختلف مخالف هستند.

فیت مارتین که یک روزنامه‌نگار ۱۹ ساله و مستقل است و در مورد تأثیرات شبکه های اجتماعی بر سلامت و بهداشت روان نوجوانان مطالب مختلفی را نوشته است، معتقد است که نوجوانان درک بهتری نسبت به تأثیرات منفی شبکه های اجتماعی دارند، زیرا با آن رشد کرده‌اند.

وی در مورد این موضوع بیان کرد:

بزرگ‌سالانی که همه‌چیز را با دوران خود مقایسه می‌کنند، نمی‌توانند درک عمیقی از تأثیرات شبکه های اجتماعی بر سلامت روان نسل جدید داشته باشند، زیرا جهان بسیار تغییر کرده است.

وی افزود که اخباری که در رسانه‌های مختلف در مورد تأثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی نوجوانان منتشر می‌شود، اغلب دارای برخی از موارد غلوشده یا حتی نادرست هستند. برخی از رسانه‌های جمعی وجود شبکه های اجتماعی را به عنوان یک تهدید تجاری برای خود می‌بینند و قصد دارند تا مردم را از استفاده از شبکه های اجتماعی منع کنند تا نسل جدید به استفاده از روزنامه یا تلویزیون روی آورند.

تأثیرات استفاده از شبکه های اجتماعی بسته به شخص استفاده‌کننده، متفاوت است

در ماه آگوست، ناظران بر شبکه مخابرات و رسانه‌های انگلستان (او اف سی او ام) مطالعه‌ای را منتشر کردند که در آن در مورد تأثیرات داشتن یک زندگی اصطلاحاً دیجیتالی و استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان در سنین مختلف -که از دنیای بیرون فاصله گرفته‌اند و به دنیای دیجیتالی روی آورنده‌اند- و همچنین نحوه رفتار آن‌ها صحبت شده است.

یافته‌های این مطالعه به طور خاص در مورد سلامت و بهداشت روان کودکان و نوجوانان صحبت نکرده است، اما در بخش‌هایی یافته‌های مرتبط با این موضوع نشان داده شده است، از جمله مقایسه رفتار کودکان و نوجوانان در هنگام تحصیل و فعالیت به صورت آنلاین و حضوری. به علت همه‌گیری ویروس کرونا، مدارس تمامی مقاطع در سراسر جهان به صورت مجازی برگزار می‌شود و کودکانی که از سنین کم مجبور هستند تا ساعت‌ها از دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ و تبلت استفاده کنند، با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

نزدیک‌ترین چیزی که به اثبات تأثیر منفی استفاده از شبکه های اجتماعی بر سلامت و بهداشت روان نوجوانان منجر شد، اشاره به احساس عدم امنیت در دختران نوجوان و تحت فشار قرار گرفتن آن‌ها برای زیبایی هر چه بیشتر بود. نوجوانانی که دختران زیبای موجود در صفحات شبکه های اجتماعی را مشاهده می‌کردند (که تصاویر اغلب آن‌ها به وسیله نرم‌افزارهای مختلف ویرایش شده است) با عدم احساس امنیت و اضطراب مواجه شدند و برخی به ورزش کردن به صورت بیش از حد و رژیم‌های خودسرانه روی آوردند.

البته این مطالعه همچنین نشان داد که انگیزه بسیاری از نوجوانان برای شروع ورزش به صورت حرفه‌ای به خاطر استفاده از شبکه های اجتماعی بوده است و مشاهده افراد ورزشکار در این شبکه ها به آن‌ها کمک کرده است تا به سلامت خود اهمیت بیشتری دهند و روحیه خود را تقویت کنند. آنچه که در این مطالعه مشخص شده است این است که برداشت افراد مختلف از پست‌ها و مطالب موجود در شبکه های اجتماعی متفاوت است.

مارتین بیان کرد که خود او شخصاً احساس می‌کند تحت تأثیر تلاش بی‌پایان برای رسیدن به وضعیت جسمی ایده‌آل قرار گرفته است که اینستاگرام آن را به صورت غیر مستقیم به بسیاری تحمیل کرده است. مارتین به خاطر استفاده از اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر، تحت تأثیر مطالب موجود در آن قرار گرفته است و نگرانی‌های روانی و عاطفی در وی به وجود آمده است.

او در مورد این موضوع اذعان کرد:

من به عنوان یک زن معلول، غالباً به این موضوع فکر می‌کنم و برایم دشوار است که بتوانم با اشخاصی که در شبکه های اجتماعی تصاویر خود را به اشتراک می‌گذارند، ارتباط برقرار کنم، زیرا هیچ‌کس در این پلتفرم‌ها که مانند من باشد و با قدرت زندگی موفق خود را نشان دهد تا به نوعی نماینده من و زندگی من باشد، وجود ندارد. این تصاویر بر نوع دید من تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود ارزش خود را زیر سؤال ببرم و به نگاه‌هایی که دیگران به من دارند، فکر کنم.

لیستی از متغیرهای ارائه‌شده در میان نمونه کوچکی که این مطالعه همراه با دیدگاه منحصر به فرد فردی مانند مارتین به ما نشان می‌دهد، به ما ایده‌ای از آنچه محققان سعی در بررسی ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی و سلامت و بهداشت روان دارند، می‌دهد.

در نظر گرفتن طیف پاسخ‌های نوجوانان با جنسیت، تربیت خانوادگی، سن، تجربیات زندگی و شخصیت‌های مختلف به این معنی است که جستجوی یک ارتباط ذاتی و واضح و مشخص بین استفاده از شبکه های اجتماعی و سلامت و بهداشت روان به طور قطع امکان‌پذیر و حتی مطلوب نیست. این موضوع نشان می‌دهد که تأثیراتی که شبکه های اجتماعی بر روی سلامت روان یک شخص می‌گذارند، فردی بوده و نباید برداشت کلی از تجربیات شخصی افراد کرد.

پیروی از همین مسیر می‌تواند محققان را به نتیجه‌گیری بسیار متفاوتی برساند. این مطلب یک یادآوری برای نوجوانان و والدین آن‌ها است مبنی بر این که بر اساس یک مطالعه واحد نتیجه‌گیری نکنند. قبل از آنکه والدین نسبت به استفاده فرزند خود از شبکه های اجتماعی حساسیت نشان دهند و نگران شوند، لازم است تا با خلقیات فرزند خود به صورت کامل آشنا شوند تا میزان تأثیرگذاری این شبکه ها بر روی سلامت روان فرزندشان مشخص شود.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که در مشکلات مربوط به سلامت روان نوجوانان تأثیر دارند. عواملی مانند فشار مدرسه، زندگی اجتماعی، سرگرمی‌ها، مشکلات خانوادگی، مسائل اقتصادی، اجتماعی و غیره بسیار برای نوجوانان پیچیده‌تر است و همه این عوامل می‌توانند بر سلامت روان نوجوانان تأثیر بگذارند.

این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که اصولاً تعریف جامع و واحدی از عبارت شبکه های اجتماعی وجود ندارد. بنابراین، نمی‌توان قوانین محدودکننده واحدی را برای آن در نظر گرفت.

برخی در جستجوی تصویب قانونی هستند که بتواند به متخصصان بهداشت اجازه دهد تا دستورالعمل‌های روشنی برای محدودیت چند ساعته نوجوانان برای استفاده از شبکه های اجتماعی صادر کنند. چهار افسر ارشد پزشکی در انگلیس پیش از این و پس از بررسی جامع تحقیقات منتشرشده، چنین اقدامی را در سال ۲۰۱۹ رد کرده بودند، دقیقاً به این دلیل که متغیرها و تعاریف زیادی از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

این دلیل آن است که برخی به جای جستجوی یک عدد قابل اندازه‌گیری کلی، به دنبال روش‌هایی برای ارزیابی تأثیر شبکه های اجتماعی بر روی فرد هستند.

عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که باید آن‌ها را به خاطر بسپاریم. یکی از این موارد این است که همان‌طور که استفاده از شبکه های اجتماعی توانایی تأثیرگذاری بر سلامت روان نوجوانان را دارد، مشکلات نوجوانان نیز بر محتوای منتشرشده در شبکه های اجتماعی تأثیر می‌گذارد. بهداشت روان همچنین می‌تواند بر نحوه مراجعه افراد به شبکه های اجتماعی تأثیر بگذارد.

اوربن در مورد این موضوع بیان کرد:

ما اغلب استفاده از شبکه های اجتماعی را عامل رنج می‌دانیم و این موضوع را نسبت به سایر فناوری‌ها نیز عنوان می‌کنیم. احساس ما یا نحوه زندگی ما نیز بر نحوه استفاده از این فناوری‌ها تأثیر می‌گذارد.

نگرانی والدین در مورد استفاده بیش از حد نوجوانان از تلویزیون، انجام بازی‌های ویدئویی خشن یا استفاده از موبایل چیز جدیدی نیست و بنابراین گفتمان امروز پیرامون شبکه های اجتماعی نیز در این دسته قرار می‌گیرد. اما اوربن اعتقاد دارد که موضوع شبکه های اجتماعی کمی پیچیده‌تر است. وی در مورد این موضوع بیان کرد:

قطعاً مشکل شبکه های اجتماعی نیز به مشکلاتی مانند استفاده از تلویزیون و موبایل شباهت دارد، اما این به آن معنا نیست که نباید نگرانی‌های مردم را جدی بگیریم. قطعاً چنین شبکه‌هایی مانند هر نوع رسانه دیگر، دارای خطرات و مشکلات بالقوه هستند که باید آن‌ها را جدی بگیریم و راه حل‌های مناسبی برای دفع آن‌ها را پیدا کنیم.

نگرانی‌های موجهی در مورد تأثیر شبکه های اجتماعی بر سلامت روان فعلی و آینده نوجوانان وجود دارد، به همین دلیل موضوع شبکه های اجتماعی توسط محققان به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما اوربن اعتقاد دارد که ما باید نسبت به فرهنگ انتشار اخباری که دارای عناوین هشداردهنده هستند و یافته‌های جدی را به عنوان یک بحران بزرگ توصیف می‌کنند، احتیاط کنیم. این‌ها در نهایت منجر به گسترش اطلاعات متناقضی در مورد تأثیر شبکه های اجتماعی بر روی سلامت روان نوجوانان می‌شود.

در هر صورت، نظارت والدین بر فعالیت فرزندان خود در شبکه‌های اجتماعی اگر با نظارت فرزندان همراه باشد، می‌تواند نوجوانان را از آسیب‌های احتمالی موجود حفظ کند. اما والیدن باید توجه داشته باشند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند هر رسانه دیگری به خودی خو مضر نیست و در صورت استفاده صحیح از آن، می‌تواند از فواید بی‌شمار آن بهره برد.

نظر شما چیست؟ آیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی به خودی خود مضر است؟ آیا منع استفاده از شبکه‌های اجتماعی اقدام درستی برای کاهش یا از بین بردن خطرات احتمالی استفاده از این نوع شبکه‌ها است؟ آیا با فرهنگ‌سازی و استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی می‌توان بدون مواجه شدن با خطرات احتمالی، از فواید این نوع رسانه‌ها استفاده کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cnet

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.